AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Offisielt er diagnosen min angst, men selv er jeg rimelig sikker på at jeg er utbrent. Har fått sykemelding i noen uker, og har fått en såkalt avklaringstime hos dps om tre uker. Men hva gjør jeg i mellomtiden? Jeg er på det nivået at dersom jeg tørker meg for fort etter at jeg er ferdig å dusje så får jeg hjertebank og må sette meg ned fordi jeg blir stresset. Jeg kan nesten ikke se noe på tv, fordi alt som kan minne om stress er triggende, og jeg bruker store deler av dagen på å prøve å puste rolig og kontrollert. Jeg er altså i systemet, men tre uker er lenge kjenner jeg, og jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre i mellomtiden for å bli mindre stresset. Burde jeg pushe meg selv? Slappe av? Hva er riktig å gjøre? Jeg merker at det er bra for meg å gå tur med hunden for eksempel, men selv det kan koste meg både tårer og hyperventilering før jeg kommer meg ut døren. Er det noen som har erfaring med dette og noen tips til hvor jeg burde starte? Erfaringer med hvor lang tid det tar å begynne å kjenne forskjell på pust og hjerterytme? Anonymkode: 4f0db...4e9
Mt3 Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Vet det er mange som tyr til turgåing, du tilpasser så klart etter egen form, unngår steder der det kan bli mye stress.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Nå må du bruke ukene "minst mulig" Slappe mest mulig av. Slik er det når man "treffer veggen" Kroppen klarer ikke mer. Det viktigste nå blir egentlig nok og mye søvn. Prøv å spis litt hver dag og drikk også! Vann er viktig for deg. Det blir det viktigste de nærmeste ukene nå. Så kan du etter hvert tenke på om du vil tilbake til jobben eller om du må finne nytt arbeid. Anonymkode: 3e13f...f49 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Har du kjørt deg selv over lang tid? Eller står i en vanskelig livssituasjon? Det er viktig med regelmessig døgnrytme. Nok søvn og regelmessig mat. dette er med på å stabilisere. Jeg står i en krevende situasjon nå og har gjort det lenge. Jobber kun en dag i uka.. og har vært sykmldt siden mars. Den ene dagen jeg er på jobb er jeg ikke «tilstede» i det hele tatt.. jeg fikk også angstanfall på jobb og måtte legge meg med en gang jeg kom hjem. Sov i 13 timer. har søkt på dps for å få snakke med noen men legen sa jeg kan forvente avslag.. altfor stor pågang og jeg er ikke syk nok. fortvilt.. men nok om meg.. Anonymkode: 8ff29...7c4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Hva med å gjøre akkuat det du har lyst til? Og ikke sette seg selv til sides og være så himla flink? Anonymkode: 02b46...81f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Det absolutt verste du kan gjøre er i alle fall å pushe deg selv. Hvis du tenker det er bra å gå de turene, holder det. Og de må du jo på uansett, dersom du er alene. Jeg hadde ikke så mye problemer med pust og hjerterytme, men bare at jeg ble intenst sliten av å gjøre noe fyisisk eller psykisk. Jeg gjorde mininmalt. Jeg hadde hest (turhest), så jeg dro i stallen og rei rolige turer + møkka. Bortsett fra det, hvilte jeg. Hele tiden. Jeg gjorde småting innimellom men det kostet. Feks møte venninne på mandag i 1 time - hvile tirsdag. Handle mat onsdag, hvile torsdag og halve fredag. Og da mener jeg hvile. Ligge på sofaen og ikke gjøre noe. Sove. Jeg prøvde meg nok litt for mye innimellom, tenkte at jeg skulle få til både det ene og andre, men fordi jeg alltid trengte 1-2 dager mellom hver gang jeg hadde gjort noe som helst, endre jeg totalt med 3 år utenfor arbeidslivet - sluttet i jobben jeg hadde fordi jeg ble så syk av stresset, og to ekstra år der jeg jobbet deltid med noe helt annet via nav. Så 5 år før jeg returnerte til gammelt yrke. Men dette er nå over 10 år siden og jeg har ingen tilbakefall, trener daglig, har flere hunder og en stressende jobb. Jeg måtte bare ta den tiden det krevde å få det til. Anonymkode: 43b11...d66
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Så fint at du har time på DPS. Frem til da ville jeg ikke pushet meg selv, nei. Jeg ville forsøkt å stresse ned så mye som mulig. Slappe av, ta det rolig og gjøre ting for din egen del som du liker og blir glad av. Anonymkode: 33870...fc8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Først bruker du noen uker/måneder på å slappe av, spise sunt, kanskje gå en liten tur hver dag. Når du begynner å få litt mer overskudd, kan du kontakte NAV, de har egne folk som jobber med utbrenthet og veien tilbake til jobb. Anonymkode: 57b2b...bf3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Jeg gikk mye tur. De trengte ikke være lange, det var mest for å få frisk luft og se noe annet enn leiligheten. Prøvde å finne meg nye turmål i nabolaget, for jeg er ikke en som kan gå for å gå, så brukte Koro (kunst i offentlig rom) for å finne ut hvor jeg skulle gå. Kuttet ut sosiale medier gjorde jeg og, og det har jeg fortsatt med etterpå. Anonymkode: 40801...abd 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Tusen, tusen takk for mange gode tips! Jeg sliter skikkelig med å legge fra meg følelsen av at jeg burde gjøre noe, får dårlig samvittighet av at jeg ikke orker å møte venner, dra i bursdager, at selv det å dra på butikken er noe jeg må ta meg sammen for å få til. Har heldigvis samboer så jeg er ikke helt alene i dette. Men jeg skal følge tipsene om å faktisk gjøre minst mulig, få nok mat, søvn og jevnlige turer med hunden. Hunden er faktisk gull verdt, for når vi først kommer oss ut og jeg begynner å fokusere på henne så glemmer jeg litt alt annet som skjer i hodet og kroppen, iallefall for en liten stund Anonymkode: 4f0db...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Podcasten Sinnsyn kan være ok å høre på mens du venter på å komme inn på DPS. Ellers må du bare prøve å leve så sunt og rolig som du kan. Sinnsyn har noen episoder om mindfullness som er et godt verktøy mot stress. Anonymkode: 50dee...317 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Begynn med rutiner. Selv om du er sykemeldt våkner du til samme tid og legger deg til samme tid. Må du hvile/sove i mellomtiden så gjør du det - men IKKE la det gå ut over rutinen når du står opp og når du legger deg. Det er så lett å snu døgnet feil vei, men enormt krevende å snu det tilbake. Så unngå dette for alt du kan. Sørg for mye frisk luft og aktivitet. Du må ikke gå toppturer eller sykle Norge på langs. Dørstokkmila er lengst. Så lenge du kommer deg ut er det topp. Spis skikkelig. Gode matvaner og skikkelig mat har mye å si på energi og overskudd. Det er lett å ty til dårlig mat når man stresser og løper fra A til B. Ikke bli der. Fiks kostholdet ditt nå når du har tid og hold deg til de gode rutinene. Jeg møtte veggen i fjor. Jeg trodde ikke på dette i starten men det har faktisk en stor effekt. Og så må du finne retningen din i livet. Hvor vil du. Hvem vil du være. Hva gir det overskudd. Dette er ofte vanskeligere enn det høres ut men det er essensielt for å prioritere og ikke minst si nei til feil ting. Ofte ser jeg at utbrenthet er et resultat av at en ikke har klare mål eller plass i verden, og en prøver derfor å gape over for mye og sier ja til alt i et håp om at noen på et eller annet tidspunkt takker deg dypt og inderlig. Eller at du plutselig på et magisk vis finner målet ditt med livet. Hemmeligheten er at det skjer kun på film. Det skjer ikke i det virkelige livet. Man må gjøre det selv. Og bli flink til å si nei. Rutiner er og en god måte å få stabilitet og fjerne tidstyver på. Halver garderoben din så du slipper å ha så mye klær å velge i (og vaske). Legg bilnøklene samme sted hver gang så du slipper å lete etter de. Rygg bilen inn når du kommer hjem så slipper du å rygge når du skal dra. Vask klær og oppvask ofte så det ikke blir uoverkommelig. Husk at å vaske klærne er den lette delen. De skal inn i et skap etterpå og. Så fjern tidstyvene. Og finn ut hva du vil. Resten kommer av seg selv Anonymkode: e6b0f...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Det er også lurt å finne noe som du kan gjøre for å fokusere på andre ting enn jobben og stress. Noe som du har lyst å gjøre, ikke noe som du føler du bør gjøre. Etter jeg hadde kommet meg over den største utmattelsen gikk jeg mye i fjellet. Og så las jeg bøker. Har hørt om andre som legger puslespill. Eller broderer. Poenget er å gjøre noe som gir energi og får deg til å glemme tiden. Anonymkode: 57b2b...bf3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Ligg på sofaen og hvil hvil hvil. Eneste som funker. Smalt i veggen for fire måneder siden. Insomni, panikkangst, angst, uro, gråt, sliten så uendelig sliten, tålte ikke lyd, høy puls, kvalm, besvimte osv osv. Det å være utbrent er det skumleste jeg har vært med på! Hvil💗 Anonymkode: ae177...971 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 TS her. Det er faktisk skikkelig vanskelig å bare stoppe. I dag stod jeg opp halv seks om mårran, etter fire timer søvn, og har omorganisert hele klesskapet mitt, ikke spist frokost, og nå ligger jeg i stabilt sideleie på sofaen med en puls på 110 i følge pulsklokken min. Nå skal jeg prøve å bare ligge her og se på Greys Anatomy til jeg ikke har hjertebank. Anonymkode: 4f0db...4e9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Det er faktisk skikkelig vanskelig å bare stoppe. I dag stod jeg opp halv seks om mårran, etter fire timer søvn, og har omorganisert hele klesskapet mitt, ikke spist frokost, og nå ligger jeg i stabilt sideleie på sofaen med en puls på 110 i følge pulsklokken min. Nå skal jeg prøve å bare ligge her og se på Greys Anatomy til jeg ikke har hjertebank. Anonymkode: 4f0db...4e9 Når kropp, hjerne og sjel blir utsatt for konstant stress over tid påvirkes alt. Jeg var så stressa, men trodde selv jeg var effektiv og energisk. Vært alene med barn i ti år (95%), jobbet 100% som lærer og nå siste tre åra 100% eget foretak som jeg bygger opp (orker ikke lærer lenger). Jeg sovna sent (sov egentlig ikke sa legen min, da hjernen ikke klarte skru av pga overstimulert), og våkna tidlig. Følte meg nesten høy innimellom. Klarte ikke lande. Dette tar tid, og klarer du ikke roe nå kan det hende det smeller så ille så du ikke klarer stå på beina. Mediter - gå en rooooolig tur og pust rolig inn/ut - skru av tlf/tv/radio og Finn deg en bok♥️ Anonymkode: ae177...971 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Søvn er ALFA OMEGA!! Det må du bare fokusere på… Anonymkode: ae177...971 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 12.13): Ligg på sofaen og hvil hvil hvil. Eneste som funker. Smalt i veggen for fire måneder siden. Insomni, panikkangst, angst, uro, gråt, sliten så uendelig sliten, tålte ikke lyd, høy puls, kvalm, besvimte osv osv. Det å være utbrent er det skumleste jeg har vært med på! Hvil💗 Anonymkode: ae177...971 Hei. Jeg er i same situasjon i dag. Hvordan går det med deg i dag? Anonymkode: 5149a...acd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå