AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg lurer på om dette stemmer? Jeg har en bekjent som skal reise med et nord-amerikansk flyselskap, tilbake til Nord-amerika. Vedk har spurt meg om å lage en "attest" for hen, med hurtigtest svar. Altså bekrefte/avkrefte at vedk har Covid. Dvs jeg skal bevitne at vedk tar test foran meg, og gi "attest". Jeg er en "vanlig" spesialsykepleier, som jobber på en vanlig sengepost. Så jeg er jo i teorien helsepersonell. Det forventes ikke at det lages en falsk negativ attest. Jeg har sagt at selv om jeg er helsepersonell, så har jeg jo ikke legal fullmakt, for denne jobben. Vedk sier at flyselskapet det er snakk om, forventer en fullmakt fra helsepersonell, spiller ingen rolle hvem de er og hvor de jobber. Jeg kjenner ikke til hvilket selskap det er snakk om. Glemte å spørre om det. Da spør jeg her. Er det noen regel som sier om jeg kan gjøre det eller ikke? Kan jeg lage en enkel bekreftelse, som helsepersonell, etter å ha bevitnet selv testen. Jeg vil ikke gjøre noe som kan true min autorisasjon, men siden jeg ikke vet om hva reglene sier, så spør jeg her. Prøvd å Google, men fant ikke noe om det, verken for eller imot. Mulig at jeg har satt inn feil søkeord. Hva tenker dere? Anonymkode: 09a70...8d9
Zzyzx Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Det er ikke flyselskapet som stiller det kravet, men myndighetene i USA. Det er krav til slike attester, se på denne siden under FAQ og Test and Documentation Requirements. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html Jeg vet ikke om det får noen konsekvenser for deg om du gjør det, men jeg tviler på at din bekjente slipper ombord på flyet i det hele tatt med en attest skrevet av deg.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Spør sjefen din. Det bør vel være en selvfølge. Anonymkode: 4274f...0fe
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Spør sjefen din. Det bør vel være en selvfølge. Anonymkode: 4274f...0fe Det er ikke noe selvfølge. Det er ikke i regi av jobben. Det er en pvt person/bekjent som har spurt meg. Vedk tar testen foran meg, og ber meg om å bare lage en "attest", med min signatur og ev helsepersonell nummer. Vedk mener at hen kun trenger attest skrevet av en helsepersonell. Personlig så mener jeg at selv om jeg er sykepleier, så har jeg jo ikke legalt fullmakt. Jeg vet ikke om det stemmer, derfor spør jeg. Anonymkode: 09a70...8d9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke noe selvfølge. Det er ikke i regi av jobben. Det er en pvt person/bekjent som har spurt meg. Vedk tar testen foran meg, og ber meg om å bare lage en "attest", med min signatur og ev helsepersonell nummer. Vedk mener at hen kun trenger attest skrevet av en helsepersonell. Personlig så mener jeg at selv om jeg er sykepleier, så har jeg jo ikke legalt fullmakt. Jeg vet ikke om det stemmer, derfor spør jeg. Anonymkode: 09a70...8d9 Hvorfor kan ikke vedkommende bare ta en test hos legen sin? Så er både du og vedkommende helt sikker på at det blir riktig. Anonymkode: 8302d...4a0 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor kan ikke vedkommende bare ta en test hos legen sin? Så er både du og vedkommende helt sikker på at det blir riktig. Anonymkode: 8302d...4a0 Vedk reiser allerede til søndag, og har ikke tatt høyde for at vedk trengte tid til testen også. Og nå er vedk kjempe stresset. Anonymkode: 09a70...8d9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vedk reiser allerede til søndag, og har ikke tatt høyde for at vedk trengte tid til testen også. Og nå er vedk kjempe stresset. Anonymkode: 09a70...8d9 Det finnes vel fortsatt mange private aktører som tilbyr hurtigtest med attest? Anonymkode: 8717f...95d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Kan aldri tenke meg at det holder. Ta privat. Anonymkode: bebf4...b10 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Personen kan ta en test på flyplassen før han drar, bare møte opp i god tid. På Oslo lufthavn er det Dr. Dropin. Anonymkode: ca6fb...f92 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Det er vel kun leger som kan skrive under på slik attest? Holder ikke være spl. Anonymkode: 76c03...0a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg lurer på om dette stemmer? Jeg har en bekjent som skal reise med et nord-amerikansk flyselskap, tilbake til Nord-amerika. Vedk har spurt meg om å lage en "attest" for hen, med hurtigtest svar. Altså bekrefte/avkrefte at vedk har Covid. Dvs jeg skal bevitne at vedk tar test foran meg, og gi "attest". Jeg er en "vanlig" spesialsykepleier, som jobber på en vanlig sengepost. Så jeg er jo i teorien helsepersonell. Det forventes ikke at det lages en falsk negativ attest. Jeg har sagt at selv om jeg er helsepersonell, så har jeg jo ikke legal fullmakt, for denne jobben. Vedk sier at flyselskapet det er snakk om, forventer en fullmakt fra helsepersonell, spiller ingen rolle hvem de er og hvor de jobber. Jeg kjenner ikke til hvilket selskap det er snakk om. Glemte å spørre om det. Da spør jeg her. Er det noen regel som sier om jeg kan gjøre det eller ikke? Kan jeg lage en enkel bekreftelse, som helsepersonell, etter å ha bevitnet selv testen. Jeg vil ikke gjøre noe som kan true min autorisasjon, men siden jeg ikke vet om hva reglene sier, så spør jeg her. Prøvd å Google, men fant ikke noe om det, verken for eller imot. Mulig at jeg har satt inn feil søkeord. Hva tenker dere? Anonymkode: 09a70...8d9 Hpl paragraf 14 Anonymkode: 62a97...19e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vedk reiser allerede til søndag, og har ikke tatt høyde for at vedk trengte tid til testen også. Og nå er vedk kjempe stresset. Anonymkode: 09a70...8d9 Vil ikke bli godkjent og du går utover dine fullmakter - neppe lurt mht autorisasjon Anonymkode: 62a97...19e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå