Gjest Anonym585 Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 (endret) . Endret 3. februar 2023 av Anonym585
MissIndependent45 Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 https://www.ibdinfo.no/dine-rettigheter/
MapleSirup Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Legemidler og legebesøk får alle dekket etter frikortsgrensen.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Du kan prøve, men jeg har selv venner som har fått avslag på avslag med denne sykdommen. Anonymkode: 4384d...30e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 MapleSirup skrev (8 timer siden): Legemidler og legebesøk får alle dekket etter frikortsgrensen. Tull og tøys. Du vil oppdage hvor naiv du er hvis du blir kronisk syk. Anonymkode: 6ae27...7fc 2
MapleSirup Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull og tøys. Du vil oppdage hvor naiv du er hvis du blir kronisk syk. Anonymkode: 6ae27...7fc Jeg kjenner reglene meget godt. Men jeg har møtt mangt en menneske som ikke evner å sette seg inn i/forstå reglene eller hensikten bak.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Jeg får et lite beløp med Grunnstønad hver mnd til utgifter til kremet osv i forbindelse med psoriasis. Jeg er i full jobb, men dette har jeg gått i slle år, også mens barna var små Anonymkode: 84435...9e1
MapleSirup Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan prøve, men jeg har selv venner som har fått avslag på avslag med denne sykdommen. Anonymkode: 4384d...30e Du må kunne vise til merutgifter på 600kr pr måned. Det er ikke så enkelt og ikke reellt for alle. Jeg har ibd, men klarer ikke se at jeg har ekstrautgifter pga det. Men jeg bor sentralt ift behandlinger og har bil og er aldri så dårlig at jeg må ta drosje feks… Endret 27. mai 2022 av MapleSirup 1
MapleSirup Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 brillezebra skrev (1 minutt siden): Hvis man er ufør og er syk i tillegg så burde det være et tillegg. Da kan man jo ikke jobbe. Alle uføre var per definisjon ikke i stand til et aktivt arbeidsliv da de ble ufør….
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Just now, brillezebra said: Da ville ikke uføretrygden vært så lav. Den er en grunnlønn så kan folk jobbe det de klarer. Hvis folk er for syke til å jobbe burde de få utbetalt gjennomsnittslønnen i Norge. Du vet vist ikke hvordan det fungerer. Anonymkode: 6f66d...574 1
MapleSirup Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 (endret) brillezebra skrev (1 time siden): Da ville ikke uføretrygden vært så lav. Den er en grunnlønn så kan folk jobbe det de klarer. Hvis folk er for syke til å jobbe burde de få utbetalt gjennomsnittslønnen i Norge. Øh. Nei. Bare nei. Dette kan du ingenting om!!! Endret 27. mai 2022 av MapleSirup 1
Pipaluk Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Anonym585 skrev (17 timer siden): Hei. Jeg har et spørsmål til de med kronisk tarmsykdom som crohns. Har man mulighet til å få stønad fra nav til f.eks mat, legemidler, legebesøk, slitasje på klær og sengetøy selvom man er ufør? hold dere saklig til spørsmålet, takk 🙂 Så vidt jeg har forstått så er ikke grunnstønad behovstyrt. Så det betyr at både en person på ufør og en mangemillionær skal kunne søke og få innvilget det. Nå er det veldig mange som er helt eller delvis ute av arbeidslivet pga chrons, så hvis de ikke kvalifiserer så er der noe grunnleggende galt med systemet
MapleSirup Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Pipaluk skrev (5 timer siden): Så vidt jeg har forstått så er ikke grunnstønad behovstyrt. Så det betyr at både en person på ufør og en mangemillionær skal kunne søke og få innvilget det. Nå er det veldig mange som er helt eller delvis ute av arbeidslivet pga chrons, så hvis de ikke kvalifiserer så er der noe grunnleggende galt med systemet Kravene er helt klare: Du må dokumentere reelle utgifter. Dette er ikke et tegn på noe «grunnleggende galt med systemet». (For øvrig en forkastelig setning i et velferdssamfunn. Det finnes feil, men det er ikke grunnleggende feil å ha velferdsordninger) Endret 28. mai 2022 av MapleSirup
Pipaluk Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 MapleSirup skrev (8 timer siden): Kravene er helt klare: Du må dokumentere reelle utgifter. Dette er ikke et tegn på noe «grunnleggende galt med systemet». (For øvrig en forkastelig setning i et velferdssamfunn. Det finnes feil, men det er ikke grunnleggende feil å ha velferdsordninger) Hei tror vi hovedsakelig er enige. Jeg kunne presisert at det handler om utgifter. Kan du vise til at du har utgifter så har du rett på det det uansett om du er ufør eller mangemillionær. Så det er ikke behovstyrt på den måten at din inntekt legges til grunn. Ts lurer på om det at hun er ufør vil føre til at hun ikke får det. Hvis det å være ufør ville ført til at hun fikk avslag, selv om hun har utgifter, så tenker jeg at det hadde vært noe veldig galt med velferdsordningen vår. Da ville det vært veldig mange med denne sykdommen ( som veldig ofte fører til uførhet) som hadde fått større utgifter enn de trengte å ha.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 MapleSirup skrev (17 timer siden): Du må kunne vise til merutgifter på 600kr pr måned. Det er ikke så enkelt og ikke reellt for alle. Jeg har ibd, men klarer ikke se at jeg har ekstrautgifter pga det. Men jeg bor sentralt ift behandlinger og har bil og er aldri så dårlig at jeg må ta drosje feks… Jeg kjenner noen som har dokumentert mer enn dette med ts sin diagnose (ekstra dagligvarer og klær osv), men fortsatt ikke fikk dekket noe. Søkt flere ganger. Det spørs helt på hva nav mener er nødvendig. Anonymkode: 4384d...30e
MapleSirup Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner noen som har dokumentert mer enn dette med ts sin diagnose (ekstra dagligvarer og klær osv), men fortsatt ikke fikk dekket noe. Søkt flere ganger. Det spørs helt på hva nav mener er nødvendig. Anonymkode: 4384d...30e …og hva som er reelle merutgifter. Det skal litt til for at du har 600 kroner MER i utgifter pga crohns hver måned. (Feks) Endret 28. mai 2022 av MapleSirup
MapleSirup Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Pipaluk skrev (2 timer siden): Hei tror vi hovedsakelig er enige. Jeg kunne presisert at det handler om utgifter. Kan du vise til at du har utgifter så har du rett på det det uansett om du er ufør eller mangemillionær. Så det er ikke behovstyrt på den måten at din inntekt legges til grunn. Ts lurer på om det at hun er ufør vil føre til at hun ikke får det. Hvis det å være ufør ville ført til at hun fikk avslag, selv om hun har utgifter, så tenker jeg at det hadde vært noe veldig galt med velferdsordningen vår. Da ville det vært veldig mange med denne sykdommen ( som veldig ofte fører til uførhet) som hadde fått større utgifter enn de trengte å ha. Nå skjønner jeg bedre hva du mente. Vi er absolutt enige😊 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 MapleSirup skrev (På 5/27/2022 den 14.46): Jeg kjenner reglene meget godt. Men jeg har møtt mangt en menneske som ikke evner å sette seg inn i/forstå reglene eller hensikten bak. Du kjenner opplagt ikke reglene verken meget godt eller bare godt. I såfall hadde du i det minste visst at det finnes noe som heter hvit resept. Anonymkode: 6ae27...7fc 1
MapleSirup Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kjenner opplagt ikke reglene verken meget godt eller bare godt. I såfall hadde du i det minste visst at det finnes noe som heter hvit resept. Anonymkode: 6ae27...7fc Den retorikken kan du bare droppe. Det biter ikke på meg. Du forteller kun noe om deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå