AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg mistet masse blod ved min første fødsel (>1500ml), og sannsynligheten for at dette skjer igjen er der. Skal føde ila de neste to ukene. Sist fikk jeg streng beskjed om å holde meg liggende i flere dager, vi fikk familierom og fikk omtrent være der så lenge vi ville. Det var riktig nok ikke travelt der da. Nå er jeg andregangsfødende, og jeg vet at sjansen for at partner får bli værende på barsel er mye mindre. Men hvis jeg mister like mye blod; tror dere han får bli? Jeg kunne jo ikke gjøre noe sist gang. Hvordan skal jeg kunne ta vare på baby? Ringe på jordmor hver gang? Anonymkode: 52061...d0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Hvor du skal føde er relevant for å kunne gi en mening ift hva jeg tror. Føder du f.eks i min region (Nordland) så får du ha mannen med hele oppholdet, føder du i Oslo vil jeg tro du ligger tynt an. Fødende som ender i keisersnitt får som oftest ikke ha mannen, en gang. Anonymkode: fcf8a...f49 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Jeg mistet masse blod begge gangene, og måtte bare greie meg selv gang nr. 2. det var på Riksen, så de har jo ikke barselshotell, så vi visste jo at sjansen for at han fikk bli var minimal. Så ble det koronarestriksjoner i tillegg, og mannen fikk knapt vært der. Det var beinhardt! Anonymkode: ab1c8...598 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Har du gitt beskjed om at du mistet mye blod sist? Pass på at de er oppmerksomme på det, så kan du få drypp(vet ikke helt hva det var) for å minske sannsynligheten for at det skjer igjen. Jeg mistet ikke like mye som deg, men nok til at jeg var veldig redusert. Fikk drypp med en gang de mistenkte noe mer blødning enn normalt med andre mann og det hjalp. Fikk beskjed av både jordmor på hs og på sykehuset at det var vanlig å gi hvis man hadde blødd mye tidligere. Anonymkode: 2fa84...cde
FeiteFrida Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du gitt beskjed om at du mistet mye blod sist? Pass på at de er oppmerksomme på det, så kan du få drypp(vet ikke helt hva det var) for å minske sannsynligheten for at det skjer igjen. Jeg mistet ikke like mye som deg, men nok til at jeg var veldig redusert. Fikk drypp med en gang de mistenkte noe mer blødning enn normalt med andre mann og det hjalp. Fikk beskjed av både jordmor på hs og på sykehuset at det var vanlig å gi hvis man hadde blødd mye tidligere. Anonymkode: 2fa84...cde Det er Cyklokapron.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Jeg blødde rundt 2,5l min først fødsel. Med min andre, satt de på drypp med en gang babyen var ute. Morkaken kom, jeg blødde rundt 4dl (nei tuller ikke). Hadde en lett mens i en uke, så var renselsen ferdig også. Så det kan gå kjempe bra gang nr to. Lykke til. Anonymkode: 52851...832
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du gitt beskjed om at du mistet mye blod sist? Pass på at de er oppmerksomme på det, så kan du få drypp(vet ikke helt hva det var) for å minske sannsynligheten for at det skjer igjen. Jeg mistet ikke like mye som deg, men nok til at jeg var veldig redusert. Fikk drypp med en gang de mistenkte noe mer blødning enn normalt med andre mann og det hjalp. Fikk beskjed av både jordmor på hs og på sykehuset at det var vanlig å gi hvis man hadde blødd mye tidligere. Anonymkode: 2fa84...cde Ja, har gitt beskjed og forstått det slik at de skal legge klar veneflonen på forhånd slik at det bare er å koble det på når ungen er ute 😊 Anonymkode: 52061...d0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Jeg mistet også omtrent 1500 ml ved første fødsel. Ved andre fødsel fikk jeg sprøyte for å stoppe blødninger med en gang fødselen var ferdig, og livmormassasje tidlig. Massasjen gjorde kjempevondt, men det førte til at jeg mistet veldig lite blod. Hvis du føler du ikke får nok oppfølging gir du beskjed igjen (og igjen). Og ja, det er jobben til de på sykehuset å ivareta deg og baby - uavhengig av om far får være sammen med deg eller ikke. Du kan ringe på dem så ofte du føler for. Trenger du noen timer sammenhengende søvn kan de passe babyen for deg da også. Anonymkode: 72cf2...765 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor du skal føde er relevant for å kunne gi en mening ift hva jeg tror. Føder du f.eks i min region (Nordland) så får du ha mannen med hele oppholdet, føder du i Oslo vil jeg tro du ligger tynt an. Fødende som ender i keisersnitt får som oftest ikke ha mannen, en gang. Anonymkode: fcf8a...f49 Skjønner det, skal føde i Bergen. Jeg kunne jo ikke skifte en bleie sist, må jo bli ekstremt mye mer jobb for jordmødrene og pleierne hvis de må hjelpe meg med alt…. Er det kun førstegangsfødende som får ha partner værende? Anonymkode: 52061...d0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner det, skal føde i Bergen. Jeg kunne jo ikke skifte en bleie sist, må jo bli ekstremt mye mer jobb for jordmødrene og pleierne hvis de må hjelpe meg med alt…. Er det kun førstegangsfødende som får ha partner værende? Anonymkode: 52061...d0f Ingen kjennskap til Bergen, men har fått for meg at tendensene er like i Bergen som i Oslo; dårlig. Her får allegangsfødendde ha med mannen. Du er velkommen til Vesterålen for en føde-ferie 😉 Anonymkode: fcf8a...f49
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen kjennskap til Bergen, men har fått for meg at tendensene er like i Bergen som i Oslo; dårlig. Her får allegangsfødendde ha med mannen. Du er velkommen til Vesterålen for en føde-ferie 😉 Anonymkode: fcf8a...f49 Det frister faktisk😁 Anonymkode: 52061...d0f
AnanasPåTaco Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Helt avsporing her, men jeg mistet "bare" 450 ml etter fødsel å jeg klarte såvidt å huske noe fra de første dagene, klarte nesten ikke å gå eller løfte tallerken en gang, var kald og bleik i ansiktet. hvordan var det da å miste så mye blod?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Jeg fødte i Bergen for 2 uker siden, mistet 1.3 liter blod og fikk drypp med xylocain. Jeg var første gangs da og fikk familierom, men hadde også ønsket dette i forkant. Jeg var likbleik og endte opp med 2 poser transdusjon av blod. Min samboer måtte gjøre mye av dagarbeidet utenom amming. På natt tok jordmødrene henne noen timer slik at jeg fikk sove uavbrutt. Hvordan det er andre gang vet jeg ikke, men jeg hadde presisert hva som skjedde sist og ditt ønske om familierom. Kanskje er du heldig, siden det kan være ledig. Du må hvertfall fortelle de det ved fødsel, selvom det står i systemet deres. Anonymkode: 7717e...861
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 AnanasPåTaco skrev (5 timer siden): Helt avsporing her, men jeg mistet "bare" 450 ml etter fødsel å jeg klarte såvidt å huske noe fra de første dagene, klarte nesten ikke å gå eller løfte tallerken en gang, var kald og bleik i ansiktet. hvordan var det da å miste så mye blod? Er ikke TS, men jeg mistet rundt 2L og det var grusomt. Kunne ikke sette meg opp i senga uten å besvime, måtte kateteriseres regelmessig (kunne jo ikke gå på do), osv. Forferdelig. Og så skulle man liksom øve på amming uten å kunne røre seg 😅 Tre dager etter da blodprosenten min fortsatte å synke fikk jeg endelig tre poser med blod inn. Det hjalp veldig, men jeg var slapp, svimmel, uvel og blek flere uker etter vi kom hjem. Turte ikke bære baby i trappa feks. Så det var ikke noe særlig nei! Anonymkode: ea313...de0 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 AnanasPåTaco skrev (6 timer siden): Helt avsporing her, men jeg mistet "bare" 450 ml etter fødsel å jeg klarte såvidt å huske noe fra de første dagene, klarte nesten ikke å gå eller løfte tallerken en gang, var kald og bleik i ansiktet. hvordan var det da å miste så mye blod? Så rart, jeg mistet 500 ml og var ikke preget av det i det hele tatt 🤔 Anonymkode: 0a9dd...766
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Jeg mistet rundt tre liter (hastekeisersnitt), og var nær ved å stryke med, fikk jeg vite etterpå. Det tok omtrent en uke før jeg klarte å karre meg på do på egenhånd. Anonymkode: 1a4f7...db5
Hedda-78 Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 AnanasPåTaco skrev (7 timer siden): Helt avsporing her, men jeg mistet "bare" 450 ml etter fødsel å jeg klarte såvidt å huske noe fra de første dagene, klarte nesten ikke å gå eller løfte tallerken en gang, var kald og bleik i ansiktet. hvordan var det da å miste så mye blod? Det må ha vært andre ting enn bare blodtapet som gjorde deg så dårlig. Jeg er blodgiver og gir en halvliter hver gang, uten å merke noe som helst til det etterpå. Fødsel er en stor påkjenning, så du var kanskje utmattet og påvirket på andre måter i tillegg. Jeg mistet 1000 ml, og var ikke helt pigg, nei. Fikk ikke reise meg uten hjelp, kunne ikke gå på do alene på 48 timer. Ble støttet inn i dusjen 24 timer etter fødsel, og da bare sto jeg der og holdt meg fast mens en hjelpepleier vasket meg. Fikk jern intravenøst, men ikke blod. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 AnanasPåTaco skrev (7 timer siden): Helt avsporing her, men jeg mistet "bare" 450 ml etter fødsel å jeg klarte såvidt å huske noe fra de første dagene, klarte nesten ikke å gå eller løfte tallerken en gang, var kald og bleik i ansiktet. hvordan var det da å miste så mye blod? Jeg følte meg faktisk overraskende fin så lenge jeg lå, men fikk ikke lov til å reise meg. Prøvde innimellom å reise meg i sengen, og kjente meg svimmel og skjønte at jeg ikke hadde klart å stå på beina. Men formen var faktisk grei. Måtte tisse liggende i sengen i en stålpotte i 48 timer - dette lo jeg og samboer mye av både mens jeg gjorde det og i ettertid. Fikk tilbud om blodoverføring, men de sa det var opp til meg - jeg ønsket å klare meg uten. Jeg tror det varierer veldig hvordan folk reagerer på å miste ulike mengder blod. Jeg lever med jernmangel og lav blodprosent til vanlig (sliter veldig med å få det opp blant annet pga store mensblødninger), og tåler det derfor kanskje bedre? Vet ikke. Uansett, det var ikke forsvarlig at jeg bar en baby de første dagene, men siden samboer var der klarte vi jo oss stort sett selv. Må jo lønne seg å gi oss familierom igjen dersom det skulle skje på nytt? Krysser fingrene i hvertfall 🤞🏼 PS: jeg er en av de som elsket å være på barsel (ja, selv på KK). Følte meg så trygg selv om vi som sagt klarte oss mye selv. Tipper jeg uansett ønsker meg hjem kjappere pga eldstemann denne gang, men pga høy risk for blodtap ser jeg jo at jeg kanskje kan bli værende et par dager ekstra likevel… Anonymkode: 52061...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 Jeg mistet like mye blod som deg. Og fikk beskjed om at de skulle være forberedt på det ved en ny fødsel. Da skulle de ha team som skulle gripe inn for å stoppe blødningen tidlig. Hvis jeg skal føde igjen så skal jeg si ifra hele veien oppover svangerskapet og skrive det i fødebrevet. Jeg hadde mannen på rommet første døgnet. Etter det ringte jeg på hver gang det var noe😅 Anonymkode: 56afc...73b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #20 Skrevet 27. mai 2022 Mistet også bortimot samme mengde ved første fødsel. Da var jeg og baby på flermannsrom på avdelingen,mens far fikk bo på sykehushotellet. Han fikk være på avdelingen utenom besøkstid og de ringte han om natten når baby var urolig og de hadde det hektisk. Normalt blodtap ved nummer to og tre, og vi alle bodde ilag på barselhotell fra fire timer etter fødselen. Anonymkode: 32336...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå