Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på tidlig ultralyd via det offentlige, fordi sykehuset mitt har begynt med de under 35 år fordi de har kapasitet. Det er jo egentlig fosterdiagnostikk, men kan man spørre om kjønn? Er 12+6 når jeg skal der.

Anonymkode: 1885d...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal på tidlig ultralyd via det offentlige, fordi sykehuset mitt har begynt med de under 35 år fordi de har kapasitet. Det er jo egentlig fosterdiagnostikk, men kan man spørre om kjønn? Er 12+6 når jeg skal der.

Anonymkode: 1885d...812

Du kan spør, men de vil nok bestemme om de tørr gjette på noe eller ei

Anonymkode: f2bf4...199

Skrevet

Til ts sitt spm. Du kan jo spør om kjønn, men jeg tviler på du vil få noe svar. Mitt inntrykk er at de på TUL på sykehuset er kun opptatt av den medisinske delen. Er jo derfor man er der, så logisk nok. De fokuserer kun på å se om fosteret ser friskt ut. Hørt om flere som ikke vil gjette så tidlig, kanskje også fordi det blir gjetting 🙈

Du kan jo spør, men vær forberedt på at du ikke får no positivt svar. Jeg gadd ikke spør en gang, og det var ikke et tema fra JM sin side 🙂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ignorere hun som avsporer her, folkens. 

Jeg ville spurt 😄 det er nok mange som vil vite og spørr så tidlig. 

Anonymkode: b58ea...379

Skrevet

Ttåden er ryddet for avsporinger. 

Mynona, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å spørre om de kan se kjønn. Vær forberedt på å få nei, eller at de ikke kan se det. De har også en tilmålt tid, og det er ikke sikkert de har tid til å lete etter kjønn. Noen ganger er det lett å se. Ofte er det vanskelig eller nesten umulig å se.

Jeg hadde tidlig UL privat i uke 10+6 og 13+1, og gynekologen tippet kjønn, men understreket at hun var usikker. Hun tippet riktig. Med tredjemann hadde jeg privat tidlig UL i uke 12+4, og da lita hun lenge, men klarte ikke se kjønn selv om hun brukte lang tid på å leite.

Anonymkode: 82ab8...04e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tidlig ultralyd på Ullevål da jeg var 12+6. Spurte om hun så kjønn, men hun ville ikke svare. De er kun interessert i det medisinske, mens hos private betaler man mye så de prøver gjerne å gjette.

Anonymkode: d03c5...de1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i uke 11+6 på tidlig ultralyd offentlig. Spurte ingenting om kjønn og de nevnte ingenting. Var ikke innstilt på å få vite noe så tidlig uansett. Bestilte derimot privat rundt 14 fullgåtte uker, da fikk vi beskjed om 70% sjanse for jente. På OUL ble det bekreftet at det var en jente. 

Anonymkode: 4936d...e56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg var i uke 11+6 på tidlig ultralyd offentlig. Spurte ingenting om kjønn og de nevnte ingenting. Var ikke innstilt på å få vite noe så tidlig uansett. Bestilte derimot privat rundt 14 fullgåtte uker, da fikk vi beskjed om 70% sjanse for jente. På OUL ble det bekreftet at det var en jente. 

Anonymkode: 4936d...e56

11+6 har de ikke lov til å opplyse kjønn. 

Anonymkode: 37b81...bcd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde TUL offentlig i uke 12 og 13. I uke 12 spurte vi ikke etter kjønn (ville ikke vite), i uke 13 spurte jordmor om vi ville vite kjønnet. Da hadde vi allerede sett penisen selv. Uke 12 er litt i grenseland for om de kan se noe, og dersom de ikke vil svare kan det like gjerne bety at de er usikre som at de ikke har «lyst» til å svare. Dersom man kan se en penis er det nokså garantert hva kjønnet er, men det er vanskeligere å gjette på jente eller sjenert gutt. 

Anonymkode: a2282...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Til meg sa hun, det er nesten umulig å se så tidlig, men skulle jeg gjettet hadde jeg trodd det var en jente. (Uke 12) Det gjorde at jeg trodde det var en jente. Ble litt skuffa på ultralyd i uke 18, da det viste seg å være nok en gutt. Nå har jeg vendt meg til tanken, og gleder meg veldig til å møte gutten vår. 

Hadde ikke ville vite noe i uke 12, spar deg skuffelsen. 

Anonymkode: e5020...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått «feil» kjønn på TUL som har blitt korrigert på OUL?

To venninner av meg fikk beskjed om gutt tidlig som var jenter på senere UL😆 

Jeg fikk beskjed om sannsynlig gutt selv i uke 14, så spent på om det stemmer på neste UL (navlesnoren var mellom beina så hun så ikke heit). Ønsker meg gjerne gutt da vi/samboer har to nydelige jenter fra før! Men kjønn betyr selvsagt ingenting i det store og hele☺️

Anonymkode: 63260...104

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 22.16):

Noen som har fått «feil» kjønn på TUL som har blitt korrigert på OUL?

To venninner av meg fikk beskjed om gutt tidlig som var jenter på senere UL😆 

Jeg fikk beskjed om sannsynlig gutt selv i uke 14, så spent på om det stemmer på neste UL (navlesnoren var mellom beina så hun så ikke heit). Ønsker meg gjerne gutt da vi/samboer har to nydelige jenter fra før! Men kjønn betyr selvsagt ingenting i det store og hele☺️

Anonymkode: 63260...104

Ja! Haha. Jente på tul i ca uke 14. ingen tvil om gitt på oul rundt uke 19 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg turte ikke spør😅 men tror ikke jeg ville spurt så tidlig for sjansene for at det ikke stemmer er rimelig stor. Husker de slet med å si 100% da jeg venta jente. «Mest sannsynlig jente, men kan ikke garantere» og det var i uke 19. 

Anonymkode: 9db36...119

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre. Jeg spurte. De ville ikke si noe ang kjønn så tidlig da det ikke er sikkert nok så tidlig, samt at det ikke er målet med tidlig UL. Var på UL 13+3..

Og alle har rett på tilbud om tidlig UL på sykehus uavhengig av alder. 

Anonymkode: 6072a...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan spørre. Jeg spurte. De ville ikke si noe ang kjønn så tidlig da det ikke er sikkert nok så tidlig, samt at det ikke er målet med tidlig UL. Var på UL 13+3..

Og alle har rett på tilbud om tidlig UL på sykehus uavhengig av alder. 

Ikke alle sykehus som har bok kapasitet. I Stavanger hr de som er over 30 år tilbud feks. Ikke alle steder de har kommet i gang enda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke alle sykehus som har bok kapasitet. I Stavanger hr de som er over 30 år tilbud feks. Ikke alle steder de har kommet i gang enda

Dersom offentlig ikke har kapasitet så skal de likevel tilby det og benytte privat som de dekker for pasienten. Etter 2022 skal alle ha tilbud om tidlig UL. Følger ikke sykehuset opp dette kan man klage da det er en lovfestet rett man har. 

Vet noen steder ikke er kommet i gang enda, og de har fått påpekt at de må komme i gang da det er 4 år siden dette ble lovfestet, og 2 år siden de skulle starte opp etter covid. De har med andre ord hatt all verdens tid på å organisere ordningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Før uke 14 er det bare 80% sjanse for å treffe riktig, mot 99,9% senere. Oftest bommer man på jenter. Man har aktivt valgt å unngå det på OTUL fordi 1) det hamret inn med klager fordi kjønnet endret seg hos noen på OUL og de hadde selvsagt «aldri» fått beskjed om at det var 80% sjanse, jordmor var alltid «helt sikker» (jeg har hatt mange av disse klagene på meg selv og jeg har ALLTID opplyst grundig om det) og 2) det ligger ikke i mandatet til OTUL, og man skal egentlig ikke gjøre fosterdiagnostikk som ikke er etter retningslinjene. Fordi ja, noen søker senabort på det grunnlaget, og ja, de får det innvilget nærmest alltid så lenge de er før uke 16-18. Har nemlig tatt imot et par av de fostrene og.

Anonymkode: 33855...c6d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite på ordinær i uke 13! Men hun var veldig tydelig på at hun ikke kunne si det med 100% sikkerhet. Men hun hadde rett ☺️

Anonymkode: c0fc0...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde alt fått vite kjønn på NIPT i uke 10, å prøve å se kjønn på ultralyd er litt bingo.

Anonymkode: 3765d...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...