Gå til innhold

Vernepleier i bolig. Er det noe bedre andre steder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på forskjellige steder. Og må si jeg er ganske rystet over hvordan stedene drives. Jeg lurer på om jeg bare må godta at mennesker med utviklingshemming ikke har det så bra som de fortjener, eller om det er bedre andre steder, både for meg som vernepleier og beboerne. Her kommer noe av det som er galt ved de stedene jeg har vært:

Stort gjennomtrekk av ledere og vernepleiere med alt det har av konsekvenser. Jeg har hatt 12 forskjellige ledere på 14 år.

Alt for lite kontortid for å følge opp primærkontaktoppgaver, medisinansvar eller andre oppgaver.

Alt for dårlig informasjon ut fra ledelse (dette gjelder flere arbeidsplasser og flere forskjellige ledere).

Alt for mange ufaglærte og folk i småstillinger. 

Alle som vil får jobb (vikar) selv om man ikke behersker språket bra nok, eller man er på jobb for å slappe av. Sjefen tok nettopp inn en 17 åring.

Sinnsykt høyt sykefravær (lurer på hvorfor🤪)

Ansatte klarer ikke å følge selv enkle instrukser vedrørende beboeren, noe som gjør at beboeren ikke får det så bra som h*n kan, eller lever under uverdige forhold. Feks få servert gammel mat fordi folk er sløve med å sette på dato på middagsrester. Og andre ansatte er sløve når de skal servere mat, og bare tar noe de finner. Finner ofte kjøttpålegg som har gått 2-3 uker utover utløpsdato i beboere kjøleskap.

Massivt bruk av tvang og makt uten hjemmel i loven. Fordi ansatte ikke vet bedre eller bare gjør som de vil selv.

Altfor dårlig opplæring. Det er satt av for lite tid. Jeg har opplevd at vikarer som har jobbet i 3 mnd blir satt til å lære opp nye. 

Vi får stadig vekk e-læringskurs vi skal ta, eller videoer vi skal se. Men ingen gjør det, da vi ikke har tid til det på jobb. Det utarbeides mye greier høyere opp, men det funker ikke i praksis (ja, jeg har sagt fra). 

Det er så mye mer enn dette her. Og som pliktoppfyllende person som har tatt vernepleierutdanning fordi jeg har tjenestemottakerene i fokus er dette uholdbart å jobbe under. 

Dere vpl, er det slik på deres jobb? Forskjell på kommunalt og privat? Hva skal man gjøre med dette? Til pårørende later vi stort sett som om vi har kontroll, men jeg syns de fortjener å vite. Mitt hjerte gråter for de menneskene som sitter med avføring i bleia over lang tid mens de ansatte lager sin egen middag og skravler, eller scroller på telefonen sin. 

Anonymkode: c86f5...83b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet i flere boliger i flere kommuner og kjenner meg igjen i det du skriver fra alle plassene (større eller mindre grad). Etter 10 år i bolig orket jeg ikke mer og søkte jobb i skolen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har jobbet på forskjellige steder. Og må si jeg er ganske rystet over hvordan stedene drives. Jeg lurer på om jeg bare må godta at mennesker med utviklingshemming ikke har det så bra som de fortjener, eller om det er bedre andre steder, både for meg som vernepleier og beboerne. Her kommer noe av det som er galt ved de stedene jeg har vært:

Stort gjennomtrekk av ledere og vernepleiere med alt det har av konsekvenser. Jeg har hatt 12 forskjellige ledere på 14 år.

Alt for lite kontortid for å følge opp primærkontaktoppgaver, medisinansvar eller andre oppgaver.

Alt for dårlig informasjon ut fra ledelse (dette gjelder flere arbeidsplasser og flere forskjellige ledere).

Alt for mange ufaglærte og folk i småstillinger. 

Alle som vil får jobb (vikar) selv om man ikke behersker språket bra nok, eller man er på jobb for å slappe av. Sjefen tok nettopp inn en 17 åring.

Sinnsykt høyt sykefravær (lurer på hvorfor🤪)

Ansatte klarer ikke å følge selv enkle instrukser vedrørende beboeren, noe som gjør at beboeren ikke får det så bra som h*n kan, eller lever under uverdige forhold. Feks få servert gammel mat fordi folk er sløve med å sette på dato på middagsrester. Og andre ansatte er sløve når de skal servere mat, og bare tar noe de finner. Finner ofte kjøttpålegg som har gått 2-3 uker utover utløpsdato i beboere kjøleskap.

Massivt bruk av tvang og makt uten hjemmel i loven. Fordi ansatte ikke vet bedre eller bare gjør som de vil selv.

Altfor dårlig opplæring. Det er satt av for lite tid. Jeg har opplevd at vikarer som har jobbet i 3 mnd blir satt til å lære opp nye. 

Vi får stadig vekk e-læringskurs vi skal ta, eller videoer vi skal se. Men ingen gjør det, da vi ikke har tid til det på jobb. Det utarbeides mye greier høyere opp, men det funker ikke i praksis (ja, jeg har sagt fra). 

Det er så mye mer enn dette her. Og som pliktoppfyllende person som har tatt vernepleierutdanning fordi jeg har tjenestemottakerene i fokus er dette uholdbart å jobbe under. 

Dere vpl, er det slik på deres jobb? Forskjell på kommunalt og privat? Hva skal man gjøre med dette? Til pårørende later vi stort sett som om vi har kontroll, men jeg syns de fortjener å vite. Mitt hjerte gråter for de menneskene som sitter med avføring i bleia over lang tid mens de ansatte lager sin egen middag og skravler, eller scroller på telefonen sin. 

Kjenner igjen fra der jeg jobber. 

Anonymkode: 357b4...a48

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig trist å høre at dere andre også opplever dette 😒 Jeg ønsker meg til et sted der det er bedre. Lett for meg å bytte jobb, men trist for beboerne som ikke har samme mulighet til å bedre ting. Ønsker konkrete tips til steder som er bra drevet i Oslo, Lillestrøm eller omegn, hvis noen har.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er skremmende å lese for en mor med ett psykisk utviklingshemmed barn😪

Anonymkode: 78e35...990

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er skremmende å lese for en mor med ett psykisk utviklingshemmed barn😪

Anonymkode: 78e35...990

Ts

Det forstår jeg godt! Og jeg beklager så mye 😭 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet i flere boliger, er vernepleier. Og jeg har IKKE det inntrykket i det hele tatt, heller stikk motsatt. Så klart har jeg sett en og annen som er litt sløv. Men de fleste har jeg opplevd som veldig seriøse, engasjerte og pliktoppfyllende. Rutiner og retningslinjer følges slavisk. Det utarbeides gode, gjennomtenkte tiltak. Og alle kurs må bli tatt. Og det følges opp av sjefen.

Oplever at mange setter beboerne først, og er opptatt av at de skal ha det bra. 

Anonymkode: f28ea...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har selv jobbet i flere boliger, er vernepleier. Og jeg har IKKE det inntrykket i det hele tatt, heller stikk motsatt. Så klart har jeg sett en og annen som er litt sløv. Men de fleste har jeg opplevd som veldig seriøse, engasjerte og pliktoppfyllende. Rutiner og retningslinjer følges slavisk. Det utarbeides gode, gjennomtenkte tiltak. Og alle kurs må bli tatt. Og det følges opp av sjefen.

Oplever at mange setter beboerne først, og er opptatt av at de skal ha det bra. 

Opplever " skulle det stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å jobbe i bolig for under et år siden, holder snart ikke ut mer😭 kjenner meg igjen å flere av punktene du nevner. Er trist på vegne av beboere og pårørende, men også vi som jobber i disse forholdene.. Har varslet leder flere ganger, uten at det skjer noe. Søker og søker etter noe annet. I boligen jeg jobber i har vi også hatt to midlertidige ledere og en som ble fast i desember (men sykmeldt halve tiden). Det er så uverdig at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 7cacf...a8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begynte å jobbe i bolig for under et år siden, holder snart ikke ut mer😭 kjenner meg igjen å flere av punktene du nevner. Er trist på vegne av beboere og pårørende, men også vi som jobber i disse forholdene.. Har varslet leder flere ganger, uten at det skjer noe. Søker og søker etter noe annet. I boligen jeg jobber i har vi også hatt to midlertidige ledere og en som ble fast i desember (men sykmeldt halve tiden). Det er så uverdig at jeg har ikke ord. 

Jeg er ikke vernepleier, men sosionom

AnonymBruker
Skrevet

Boligen her har lite gjennomtrekk av folk. Flere tidligere ansatte (pensjonister) kommer innom på besøk ca annenhver uke på middag. 

Generelt godt arbeidsmiljø. Om man ikke har noe å gjøre på så er det automatikk at man hjelper de andre med deres arbeidsoppgaver.

Om alt er gjort så blir tiden brukt med brukerene. 

Men jeg skjønner hva du mener mtp på tidligere arbeidsplass. Denne boligen virker å skille seg ut basert på det jeg har hørt/lest av andre.

Anonymkode: a5f98...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjelder sykehjem...

Anonymkode: 6af2c...6bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Godt å høre at det er bra noen steder også! Hvor mange beboere er det hos dere? Jeg har en teori om at kaoset blant annet handler om størrelsen på boligen? Der jeg jobber nå har vi 14 beboere og ca 100 ansatte. Det sier seg selv at leder har mer å holde styr på enn en leder i bolig med 4 beboere og 30 ansatte. Og da glipper det ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Vil bare si at det skjer mye hverdagsmagi og at vi har noen knallgode ansatte som gir mye for at beboerne skal ha det bra. 😃 Så noe er veldig bra. Men det burde vært mer av det. Og de gode folka sliter seg helt ut, og føler seg ikke anerkjent. De gode folka som er vernepleiere sier opp og søker lykken et annet sted etter 1-2 år, for de er ettertraktet på jobbmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

100 ansatte ??? På 14 beboere? Er ikke vernepleier men sykepleier, har jobbet i bolig i ca 15 år. Har heldigvis ikke opplevd slike forhold du beskriver. Du burde varsle høyere opp om kritikkverdige forhold. Driften høres uforsvarlig ut. 

Anonymkode: b33b6...8a5

• Liker 1
Skrevet

Er sykepleier, men svarer likevel:) 

Kjenner meg igjen i absolutt alt du skisserer i hovedinnlegget. Jeg har jobbet i bolig i mange år. Og sykehjem. Og innen psykiatri. Likt over hele linjen. Nå jobber jeg i privat sektor. Og nivået er betydelig bedre. Nitrist at det skal være slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

100 ansatte ??? På 14 beboere? Er ikke vernepleier men sykepleier, har jobbet i bolig i ca 15 år. Har heldigvis ikke opplevd slike forhold du beskriver. Du burde varsle høyere opp om kritikkverdige forhold. Driften høres uforsvarlig ut. 

Anonymkode: b33b6...8a5

Det er 14 beboere der de fleste er multifunksjonshemmede og har 1:1. Flere har 2:1 bemanning. Og noen få deler personal. Vi er ca 35 ansatte på jobb hvert døgn, inkludert 4 nattevakter. Vi har ikke 100 årsverk, men det er mye vikarer. Altfor stor bolig! 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (8 minutter siden):

Er sykepleier, men svarer likevel:) 

Kjenner meg igjen i absolutt alt du skisserer i hovedinnlegget. Jeg har jobbet i bolig i mange år. Og sykehjem. Og innen psykiatri. Likt over hele linjen. Nå jobber jeg i privat sektor. Og nivået er betydelig bedre. Nitrist at det skal være slik. 

Ja, det er nitrist.... Jeg skal prøve meg i privat sektor neste gang. Men er ikke helt ferdig med denne boligen enda. Jeg skal varsle høyere opp, som et siste forsøk.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i en større bolig, men med relativt høyt fungerende beboere (over 10 beboere, men kanskje 15-20 ansatte totalt, hvorav 4-5 hadde høy stillingsprosent og resten var helg/natt/ekstra), der var det ikke sånn - gode rutiner for det meste, men selvfølgelig litt utfordringer med ting som selvbestemmelse når ansatte mente at beboerene tok dårlige valg. De ansatte som hadde jobbet der lenge mente at det var vanskelig å få tid til å gjøre kontorarbeid, men på dagvaktene var stort sett alle beboerene borte og man hadde fort i hvert fall en 5-6 timer fra sistemann forlot huset til førstemann kom tilbake, så jeg hadde aldri problemer med å få gjort regnskap ++ I perioder fikk vi til mye turer og kjekke aktiviteter, men det kom veldig an på de ansatte som var der, noen var veldig problemfokuserte.

Var innom noen bofelleskap med beboere som fungerte dårligere, og der var det dessverre mer sånn som du beskriver. Så det varierer nok både med funksjonsnivå og sted.

Anonymkode: c5b86...d76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobbet i en større bolig, men med relativt høyt fungerende beboere (over 10 beboere, men kanskje 15-20 ansatte totalt, hvorav 4-5 hadde høy stillingsprosent og resten var helg/natt/ekstra), der var det ikke sånn - gode rutiner for det meste, men selvfølgelig litt utfordringer med ting som selvbestemmelse når ansatte mente at beboerene tok dårlige valg. De ansatte som hadde jobbet der lenge mente at det var vanskelig å få tid til å gjøre kontorarbeid, men på dagvaktene var stort sett alle beboerene borte og man hadde fort i hvert fall en 5-6 timer fra sistemann forlot huset til førstemann kom tilbake, så jeg hadde aldri problemer med å få gjort regnskap ++ I perioder fikk vi til mye turer og kjekke aktiviteter, men det kom veldig an på de ansatte som var der, noen var veldig problemfokuserte.

Var innom noen bofelleskap med beboere som fungerte dårligere, og der var det dessverre mer sånn som du beskriver. Så det varierer nok både med funksjonsnivå og sted.

Anonymkode: c5b86...d76

Ts

Vi følger beboerne på dagsenter, så får dessverre ikke gjort noenting på dagvaktene. Godt å høre at du har hatt en god opplevelse!😃 Det er nok lettere å skape gode rutiner når man er få ansatte. Nå føles det helt håpløst fordi vi er så mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...