AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Hei dere Et lite dilemma. Jeg jobber i kommune-Norge på femte året, i en relativt stor kommune, i en avdeling med ca 10 ansatte. Min nærmeste venninne som har hatt det vanskelig i sin jobb i mange år, og har nå søkt jobb i kommunen. En annen avdeling enn meg.... Tidligere i uken fikk jeg vite at stillingen hun søkte er besatt, og at virksomhetsleder har ringt henne for intervju på min avdeling, da vi har sykdom. Vikarstilling Jeg er i utgangspunktet positiv til dette, da vi begge er godt voksne, og klarer fint balansere jobb/privatliv på en god måte. Utfordringen er at nærmeste leder har vært tydelig på at hun ikke ønsker "så nære" venninner på samme avdeling, da hun er bekymret for klikker. Nå vet ikke virksomhetsleder at dette er min beste venninne, burde jeg si noe? Jeg unner henne virkelig jobben, da presset der hun kommer fra er veldig stort. Jeg fikk jo vite om intervjuet via min venninne, men har nå dårlig samvittighet ettersom jeg ikke har fortalt nærmeste leder at de skal ha min venninne på intervju. Hadde dere fortalt det til nærmeste leder? Anonymkode: d30c5...c14
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Med mindre lederen din spesifikt har informert deg om navnet på vedkommende som skal på intervju (venninnen din) så sier du selvsagt ikke noe. Ting du har fått høre via privat prat mellom venninner er ikke noe lederen din bør informeres om. Det du dog bør gjøre er å fortelle venninnen din at lederen din har en merkelig forestilling om at hun ikke vil ha ansatte som er venninner, så hun bør ikke ta dette opp som smalltalk på intervjuet (eller av typen: «Jeg er venninne med Bente som jobber her, og hun har sagt så mye positivt om arbeidsmiljøet») Ting din leder ikke tar opp med deg/informerer deg om blander du deg heller ikke opp i. I det offentlige SKAL lederen din ansette den best kvalifiserte kandidaten. Hvem kandidaten evt. er venner med skal ikke ha noen innvirkning på ansettelsesprosessen. Anonymkode: da234...807
Christina82 Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Retningslinjene for bruk av forumet finner du her.
Anbefalte innlegg