Gå til innhold

Til hvilken grad lar dere barna selv bestemme klærne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hvor strenge er dere på at barnas klær skal "matche" eller se sammensatt ut? 

Jeg har ei på fem som elsker kjoler, joggebukser og leggings i alt mulige farger. Hun liker det glamorøst og komfortabelt på samme tid, så kan fint gå i kjole og joggebukse eller en eller annen leggings og yndlingsfleecen med minnie mouse og crocs.. 

Jeg lar henne vanligvis velge. Så lenge det er praktisk og etter været, så får hun lov. Hun er kreativ av seg, og finner stor glede i å skifte og sette sammen klær etc.. 

Noen ganger, til spesielle anledninger, så har jeg veldig lyst til å bestemme, for hun har en haug av fine klær, men det ender alltid med et kompromiss 😅 

Så... Lar dere barna ha egen stil? Forklarer dere hva som er fint og ikke? Bryr dere og dømmer dere om hva andre barn går med? 

Anonymkode: 93b76...f67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 9 åring, jente som kler seg i rare kombinasjoner. Det får hun lov til. Men hun får ikke bestemme hvis vi slal i selskap, teater, ferie osv. 

Anonymkode: 9d4aa...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg null og niks til hverdags, lar barna bestemme helt selv sålenge det ikke blir shorts i -15°. I bursdager og andre småe festligheter sier jeg ifra om at det må se pent ut. Kommer de vandrende i joggebukse da så finner vi noe annet sammen. Større begivenheter som bryllup så er jeg med å bestemmer tøy fra start.

Jeg synes det er veldig rørende å se små barn som åpenbart har fått velge klærne selv🥹 Alle burde fått lov til det er min mening. Hva for noe rolle spiller det om genseren ikke passer til buksa? Det viktige er at barna synes de er fine, og mestringsfølelsen de får av å gjøre det selv.

Anonymkode: ca29f...353

• Liker 7
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemmer at det skal være klær etter vær, i hvert fall sånn noenlunde. Men om det matcher eller jeg syns plaggene passer sammen legger jeg meg ikke oppi. 

Jeg tenker ikke på hva andre barn går med. Med mindre de kommer i sommerkjole i og sandaler i snøvær eller noe sånt. 

Nå har ikke femåringen her i huset så veldig sterke meninger om klær mer (da hun var 2-3 skulle ALT være LILLA), så hun bruker det vi har lagt frem kvelden før. Og da matcher det gjerne greit hvis det var jeg som fant det frem og ikke i det hele tatt hvis det var mannen 😅 Og jeg skal innrømme at jeg fortet meg å bytte fra julegenser til en uten nisser og røde dusker her for et par dager siden. Men hadde datteren selv hatt noe imot at jeg byttet, hadde jeg latt det være. 

Anonymkode: 6915b...3e6

Skrevet

Jeg har en gutt på ni år. Jeg legger frem klær til han. Han bryr seg skremmende lite om klær.  Er redd han kunne funnet på å gå i trusa på skolen, fordi han har glemt å kle seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei! Hvor strenge er dere på at barnas klær skal "matche" eller se sammensatt ut? 

Jeg har ei på fem som elsker kjoler, joggebukser og leggings i alt mulige farger. Hun liker det glamorøst og komfortabelt på samme tid, så kan fint gå i kjole og joggebukse eller en eller annen leggings og yndlingsfleecen med minnie mouse og crocs.. 

Jeg lar henne vanligvis velge. Så lenge det er praktisk og etter været, så får hun lov. Hun er kreativ av seg, og finner stor glede i å skifte og sette sammen klær etc.. 

Noen ganger, til spesielle anledninger, så har jeg veldig lyst til å bestemme, for hun har en haug av fine klær, men det ender alltid med et kompromiss 😅 

Så... Lar dere barna ha egen stil? Forklarer dere hva som er fint og ikke? Bryr dere og dømmer dere om hva andre barn går med? 

Barna velger selv. Skal vi i dåp, konfirmasjon eller bryllup hjelper jeg. 

Anonymkode: 4b4f0...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min ble tidlig stilbevisst 😅 Det begynte så smått rett før hun fylte 2. Hun liker ikke å gå med kjole, duse farger eller blomstrete mønster, som jeg har sansen for. Det må være fargerikt og «kult». Jeg har latt henne få ha sin egen stil. Hun får bestemme i stor grad selv så lenge hun er kledd etter været og anledningen :) Broren er heldigvis fornøyd med alt jeg legger fram

Anonymkode: 93f6a...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Har en 5 åring som er ekstremt opptatt av klær.  Det skal være glitter og glamour for alle penga. Lar henne bestemme selv så lenge det er tilpasset været og forholdene. Full melt down når hun ikke kan gå med sommertøy på vinteren eller pyntesko i barnehagen. Lillebroren bryr seg ikke om tøy heldigvis. 

Anonymkode: ea094...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Jenter 5&6 år.forteller dem hva slags vær d er, og hva slags type klær de skal se etter.farge og kombinasjoner ordner  de selv. Det gir dem god trening i både  planlegging og selvstendighet tenker jeg.. 

Jeg er mer av typen som får  fnatt av å se foreldre kle opp barna toni ton, sokkene matcher lua og Jakka matcher sekken😅 det forteller. meg at her er d utallige timer bak en skjerm å ett ønske om ta seg pent ut , for andre.  

Anonymkode: 29dab...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har en 5 åring som er ekstremt opptatt av klær.  Det skal være glitter og glamour for alle penga. Lar henne bestemme selv så lenge det er tilpasset været og forholdene. Full melt down når hun ikke kan gå med sommertøy på vinteren eller pyntesko i barnehagen. Lillebroren bryr seg ikke om tøy heldigvis. 

Anonymkode: ea094...8ba

Aa kjenner meg igjen her 😊 vi har pleid å kjøpe sånne enkle bomullskjoler fra hm, for ungen elsker dem, men de vil hun gjerne bruke hele året 😅 hun har godtatt å bruke genser under heldigvis 😂 det har vært betingelsen.. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg bryr meg null og niks til hverdags, lar barna bestemme helt selv sålenge det ikke blir shorts i -15°. I bursdager og andre småe festligheter sier jeg ifra om at det må se pent ut. Kommer de vandrende i joggebukse da så finner vi noe annet sammen. Større begivenheter som bryllup så er jeg med å bestemmer tøy fra start.

Jeg synes det er veldig rørende å se små barn som åpenbart har fått velge klærne selv🥹 Alle burde fått lov til det er min mening. Hva for noe rolle spiller det om genseren ikke passer til buksa? Det viktige er at barna synes de er fine, og mestringsfølelsen de får av å gjøre det selv.

Anonymkode: ca29f...353

Er helt enig med deg ❤️ vi må støtte dem i der å kunne utfolde seg selv. Vi lærer dem jo å ikke bry seg om hva andre mener, så da blir det jo feil om vi skal diktere hva de skal ha på seg 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Treåringen bryr seg om farger, og har også noen favorittplagg, så jeg oppmuntrer ham til å ta egne valg. Heldigvis har han arvet fargesans fra meg. Han kler seg bedre nå enn da pappaen valgte klær.

Pappaen har nok hatt større problem enn meg med at gutten vil velge selv. Det tar litt mer tid å la gutten finne og velge klær selv, enn å bare tvinge på ham noe. Likevel er det verdt det, både for langsiktig uavhengighet, men også for å starte dagen med rett tone.

Jeg har lært ham å bruke finklær ved å være et godt eksempel. Ved slike anledninger har jeg tatt meg tid til å ordne meg selv først, og viser ham hvor fin jeg er, og at det gjør meg veldig glad. Så får han ta på skjorte og ren bukse, så han også blir fin. Så står han og beundrer seg i speilet en stund.

Anonymkode: f7b7a...ff0

• Hjerte 1
Skrevet

Straks de har meninger om klærne sine får de selvfølgelig velge hva de har på selv, så lenge det er tilpasset vær og situasjon. Det hadde ikke falt meg inn å avgjøre hva et barn med egne meninger om klesstil skal ha på seg (og ingen barn hadde gått på skole uten klær). La barnet få utfolde seg, det er ingen som tar skade av joggedress med tutu. :) 

Skrevet

Han får velge helt selv (etter været selvfølgelig). Det er det gøyeste jeg vet, for han er den mest fargerike ungen jeg vet om. Han elsker alle farger og motiver, så her er det total kræsj hver dag nesten 😂 

Når det er selskap eller lignende, får han alternativ som jeg legger frem.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barna velger selv. Skal vi i dåp, konfirmasjon eller bryllup hjelper jeg. 

Ja og på vinteren måtte de ha ull under men valgte seøv det utenpå. Det var helt greit for de :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min tar forsatt det jeg legger frem :) han er 9 år , hvor lenge til det vil vare vet jeg ikke :)

Anonymkode: 4ba2f...774

AnonymBruker
Skrevet

jenta på 5 bestemmer selv så lenge det passer vær og anledning.

Anonymkode: 0ddf3...bf8

Skrevet

Har en treåring. Han får bestemme hvilken genser han vil ha - men ikke om han skal ha genser eller ikke liksom. Samme med jakke, strømpebukse etc :) Om det matcher eller ser stylet ut bryr jeg meg ikke om. 

AnonymBruker
Skrevet

Min treåring får bestemme det meste selv, inklusive hvor mye klær hun har på. Hun er fornuftig da, og hvis hun får kjenne på kroppen hvor kaldt det er ute, eller jeg viser henne at det regner, så velger hun klær som passer til været. Det er sjelden jeg overstyrer. Hun er varm av seg, og er oftere tynnere kledd enn de andre barna i barnehagen, men hun er varm.

Anonymkode: 1af59...816

AnonymBruker
Skrevet

Vi finner frem klær til barna, hvis de ikke vil ha det på får de velge selv. Legger frem klær kun fordi det da er lettere å få de i gang på morgenen. 

Anonymkode: 84b07...55f

AnonymBruker
Skrevet

Lar barna velge selv mellom 2-3 forskjellige (hensiktsmessige/fornuftige) plagg.

Anonymkode: 28b6f...2c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...