Gå til innhold

Jeg tror min venninnes datter har autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal jeg starte. Jeg har en venninne som har en datter som fyller 3 år om 2 måneder. Jeg syntes denne jenta viser tydelige tegn til autusme. Dette har hun gjort siden hun var en baby. Noen ting er: unngår blikkontakt, lite babling (begynt å bable først nå, sier kun 2-3 ord sånn halvveis), begynte å gå da hun var nærmere 2 år, svarer på navnet sitt 50/50, tar aldri initiativ til kommunikasjon med hverken voksne eller barn, får ofte raseriutbrudd osv osv osv. Jeg vet at barn utvikler seg i forskjellige tempo men det er noe med denne ungen som jeg er oppriktig bekymret for. Moren ser også noen av disse tingene men tenker at det kommer seg med tiden og framstår ikke bekymret. Barnehagen har også bedt moren om hun kan spørre fastlegen om å henvise datteren til øre nese hals lege, for å sjekke hørselen til ungen. Da jeg hørte dette så tenkte jeg at dem må jo ha diskutert dette mellom seg i barnehagen og derfor spurt moren om å sjekke ut dette. Det kan såklart være at ungen hører dårlig men her er det flere ting enn bare hørsel, det mest skremmende er at hun ALDRI har blikkontakt. Jeg har forrsten jobbet i mange år med barn uten å si i hvilken stilling og har egne barn, og mener at her er det noe anerledes. 

Hva tenker dere? Har noen opplevd samme symptomer på egen Inge også har det gått over med tiden? Denne Jenta kan så lite mtp at hun fyller 3 år!!!! 

Eller noen som jobber i barnehage som kan si noe? Mtp henvisning til en hørselstest? Jeg tenker at barnehagen må kanskje også mistenke noe? 

Anonymkode: 46dc7...e82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget?

Anonymkode: c95a9...df7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som barnehagen holder på å kartlegge, så da kan du la være. Veldig sensitivt område å blande seg inn i med en venninne, med mindre hun selv tar det opp. 

Anonymkode: eb98c...cc4

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at dette er noen moren må gjøre noe med ...om du er redd for dette må du jo eventuelt snakke med din venn..men ellers kan du ikke gjøre noe

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette din sak egentlig? 

Anonymkode: f585a...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil ordne seg med tiden uansett. Enten finner man det ut, ellers vokser hun det av seg. Jeg tror ikke det er lurt å veksle mellom roller her. Du er venninne med moren, og trenger ikke påpeke alt du synes er rart/unormalt. 

Anonymkode: d2247...873

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er fint å ha en tro, men hold deg til dine egne greier når du tror. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er i kirken en tror. 

Anonymkode: 51c07...348

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er dette så viktig for deg? Lider barnet noen nød?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan godt hende at du har rett, men det lureste er nok at barnets mor tar dette i hennes tempo. En utredning er sikkert på vei, men det er lite man får avklart med sikkerhet når barnet er så lite og har forsinket språkutvikling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor godt kjenner barnet deg? At barn ikke har blikkontakt med fremmede er ikke akkurat et rødt flagg. 

Anonymkode: 0c24b...7da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor godt kjenner barnet deg? At barn ikke har blikkontakt med fremmede er ikke akkurat et rødt flagg. 

Anonymkode: 0c24b...7da

Barnet kjenner meg godt. Har også en periode bodd hos dem. Barnet har heller ingen blikkontakt med sine egne foreldre. Blikkontakt er bare en av mange ting her. 

AnonymBruker
Skrevet
chi skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er dette så viktig for deg? Lider barnet noen nød?

Jeg er hennes nærmeste venninne. Det er flere i vennegjengen som har kommentert dette og snakket negativt om at det er så åpenbart at dattera er på autisme spekteret og moren er blind for det (dem har kun ett barn). Jeg hadde likt at min venninne sa dette til meg om hun la merke til at det var noe rart/urovekkende med mitt barn. Er bare redd utredningen ikke starter før barnet er 5-6 år.

Skrevet

Dersom barnehagen har bedt om å sjekke hørsel, så er de vel i gang med å luke ut eventuelle årsaker til barnets utvikling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er hennes nærmeste venninne. Det er flere i vennegjengen som har kommentert dette og snakket negativt om at det er så åpenbart at dattera er på autisme spekteret og moren er blind for det (dem har kun ett barn). Jeg hadde likt at min venninne sa dette til meg om hun la merke til at det var noe rart/urovekkende med mitt barn. Er bare redd utredningen ikke starter før barnet er 5-6 år.

Dersom utviklingen fortsetter såpass skjevt fremover, så vil det Nok ikke ta så lang tid. Hun har nok sine tanker, men alle håper vel at sine barn skal vokse seg til, blir fort mer virkelig om man skal snakke om det. 

Har selv en kar på samme alder som henger etter, syns ikke det er så gøy når andre påpeker typ "Kristian kunne allerede snakke flytende da han var på samme alder". Altså, jeg skjønner selv at han ikke er fremst i utviklingen.

Anonymkode: ce507...ed2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk diagnosen autisme når han var 3 år. Vi begynte å se tegn på at noe ikke stemte når han var 1 1/2 år, vi var kjempe bekymret og redde. Vi foreldre delte kun våre bekymringer med barnehage og valgte underveis i hele utredningsfasen og holde dette for oss selv. Nettopp fordi vi var redde, kunne jo hende vi tok feil? 
i denne tiden husker jeg at jeg tenkte, hva om noen ser at han er annerledes og tror at vi ikke ser det? Hva om andre tror at vi ikke bryr oss om barnet vårt? At de går rundt og snakker om dette bak vår rygg, akuratt slik du forteller at dere i vennegjengen gjør. 
Tenker det er best å ikke spekulere og blande seg inn. La foreldrene og ikke minst barnehage ta seg av dette. 

Anonymkode: ded5c...e85

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal legge deg opp i det. 

Anonymkode: 165d0...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I forbindelse med de symptomene du nevnte, så er hørsel en naturlig ting å sjekke. Både i forbindelse med språk og det at hun ikke alltid svarer på navnet sitt.

Mitt barn hadde også dårlig språk. Han hadde vann i øret. Det ble oppdaget hos øre nese hals. Ja, og han fikk også autisme-diagnose senere 😀 Det viser seg nemlig at de med autisme kan ha dårlig hørsel som oss andre "normale" 😂 Så viktig å sjekke hørsel når språket er dårlig!

Anonymkode: 4362b...025

AnonymBruker
Skrevet

er tråd-starter psykolog eller psykiater kanskje? 

eller kanskje bare en forstå-seg-påer som slenger ut alle mulige slags diagnoser til Gud og hvermann, liksom? 

Anonymkode: 0a575...988

AnonymBruker
Skrevet

Lars Monsen sa i et intervju at moren tok han med til legen i 5års alder fordi hun trodde han var tilbakestående. glad vi har fedre som kan være en motvekt til hysteriske mødrene og diagnose ekspertene. 

Anonymkode: 3d9dd...69d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...