AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg mener at sønnen min er stor nok til å ordne seg noen måltider selv, uten middagen. For at han skal spise, må jeg lage mat til han. Hvis ikke lar han det ganske enkelt bare være… Virker som han ikke bryr seg så mye om faste måltider. Har over en periode forsøkt å få han til å gå på kjøkkenet selv å ordne seg noe, men da står han bare over måltidet. (Frokost og lunsj, kveldsmat tar han faktisk selv) Han sover lenger enn oss, så frokost har vi spist når han står opp. Om jeg ikke smører brødskiver til han, spiser han ikke før 13, og det blir tørre brødskiver. Frokost og matpakke må også smøres, eller så venter han til middag 🙄 Hvor lang tid tar det før gutter tar mer ansvar for måltider de trenger? Anonymkode: 78db3...915 1
Gjest tullerikke Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Min 8 åring lager seg mat selv, men jeg må be han gjøre det.
Gjest mariama Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Kan du gi ham ansvar for å lage til mat til hele familien innimellom? Så han må? Helt normalt å lage middag en dag i uken i den alderen, men om du tror det blir for avansert kan han kanskje sette frem og ordne til kveldsmat for eksempel? Du gjør ham en stor bjørnetjeneste om du lar ham slippe unna til han flytter ut, i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Han sulter jo ikke, så det er bare å la være å lage brødmat til han? Frokost/tørre brødskiver kl 13 er vel ingen krise heller? Har aldri spist frokost selv etter jeg måtte ordne mat selv, og jeg lever i beste velgående. (Dame 47) Anonymkode: 164e4...e91 22 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Han lager kveldsmat selv? Da vet du at han lager seg mat bare han blir sulten nok. Ikke noe problem. Anonymkode: 9a112...8ec 14
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Min 14-åring lager også sjeldent mat selv. Men hun får bare gå sulten, jeg lager ikke mat til henne om jeg ikke skal ha et måltid selv. De sulter jo ikke ihjel, og blir de alt for sulten så lager de seg noe selv. Anonymkode: d7f0c...852 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 tullerikke skrev (7 minutter siden): Min 8 åring lager seg mat selv, men jeg må be han gjøre det. Samme her.. Anonymkode: b4a7a...6fb
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Det er ikke farlig å skippe måltider her og der. Så sant han ikke bare erstatter dem med søppelmat da. Er han ikke sulten er det ikke nødvendig å presse i seg mat. Anonymkode: 3cee3...744 7 1
Mooza Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Slik var det med to av ungdommene mine også. De fungerte fram til de var ungdommer, laget mat selv og spiste frokost osv. så var det slutt. Vi måtte rett og slett begynne å smøre matpakke til dem igjen. De sa at de ikke var sulten, men det er klart de var det etter en lang dag på skolen. Jeg ble bekymret for at de gikk en hel dag uten å spise. Dette var jenter og de skulle sminke seg og skifte klær 40 ganger før de gikk ut døra, og mat var ikke en prioritert. Og det nyttet ikke å si fra, så mannen min smurte mat til dem hver dag....til de begynte å fungere igjen. Men her er det gjerne en som aldri har gjort det? Endret 26. mai 2022 av Mooza
Vaffelhunden Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Bedre at de vegrer seg for å lage mat, enn at de raider kjøleskapet/fryseren for alt som smaker godt. Kjempegøy å skulle lage middag bare for å finne ut at ungdommen har spist all kyllingen + hvitløksbaguetter til nattmat, selv om han fikk servert middag. For ikke å snakke om at osten og kjeksen du skulle servere på lørdag må kjøpes inn på nytt. Det finnes nesten bare to typer ungdommer på denne arenaen. Det er veldig få som treffer det riktige punktet i midten. 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Men når han er 14(!) år burde han jo ha ansvar for å lage middag til familien minst en dag i uka? Det starter man vel med fra omtrent 10-årsalderen? Og hvis han dropper måltider trenger han den ekstra treningen når det gjelder å ha ansvar for mat. Hvorfor tror du han er for liten til å lage middag, han er 14? Anonymkode: 92ef7...0e4 3
AnonymBruker 42 Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke farlig å skippe måltider her og der. Så sant han ikke bare erstatter dem med søppelmat da. Er han ikke sulten er det ikke nødvendig å presse i seg mat. Anonymkode: 3cee3...744 Vil ta det ett steg lengre, faktisk... Tror det er veldig sunt å skippe måltider både her og der om man ikke er sulten... Tror forresten ingenting på ikke på at at spreke og friske unggutter "sulter ved brødboksen"... Det er vel heller sånn at de blir tvangsforet til vanlig... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 La han sulte da. Han fortsetter jo i samme tralten så lenge du gjør det. Informer han at han får lage mat selv fra nå av, og at du ikke gjør det lenger. Legg gjerne til andre husoppgaver til han, hvis ikke så blir han en av de mange udugelige mannfolka som blir forlatt av kvinnfolk fordi han er udugelig! Anonymkode: 0e3e9...b29 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Han dør jo ikke av det. Blir han sulten nok, klarer han fint fikse seg mat. Jeg ville latt han styre det selv og hatt felles middag, men thats it. Anonymkode: e8455...1ab
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg mener at sønnen min er stor nok til å ordne seg noen måltider selv, uten middagen. For at han skal spise, må jeg lage mat til han. Hvis ikke lar han det ganske enkelt bare være… Virker som han ikke bryr seg så mye om faste måltider. Har over en periode forsøkt å få han til å gå på kjøkkenet selv å ordne seg noe, men da står han bare over måltidet. (Frokost og lunsj, kveldsmat tar han faktisk selv) Han sover lenger enn oss, så frokost har vi spist når han står opp. Om jeg ikke smører brødskiver til han, spiser han ikke før 13, og det blir tørre brødskiver. Frokost og matpakke må også smøres, eller så venter han til middag 🙄 Hvor lang tid tar det før gutter tar mer ansvar for måltider de trenger? Anonymkode: 78db3...915 4 åringen min smører sin egen mat med glede. Gutt det også. Han er gledelig med på å rydde, vaske og ordne hjemme. Anonymkode: 2fdde...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Som 14-åring bør han kunne mer enn å smøre brødskiva si sjøl. Han kan lage alle maitider. Gutt eller jente spiller ingen rolle. Anonymkode: eccbc...5fc
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Måltider, skulle det vel stå. Anonymkode: eccbc...5fc
Arkana Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tenker at dette er en ikke-sak. Han kommer ikke til å sulte ihjel og det er ikke farlig å hoppe over måltider. La ham være og han lager seg mat hvis han blir sulten nok. Ellers er min erfaring at gutter på den alderen ofte rett og slett ikke kjenner, eller glemmer, at de er sultne og at det ikke handler om at de ikke kan eller gidder lage seg mat, de bare tenker ikke over det. La ham styre måltidene selv så lenge han ellers er sunn og frisk og ikke ser ut til å lide noen nød. 1
Mooza Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 "Fra 2015 til 2019 gikk andelen som spiste frokost ned med 27 prosentpoeng. Samtidig ble resultatene i naturfag og matte redusert med 13 og 10 poeng. Forskerne ved UiA og Universitetet i Oslo fant ut at det å droppe frokost forklarer halvparten av nedgangen av resultatene i matte og en tredjedel av nedgangen i naturfag – Enkelt sagt taper niendeklassinger læring tilsvarende et halvt års skolegang ved å droppe frokosten, sier Øverby." https://www.nrk.no/sorlandet/elever-som-dropper-frokost-presterer-darligere-pa-skolen-1.15842382 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at sønnen min er stor nok til å ordne seg noen måltider selv, uten middagen. For at han skal spise, må jeg lage mat til han. Hvis ikke lar han det ganske enkelt bare være… Virker som han ikke bryr seg så mye om faste måltider. Har over en periode forsøkt å få han til å gå på kjøkkenet selv å ordne seg noe, men da står han bare over måltidet. (Frokost og lunsj, kveldsmat tar han faktisk selv) Han sover lenger enn oss, så frokost har vi spist når han står opp. Om jeg ikke smører brødskiver til han, spiser han ikke før 13, og det blir tørre brødskiver. Frokost og matpakke må også smøres, eller så venter han til middag 🙄 Hvor lang tid tar det før gutter tar mer ansvar for måltider de trenger? Anonymkode: 78db3...915 Ene barnet klarer det fint selv og gjort det i 2år. Det andre må jeg regelrett mate og finne noe som h*n klarer å spise. Hver dag! Har diagnose som ikke gjør det lett alltid der. Og for å ikke få enda mer tics ,raseri og bli veldig sliten må jeg lage og passe på at det blir spist. Dvs lage noe jeg vet blir spist og sitte det rett forann! Uten diagnoser eller noe som gjør at de ikke skulle klare det selv. De fleste så store klarer sånt selv. Men noen trenger litt mer hjelp. Gutter er muligens litt verre der merker jeg både på min og på vennene til barna og bekjente. Anonymkode: d40fb...02b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå