Gjest Aloha Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Vurderer å slutte på pillen, iallfall for en periode, etter å ha gått på den i MANGE år. Er redd det kan ta lang tid for kroppen å komme "tilbake" til normal syklus etter så lang tid. Dere som har gått på pillen lenge, og så sluttet, hvor fort fikk dere mensen igjen? Fikk dere kraftigere blødninger og menssmerter? Gikk dere opp/ned i vekt? Merket dere noe forskjell på kroppen ellers, hud, humør, sexlyst el.l.? Har ikke planer om å prøve å bli gravid enda, selv om jeg slutter, men kanskje etter hvert. For dere som har barn; hvor lenge etter pilleslutt (og du begynte å prøve) ble du gravid? Jeg er litt spent på hvilke endringer jeg kan merke på kroppen, etter å ha tatt pillen i 10 år. Syns det er litt skummelt, og er redd det tar laaang tid før eggløsningen kommer og jeg er fruktbar, dersom jeg vil begynne å prøve. Er bekymringene mine ubegrunnet? Håper noen kan svare.
Gjest Gulltopp Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Jeg brukte P-pillen i nesten fem år, og sluttet i april. Jeg har hatt menstruasjon to ganger siden den tid, og det var ganske mye sterkere enn P-pilleblødningene. Den første kom til ventet tid, dvs tre dager etter at den ville ha kommet med P-pillene, den andre kom i august. Etter det har jeg ikke blødd. Smerter har jeg aldri hatt, hverken med eller uten P-piller. Jeg har ikke merket noe på vekten, men har kanskje fått litt dårligere hud, noe jeg ikke er sikker på skyldes P-pilleslutt, ettersom jeg har hatt uren hud i mange år. Men humøret er blitt mye jevnere, og tårene sitter ikke fullt så løst.
Arkana Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Jeg hadde brukt p-piller i 6 år og sluttet i vår. Merket ingen forskjell på humør, vekt e.l. Mensen kom som normalt med en gang, og har vært regelmessig siden og jeg fikk også eggløsning etter bare noen uker.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Fikk mensen tilbake 3-4mnd etter p-pille slutt og den ble umiddelbart kjempekraftig slik den var før jeg startet på pillene. Har hatt litt til og fra problemer med menssmerter, men første gangen etter jeg sluttet på p-pillene ble et helvete. Akkurat som om alle vondtene hadde samlet seg opp for å slå til på en og samme gang.
Gjest Aloha Skrevet 11. november 2005 #5 Skrevet 11. november 2005 Takk for gode svar! Det blir spennende å se om blødningene blir like ille som før jeg begynte på pillen - håper ikke det.
Gjest Tristessa Skrevet 11. november 2005 #6 Skrevet 11. november 2005 Har sinnsvakt lange sykluser, dårligere hud og mer premenstruell enn det jeg kan huske at jeg har vært noensinne. Vurderer strengt tatt å begynne på dem igjen, men håper at huden stabiliserer seg snart, det er egentlig det verste å leve med.
Gjest vimse Skrevet 11. november 2005 #7 Skrevet 11. november 2005 Siden jeg sluttet har min mens kommet regelmessig, ca hver 26-27 dag, så der har jeg merket lite, men, den varer lengre, 6-7 dager, er kraftigere, og mer smerter. Ellers har jeg merket lite på hud og hår, ei heller vekt, humør,sexlyst. Hvorvidt man blir fort fruktbar etter å ha sluttet vet jeg ikke når det gjelder meg selv, men ei venninne av meg ble gravid 4 uker etter pilleslutt..
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #8 Skrevet 11. november 2005 jeg fikk også eggløsning etter bare noen uker. ← Hvordan vet du det? :klø:
Gjest Vindelspev Skrevet 11. november 2005 #9 Skrevet 11. november 2005 Jeg sluttet for litt over en måned siden, etter nesten fem år med Yasmin. Hittil har det gått smertefritt. Forskjellene jeg merker er et veldig energiløft og en blank t-sone. Jeg hadde store blødninger før pillen, det har jeg fått igjen nå. Men ellers kom mensen som den skulle, og jeg har ikke hatt spesielle humørendringer eller smerter. Jeg synes det er deilig å ha fått kroppen min tilbake, og kommer ikke til å gå tilbake til den typen prevansjon.
Arkana Skrevet 11. november 2005 #10 Skrevet 11. november 2005 Hvordan vet du det? :klø: ← Fordi jeg fikk de vanlige tegnene på eggløsning som jeg hadde før jeg begynte med p-piller.
Piglet Skrevet 12. november 2005 #11 Skrevet 12. november 2005 Jeg holdt en (kort) pause, og fikk veldig PMS. Hvilket jeg aldri har opplevd før... Så jeg begynte på p-piller forholdsvis raskt igjen. Piglet
Jotunjenta Skrevet 12. november 2005 #12 Skrevet 12. november 2005 Jeg sluttet for litt over en måned siden, etter nesten fem år med Yasmin. Hittil har det gått smertefritt. Forskjellene jeg merker er et veldig energiløft og en blank t-sone. Jeg hadde store blødninger før pillen, det har jeg fått igjen nå. Men ellers kom mensen som den skulle, og jeg har ikke hatt spesielle humørendringer eller smerter. Jeg synes det er deilig å ha fått kroppen min tilbake, og kommer ikke til å gå tilbake til den typen prevansjon. ←Kunne du ha skrivd litt mer? Om å få kroppen din tilbake. Var du slapp og sånt mens du gikk på Yasmin? Jeg går selv på Yasmin og synes det energiløftet ditt hørtes forlokkende ut. Jeg føler meg litt slapp, altså... Lei av å føle meg daff. Selv om jeg trener bra og spiser masser av grønnsaker hver dag. Hvilken type prevensjon går du på nå? Jeg er litt lei av p-pillene....
Gjest Vindelspev Skrevet 12. november 2005 #13 Skrevet 12. november 2005 Kunne du ha skrivd litt mer? Om å få kroppen din tilbake. Var du slapp og sånt mens du gikk på Yasmin? Jeg går selv på Yasmin og synes det energiløftet ditt hørtes forlokkende ut. Jeg føler meg litt slapp, altså... Lei av å føle meg daff. Selv om jeg trener bra og spiser masser av grønnsaker hver dag. Hvilken type prevensjon går du på nå? Jeg er litt lei av p-pillene.... ← Jeg trodde det skulle være slik, at jeg var litt slapp og daff, at det kanskje var kostholdet som ikke var bra (jeg er ikke den utpreget sunne typen). Hadde jo gått på pillen siden tenårene. Nå er det snart to måneder siden slutt, og jeg kjenner at overskuddet holder på å komme tilbake. Jeg blir ikke søvnig midt på dagen lengre, kan sitte og trippe og tromme med tærne av rastløshet. I positiv forstand altså. Sexlysten har endret seg (men her har nok annen medisinering, som jeg for øvrig fortsatt bruker, hatt sitt og si også), jeg har lettere for den spontane sexlysten enn tidligere. Jeg drømmer veldig intenst. Jeg har blitt mer følsom, det er ikke noe filter der lengre (blir fort rørt). Jeg har kjent meg kvalm og oppblåst, dette ser også ut til å endre seg (ikke rundt mens-tider, da er det slik uansett. ) Det eneste negative er at jeg har fått tilbake de relativt store blødningene jeg hadde, men det ser jeg ikke som noe stort problem. Om alt dette skyldes pilleslutt kan jeg jo selvfølgelig ikke vite, men det begynte parallelt med dette. Jeg har ikke helt bestemt meg for videre prevensjon, enn så lenge går det i kondomer. Sånn har det vært for meg. En venninne av meg sluttet nylig med en annen hormonprevensjon i håp om å få tilbake sexlysten, men såvidt jeg vet har ikke hun merket noen store endringer.
Malama Skrevet 12. november 2005 #14 Skrevet 12. november 2005 Jeg sluttet med p-piller i begynneslen av mars. fikk første mens (teller ikke siste pilleblødning, tre dager etter siste pille) etter 33 dager. Og neste etter 32. Nest etter 78. Neste etter 20. Neste etter 60 dager, og da hadde jeg eggløsning på dag 46. Tok altså "en hel liten evighet" å få igjen eggløsningen, men ettersom jeg kek sluttet med pillene for å bli gravid, så var ikke det krise. Stabile sykluser har jeg aløtså enda ikke fått. (er oå dag 27 nå, ingen EL enda) Jeg har fått mer kviser, og med eggløsningen kom også de sterkere mens-smertene tilbake. (blødningne som kom etter sykluser ute el var ikke mer smertefulle enn de jeg hadde når jeg tok piller) Men lysten på min samboer kom i alle fall tilbake. Og jeg er ikke så komplett følsom at jeg gråter bare han ser på meg... Så jeg oppnådde i alle fall det jeg ville, et litt mer stabilt humør, og lysten tilbake. Så håper jeg at syklusen ordner seg etterhvert... Og at jeg finnre ett eller annet som kontrollerer disse plutselige utbruddene av kviser som jeg ikke har sett siden tenårene...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 12. november 2005 #15 Skrevet 12. november 2005 Jeg har sluttet på pillen etter mange års bruk et par ganger tidligere, og har alltid fått problemer med uren hud og ekstremt kraftige menssmerter når jeg slutter. Når jeg i vår bestemte meg for å slutte for godt, tok jeg kontakt med en flink homeopat for å få hjelp til å få systemet i orden igjen så fort som mulig. Ville nok ikke hatt en homeopat øverst på lista om jeg fikk kreft, men har tro på naturlige metoder for å ordne opp i naturlige prosesser. Og jeg fikk utrolig god hjelp. Mensen kom tilbake helt i rute og har vært noenlunde regelmessig (24-28 dager) siden og huden har gått fra ekstremt tørr til ok kombinasjonshud uten urenheter. Sexlysten er tilbake og jeg har rett og slett følelsen av å ha fått kroppen min tilbake. Eggløsning var på plass i første eller andre syklus, og etter et par perioder med vonde menssmerter, er jeg nå tilbake på samme nivå som da jeg gikk på pillen hva smerter angår. Og jeg blør faktisk mindre. Så jeg er strålende fornøyd med min nye pillefrie tilværelse.
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2005 #16 Skrevet 13. november 2005 Men hva slags prevensjon bruker dere når dere har sluttet da?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. november 2005 #17 Skrevet 13. november 2005 Men hva slags prevensjon bruker dere når dere har sluttet da? ← Jeg bruker Persona.
Malama Skrevet 13. november 2005 #18 Skrevet 13. november 2005 Jeg kjøpte LadyComp (kombinert med kondom de røde dagene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå