Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helse. 

Jeg tør påstå at alle som jobber mer helg enn hver 3. i realiteten går ned i årslønn (grunnlønn og tillegg). Mitt eksempel: 

Jeg får tillegg i grunnlønn på 14 700kr etter lønnsforhandlingene. 

Jeg har per nå ca 50 000kr i året i tillegg for helgejobbing fordi jeg jobber annenhver helg. De har fjernet helgetrappen og helgetillegget på 100kr og 150kr forsvinner.

Dette erstatter de med 22% av timelønnen/ minimum 70kr. 22% av min timelønn er 63kr så da får jeg altså 70kr i helgetillegg… så isteden for 50 000kr i året i tillegg vil jeg nå bare få 24 000kr. 

De tar fra meg 26 000kr og gir meg 14 700.. så jeg går i realiteten ned nesten 12 000kr i året.

Tenk og regn litt på hvordan du vil stille deg til dette før uravatemning! NSF har gått med på det samme som fagforbundet her så ingen forskjell på forbundene (tror jeg med nesten 95% sikkerhet 😂)

Anonymkode: 8465f...447

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo noe nsf har ønsket og bedt om lenge. Kan jo ikke stemme mot eget forslag?

Anonymkode: 276ef...710

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke med i nsf, men fagforbundet. Man kan stemme nei ved uravstemning selvfølgelig. 

hvorfor skal vi stemme ja til noe som kun lønner seg for de som bare jobber hver 3. helg? 

AnonymBruker
Skrevet

Folk vil la seg bedra, om igjen og om igjen.

Derfor har jeg forlatt turnuslivet for godt, og jobber nå bare dagtid på et legekontor. Nærmer meg, med oppgjøret i boks, straks 560 000 i året. Dette er ingen god lønn i 2022 med 14 års ansiennitet, MEN - å slippe ubekvem arbeidstid, makes it all worth it.

Anonymkode: 06230...f6c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer faktisk bli sykepleier selv. Lønna er latterlig god og dere har en knallsterk fagforening

Anonymkode: bf1f8...d97

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vurderer faktisk bli sykepleier selv. Lønna er latterlig god og dere har en knallsterk fagforening

Lønna er ikke latterlig god. Verken grunnlønn, eller tillegg for ubekvem arbeidstid. NSF er et STORT forbund, men IKKE slagkraftig. Du må realitetsorienteres.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg droppet helse sektoren og heller gikk for IT. 8-16 kontorjobb med 1.1 før bonus. 

Anonymkode: e2896...41f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lønna er ikke latterlig god. Verken grunnlønn, eller tillegg for ubekvem arbeidstid. NSF er et STORT forbund, men IKKE slagkraftig. Du må realitetsorienteres.

Dere tjener jo mye bedre enn mange andre yrkesgrupper med ubekvem arbeidstid

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere tjener jo mye bedre enn mange andre yrkesgrupper med ubekvem arbeidstid

Enlighten me - hvilke andre bachelorgrupper tjener vi bedre enn? Og da snakker vi GRUNNLØNN, som du må sammenligne med. Ikke tillegg, de er for UBEKVEM arbeidstid og varierer alt etter bl.a. ansiennitet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har vi det hvert år. Sykepleierne som skriker høyest går opp i lønn. Vi andre går ned.

Anonymkode: 4be89...b62

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg selv ofte i å være misunnelige på de som jobber innen helse. Det er en dårlig egenskap. Bare fordi min jobb er mindre betalt enn jeg mener jeg fortjener så betyr ikke det at andre yrkesgrupper også skal ha like dårlig betalt som meg.

Og er det noen som virkelig fortjener en god lønn så er det de som jobber med helse. Jeg har stor respekt for den yrkesgruppe altså. Stå på kravene!

Anonymkode: 5aa05...50d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg jobber i helse. 

Jeg tør påstå at alle som jobber mer helg enn hver 3. i realiteten går ned i årslønn (grunnlønn og tillegg). Mitt eksempel: 

Jeg får tillegg i grunnlønn på 14 700kr etter lønnsforhandlingene. 

Jeg har per nå ca 50 000kr i året i tillegg for helgejobbing fordi jeg jobber annenhver helg. De har fjernet helgetrappen og helgetillegget på 100kr og 150kr forsvinner.

Dette erstatter de med 22% av timelønnen/ minimum 70kr. 22% av min timelønn er 63kr så da får jeg altså 70kr i helgetillegg… så isteden for 50 000kr i året i tillegg vil jeg nå bare få 24 000kr. 

De tar fra meg 26 000kr og gir meg 14 700.. så jeg går i realiteten ned nesten 12 000kr i året.

Tenk og regn litt på hvordan du vil stille deg til dette før uravatemning! NSF har gått med på det samme som fagforbundet her så ingen forskjell på forbundene (tror jeg med nesten 95% sikkerhet 😂)

Hva er det som er normen (antall helger turnus) blant sykepleiere og hva er bakgrunnen for denne endringen? Vil dette være en endring som lønner seg for "vanlige" sykepleiere, men som rammer de som tar flere turnusvakter eller jobber ekstra? 

Jeg har jo inntrykk av at ordningene en "kjemper" frem for sykepleiere generelt gavner de som gjør et minimum mer enn de som gjør noe ekstra eller vil opp og frem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 13.04):

Enlighten me - hvilke andre bachelorgrupper tjener vi bedre enn? Og da snakker vi GRUNNLØNN, som du må sammenligne med. Ikke tillegg, de er for UBEKVEM arbeidstid og varierer alt etter bl.a. ansiennitet.

Politiet har vel tradisjonelt vært lavere. Det er også tre år, masse ansvar, mye risiko, og lønnen berges av tilleggene.

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-er-ansatt-som-politibetjent-i-politiet-og-jeg-foler-meg-som-lonnstaper-skikkelig-ogsa/69897312

Anonymkode: 1e0b1...267

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Politiet har vel tradisjonelt vært lavere. Det er også tre år, masse ansvar, mye risiko, og lønnen berges av tilleggene.

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-er-ansatt-som-politibetjent-i-politiet-og-jeg-foler-meg-som-lonnstaper-skikkelig-ogsa/69897312

Anonymkode: 1e0b1...267

Politi tjener bedre enn sykepleiere, de tjener i snitt 610 000kr

Anonymkode: ddb26...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kilde på det?

Sykepleiere har høyere grunnlønn enn politi, JF lenke lenger opp i tråden. 

Anonymkode: 276ef...710

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 19.25):

Folk vil la seg bedra, om igjen og om igjen.

Derfor har jeg forlatt turnuslivet for godt, og jobber nå bare dagtid på et legekontor. Nærmer meg, med oppgjøret i boks, straks 560 000 i året. Dette er ingen god lønn i 2022 med 14 års ansiennitet, MEN - å slippe ubekvem arbeidstid, makes it all worth it.

Eh det er en god lønn

Anonymkode: d4969...e14

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh det er en god lønn

Anonymkode: d4969...e14

560K er god lønn med 14 års ansiennitet for en med bachelor?! Hvilken verden lever du i? Og hva i huleste sammenligner du med? Barnehageansatte eller sosionomer?

Anonymkode: 1608c...2ab

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

560K er god lønn med 14 års ansiennitet for en med bachelor?! Hvilken verden lever du i? Og hva i huleste sammenligner du med? Barnehageansatte eller sosionomer?

Det er det. Jeg kjenner mange med master og lang ansiennitet som tjener rundt den summen der. Og da snakker vi om folk med to års mer utdanning. 

Anonymkode: 4825c...8e2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2022 at 1:04 PM, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må se på grunnlønn, hvor politi er et eksempel på en gruppe med lik utdanning, som tjener mindre enn sykepleiere (altså svar på hva som ble etterspurt).

Anonymkode: 3cd26...b0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tjener 610 innen IT i offentlig sektor, med bachelorgrad i tillegg til videreutdanning - 20 års erfaring.

Synes 560k er helt grei lønn.

Anonymkode: 3cd26...b0d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...