Flintis Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Hvordan er livet i barneverninstitusjon mhp.regler og gjøremål skole andre barn osv. Tenkte for ca. 14 år og oppover?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Er nok mye fokus på strenge rammer,rutiner prosedyrer og konsekvenser på ungdom som ikke er vant til det. Så vil tro konfliktnivået er rimelig høyt kontra et vanlig fleksibelt og stabilt hjem med foreldre med betingelsesløs kjærlighet. Anonymkode: 424e3...b93 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Det kommer helt an på åssen type institusjon det er snakk om. Jeg har bodd på litt forskjellig av institusjoner fra jeg var 15-17 år, så spørr hvis du lurer på noe Anonymkode: d07a7...910 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Der jeg bodde i min ungdom var det veldig fritt. -og de ansatte kunne ikke straffe eller gi konsekvenser. Jeg måtte ringe politiet en del ganger fordi andre ungdommer ruser seg, og truet personale så mye at de ikke kunne ta vare på seg selv Anonymkode: f1986...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Kommer jo veldig an på institusjonen. Mannen min bodde på tre forskjellige i oppveksten, et mottak som bare var kaos, et midt i hutti heiti som jeg har oppfattet var fint. Han gikk ikke på skole der(skulle egentlig ha gått på vdg), men så vidt jeg forsto var det nærskolen som var tingen. Så flyttet han til et såkalt forsterket fosterhjem og bodde der i to år mens han gikk vdg. Der var det bare han og en til som bodde og de hadde døgnbemanning. Anonymkode: d4c5e...01a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Da jeg bodde på institusjon var det strenge rammer og regler vi måtte følge. Huset var veldig instistusjons-aktig og det bodde mange ungdommer der med forskjellige utfordringer så man kunne lett havne på kjøret dersom man hang med feil type mennesker. Dette var på vårparten av 2001, så mulig ting kan ha endret seg. Anonymkode: 96918...73c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Det spørs hva slags institusjon du tenker på, noen er som vanlige hjem bare med voksne som kommer og går. Barna/ungdommene er fri til å gjøre som de vil med tanke på venner, skole og fritidsaktiviteter, som sagt et normalt hjem med ganske så frie tøyler. Er det rus/vold eller annen utagering og tvang inni bildet så blir det noe annet. De prøver å gjøre ting så normalt som mulig der og men det blir jo noe helt annet når det er ungdommer som "klikker" ganske ofte og stikker av og annen faenskap. Sistenevne ville jeg ikke anbefalt men man har kanskje ikke noen andre valg heller. Min erfaring er at de som flytter fra foreldre som er udugelige ender opp på disse "frie" stedene og de som er utagerende og kanskje sliter med andre ting enn bare udugelige foreldre havner på de "verste" stedene. Anonymkode: 13ae6...953 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Flintis skrev (55 minutter siden): Hvordan er livet i barneverninstitusjon mhp.regler og gjøremål skole andre barn osv. Tenkte for ca. 14 år og oppover? er nok ikke så ikke som det blir beskrevet, bv kan ikke si noe Anonymkode: 8ad72...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nok mye fokus på strenge rammer,rutiner prosedyrer og konsekvenser på ungdom som ikke er vant til det. Så vil tro konfliktnivået er rimelig høyt kontra et vanlig fleksibelt og stabilt hjem med foreldre med betingelsesløs kjærlighet. Anonymkode: 424e3...b93 Da må du se episoden av «Helene sjekker inn» på barnevernsinstitusjon. De klarer ikke engang få ungdommen opp om morran! Ene gutten hadde ikke vært på skolen på månedsvis uten at noe blir gjort. Helt hårreisende slapt! Anonymkode: 13e70...6e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det spørs hva slags institusjon du tenker på, noen er som vanlige hjem bare med voksne som kommer og går. Barna/ungdommene er fri til å gjøre som de vil med tanke på venner, skole og fritidsaktiviteter, som sagt et normalt hjem med ganske så frie tøyler. Er det rus/vold eller annen utagering og tvang inni bildet så blir det noe annet. De prøver å gjøre ting så normalt som mulig der og men det blir jo noe helt annet når det er ungdommer som "klikker" ganske ofte og stikker av og annen faenskap. Sistenevne ville jeg ikke anbefalt men man har kanskje ikke noen andre valg heller. Min erfaring er at de som flytter fra foreldre som er udugelige ender opp på disse "frie" stedene og de som er utagerende og kanskje sliter med andre ting enn bare udugelige foreldre havner på de "verste" stedene. Anonymkode: 13ae6...953 Det er som er så fælt. Foreldre som vil sitt beste for sine barn men mangler selvtillit i foreldrerollen. Og stoler på en saksbehandler fra kommunen om at barna vil få det bedre på institusjon. når de kommer på institusjon så er innstillingen der at foreldrene er udugelige. Unge teoretikere i tidlig 20åra som mener de ikke kan gjøre noe. Hadde jeg jobbet der hadde jeg brukt sunn fornuft og konfiskert narkotika uten å blunke og fått de på skolen. Å skylde på at man ikke kan bruke makt er ansvarsfraskrivelse og udugelighet. Det fins flust av andre tilnærmelser enn fysisk makt Anonymkode: 424e3...b93 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Søstera mi var der. Gode rammer og fine voksne. Likevel florerte det av stoff, ungdommer som var der brukte det. I tillegg var det mye selvskading. Søstera mi begynte med begge deler da hun flyttet dit som 17- åring. Som voksen (25 år) har hun sagt at jo mer man selvskadet seg, jo «sykere», desto mindre ansvar måtte de ta. Det var et dårlig ungdomsmiljø, for å si det slik. Min søster ble mye dårligere av å være der, opplevde hun selv. Hun droppet ut av skolen etter å ha vært der i tre uker. Da var «vennene» på institusjonen viktigere. Anonymkode: d6491...4ec 2
Flintis Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det spørs hva slags institusjon du tenker på, noen er som vanlige hjem bare med voksne som kommer og går. Barna/ungdommene er fri til å gjøre som de vil med tanke på venner, skole og fritidsaktiviteter, som sagt et normalt hjem med ganske så frie tøyler. Er det rus/vold eller annen utagering og tvang inni bildet så blir det noe annet. De prøver å gjøre ting så normalt som mulig der og men det blir jo noe helt annet når det er ungdommer som "klikker" ganske ofte og stikker av og annen faenskap. Sistenevne ville jeg ikke anbefalt men man har kanskje ikke noen andre valg heller. Min erfaring er at de som flytter fra foreldre som er udugelige ender opp på disse "frie" stedene og de som er utagerende og kanskje sliter med andre ting enn bare udugelige foreldre havner på de "verste" stedene. Anonymkode: 13ae6...953 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer helt an på åssen type institusjon det er snakk om. Jeg har bodd på litt forskjellig av institusjoner fra jeg var 15-17 år, så spørr hvis du lurer på noe Anonymkode: d07a7...910 Det er vel snakk om depresjon og selvskading.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Flintis skrev (45 minutter siden): Det er vel snakk om depresjon og selvskading. Trist at det går så langt som til institusjon. Deprimerte tester gjerne ut omgivelsene sine urasjinelt for å vite om folk bryr seg. Hadde aldri gitt opp mitt barn til en oppbevaringsplass uten helsehjelp i bildet. Anonymkode: 424e3...b93 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er som er så fælt. Foreldre som vil sitt beste for sine barn men mangler selvtillit i foreldrerollen. Og stoler på en saksbehandler fra kommunen om at barna vil få det bedre på institusjon. når de kommer på institusjon så er innstillingen der at foreldrene er udugelige. Unge teoretikere i tidlig 20åra som mener de ikke kan gjøre noe. Hadde jeg jobbet der hadde jeg brukt sunn fornuft og konfiskert narkotika uten å blunke og fått de på skolen. Å skylde på at man ikke kan bruke makt er ansvarsfraskrivelse og udugelighet. Det fins flust av andre tilnærmelser enn fysisk makt Anonymkode: 424e3...b93 Ok... De jeg kjenner til som ble frivillig plassert fra foreldrenes side ble det fordi foreldrene klarte ikke å ta vare på de, de stakk utenlands, traff gamle mannfolk, brukte narkotika og var voldelige. Har ikke vært borte i at man sender barnet på institusjon fordi man mangler selvtillit i foreldrerollen. Hadde du jobbet på en institusjon så måtte du forholdt deg til reglene som var der, du som ansatt kunne ikke laget ditt eget lille diktatur der du kunne styre på som du ville. Da ville det blitt klage til statsforvalter og anmeldelse. Flintis skrev (1 time siden): Det er vel snakk om depresjon og selvskading. Hadde aldri sendt mitt barn til en institusjon for det, aldri. Er det ikke nok hjelp i psykiatrien så må du gå privat eller finne andre løsninger. Institusjon vil føre til at ungdommen treffer "likesinnede" som og kutter seg her og der og kanskje verre. Så den som har funnet på en slik løsning for en ungdom som sliter psykisk kan ikke være den skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 13ae6...953 1 4
Flintis Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ok... De jeg kjenner til som ble frivillig plassert fra foreldrenes side ble det fordi foreldrene klarte ikke å ta vare på de, de stakk utenlands, traff gamle mannfolk, brukte narkotika og var voldelige. Har ikke vært borte i at man sender barnet på institusjon fordi man mangler selvtillit i foreldrerollen. Hadde du jobbet på en institusjon så måtte du forholdt deg til reglene som var der, du som ansatt kunne ikke laget ditt eget lille diktatur der du kunne styre på som du ville. Da ville det blitt klage til statsforvalter og anmeldelse. Hadde aldri sendt mitt barn til en institusjon for det, aldri. Er det ikke nok hjelp i psykiatrien så må du gå privat eller finne andre løsninger. Institusjon vil føre til at ungdommen treffer "likesinnede" som og kutter seg her og der og kanskje verre. Så den som har funnet på en slik løsning for en ungdom som sliter psykisk kan ikke være den skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 13ae6...953 I dette tilfellet er det en i bup.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Veldig mye rusproblemer virker det som! De kommer ikke inn med det, men de kommer ut med det. Mange "problembarn" fordi de finner hverandre der. Anonymkode: 8d744...a21 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veldig mye rusproblemer virker det som! De kommer ikke inn med det, men de kommer ut med det. Mange "problembarn" fordi de finner hverandre der. Anonymkode: 8d744...a21 Da burde de jo egentlig heller startet opp med slike boliger med døgnbemanning… hvor det kun er 1 barn, eller det er kanskje gode grunner til å la være? Utenom det økonomiske aspektet da. Anonymkode: acb95...506
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er som er så fælt. Foreldre som vil sitt beste for sine barn men mangler selvtillit i foreldrerollen. Og stoler på en saksbehandler fra kommunen om at barna vil få det bedre på institusjon. når de kommer på institusjon så er innstillingen der at foreldrene er udugelige. Unge teoretikere i tidlig 20åra som mener de ikke kan gjøre noe. Hadde jeg jobbet der hadde jeg brukt sunn fornuft og konfiskert narkotika uten å blunke og fått de på skolen. Å skylde på at man ikke kan bruke makt er ansvarsfraskrivelse og udugelighet. Det fins flust av andre tilnærmelser enn fysisk makt Anonymkode: 424e3...b93 Ja, dette var jo virkelighetsnært…. Not Anonymkode: dec95...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, dette var jo virkelighetsnært…. Not Anonymkode: dec95...6c1 Kanskje, kanskje ikke. Hvorfor er forskjellene så store i hvordan man beskriver institusjonene. En som jobber der beskriver foreldrene som udugelige, i et intervju i Aftenposten ønsket foreldrene det beste for barnet sitt og ble anbefalt fra kommunen at institusjon var best for et psykisk sykt barn. Det blir som å diskutere mot en vegg mot verdensbildet til en rødt velger hvor alle bør være under offentlig omsorg. Anonymkode: 424e3...b93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå