Gjest Muffin man Skrevet 26. mai 2022 #21 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og du kan vel be om avdragsfrihet når du har 60% eller mer i EK Anonymkode: 0bf1e...d07 Tenkte det samme..
AprilLudgate Skrevet 26. mai 2022 #22 Skrevet 26. mai 2022 Mja, du må jo legge inn økte utgifter på strøm, mat og drivstoff. Samt høyere rente. Det går noen tusenlapper til det, selv med nøye planlegging. Så jeg hadde tenkt nei med en tenåring når dere allerede bor greit og elsker forbruksaktiviteter. Hadde heller brukt de ekstra pengene til å eventuelt spare hjelpeEK for henne fremover.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #23 Skrevet 26. mai 2022 Ullvott skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke sikker på om det er verdt det. Det kommer veldig an på hvor trangt du synes dere bor i dag og hvilke kostnader du har nå. Det kommer også an på om du vurderer å kjøpe enebolig eller om det er noe annet du ser etter. Husk at det ikke bare er lånekostnader som kommer når man kjøper enebolig. Kostnadene ved drift og vedlikehold blir noe helt annet enn når man bor i leilighet. Hvis det først og fremst er plassen om å gjøre ville jeg sett meg om etter en litt større leilighet, eller kanskje en tomannsbolig eller et rekkehus framfor enebolig, i alle fall. Vi bor på 70 m2, og egentlig ganske dårlig planløsning. Lite privatliv. Er ikke noe luksushus jeg er ute etter, men hus koster hvor vi bor. Tenker 120-130 m2. Ts. Anonymkode: cce7b...a59
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #24 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har lån på ca det samme og det går helt greit Anonymkode: 80394...3fc
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #25 Skrevet 26. mai 2022 Jeg syns ikke det er verdt det. Hva skjer om du blir syk/ufør? Vil du at mesteparten av lønnen skal gå til regninger og avdrag? Spesielt når du sier du liker å spise ute også videre. Tror du får dårligere livskvalitet av det valget. Anonymkode: b057e...30e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #26 Skrevet 26. mai 2022 Du hadde ikke fått det lånet i banken jeg jobber, rett og slett fordi det er uforsvarlig. Her har du fått lån av en bank som tenker at du har så mye egenkapital at du kan seile din egen sjø når det kommer til å faktisk klare å leve med dette fordi du har så mye egenkapital at de får dekket sitt ved tvangssalg uansett. Nå går vi mot renteøkninger og rekordpriser på både strøm, mat, drivstoff og alt som er nødvendig i hverdagen. Det er rett og slett ikke en situasjon man setter kundene sine i, uansett hvor lyst de har til å kjøpe akkurat den boligen og er kjøpeblinde. Mitt råd er å la være. Av erfaring vet jeg at de færreste hører på slike råd når de kan la være, fordi mye vil ha mer. Uansett om de ender opp med å leve over evne og havne i uføret. Anonymkode: 7210e...b17 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #27 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hadde aldri tatt så stort lån på så liten inntekt. Anonymkode: 71534...b30 Hvorfor ikke? Hva er du redd for? Anonymkode: f103c...33a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #28 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns ikke det er verdt det. Hva skjer om du blir syk/ufør? Vil du at mesteparten av lønnen skal gå til regninger og avdrag? Spesielt når du sier du liker å spise ute også videre. Tror du får dårligere livskvalitet av det valget. Anonymkode: b057e...30e Nå har jeg en god uføreforsikring, men jo det er sant det. Stor risk å ta 😕 Ts. Anonymkode: cce7b...a59 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #29 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du hadde ikke fått det lånet i banken jeg jobber, rett og slett fordi det er uforsvarlig. Her har du fått lån av en bank som tenker at du har så mye egenkapital at du kan seile din egen sjø når det kommer til å faktisk klare å leve med dette fordi du har så mye egenkapital at de får dekket sitt ved tvangssalg uansett. Nå går vi mot renteøkninger og rekordpriser på både strøm, mat, drivstoff og alt som er nødvendig i hverdagen. Det er rett og slett ikke en situasjon man setter kundene sine i, uansett hvor lyst de har til å kjøpe akkurat den boligen og er kjøpeblinde. Mitt råd er å la være. Av erfaring vet jeg at de færreste hører på slike råd når de kan la være, fordi mye vil ha mer. Uansett om de ender opp med å leve over evne og havne i uføret. Anonymkode: 7210e...b17 Siste jeg ønsker er «å bo meg ihjel». Vil uansett vente til høsten/nyåret å se tilstanden i boligmarkedet. Akkurat nå er det hett her. Som om folk har glemt at renten skal opp. Ts. Anonymkode: cce7b...a59
Fargerik-kamel Skrevet 26. mai 2022 #30 Skrevet 26. mai 2022 Har 400.000 i årsinntekt og 2 mill i boliglån. Betaler også studielån og billån. 2 katter og et barn. Går akkurat, men ingen planer om å fortsette å ha det slik, føler jeg ikkje lever stort. Så enten må jeg øke inntekt eller selge leiligheten og leige istedet.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #31 Skrevet 26. mai 2022 Fargerik-kamel skrev (5 minutter siden): Har 400.000 i årsinntekt og 2 mill i boliglån. Betaler også studielån og billån. 2 katter og et barn. Går akkurat, men ingen planer om å fortsette å ha det slik, føler jeg ikkje lever stort. Så enten må jeg øke inntekt eller selge leiligheten og leige istedet. Ja, det høres jo ut som en god idé...eller ikke Anonymkode: 0bf1e...d07
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #32 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har 2,8 i lån. Inntekt på 650.000kr, fire barn 50%. Synes det går helt fint. Anonymkode: 5cb95...138
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #33 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har 2,7 mill i lån alene🥴er gradert ufør med under 400 000 i inntekt(inkl 20% stilling). Hadde høyere inntekt da lånet ble innvilget. Anonymkode: d4db0...824
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #34 Skrevet 26. mai 2022 Klarer du rente på 5-6%? Anonymkode: fa3ed...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #35 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har 3.1 og 4 barn og 700.000 ca i lønn, husbanklån og det går jo greit... Anonymkode: af314...a0b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #36 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Klarer du rente på 5-6%? Anonymkode: fa3ed...2a6 Da måtte jeg nok ha gått tilbake til turnus jobbing igjen 😌 Er bare 37, så har en del år igjen i arbeidslivet. Ts. Anonymkode: cce7b...a59
Lovis Fenja Skrevet 26. mai 2022 #37 Skrevet 26. mai 2022 Aldri i verden om jeg hadde gjort det. Men det er fordi jeg selv elsker å reise og spise ute uten å tenke for mye på stramt budsjett. For meg hadde det ikke vært verdt det. Og hva skal du egentlig med hus når datteren din flytter ut om få år, tenker jeg. Mye jobb med hage og vedlikehold. Ville heller ha kjøpt meg en litt større leilighet med uteplass. Bare ett rom til, som dere kan gjøre om til et sted å henge for ungdom, utgjør mye. Og at tiden vi lever i er veldig usikker om dagen, er heller ikke uvesentlig, ville ikke satt meg i en sånn situasjon at jeg plutselig ikke klarte regningene. Hvis det blir krise nå kan dere shoppe mindre, hvis det blir krise med et sånt hus, må dere selge. Og kanskje ikke med vinning.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #38 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da måtte jeg nok ha gått tilbake til turnus jobbing igjen 😌 Er bare 37, så har en del år igjen i arbeidslivet. Ts. Anonymkode: cce7b...a59 Hvis rentestigning gjør det hele mer ukomfortabelt for deg, bind iallfall renten så slipper du å bekymre deg for det Anonymkode: b228c...802 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #39 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har 3.6 + studielån alene og inntekt på 570.000, ett barn. Jeg drømmer om 2.6 i lån, jeg har hakket for mye og skal kjøpe noe billigere. 2.6 hadde jeg ikke stressa med. Anonymkode: 94526...184
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #40 Skrevet 27. mai 2022 Mindre inntekt enn deg, 4.5 i lån er alene. Går selvfølgelig utover andre ting som reiser feks. Men, ett sted må vi bo, og prisene her (bærum) er skyhøye. Anonymkode: a70f6...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå