Gå til innhold

Koloskopi (tarmundersøkelse)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen her som har hatt en koloskopi før og vil dele erfaringer?

Var det vondt? Fant de polypper hos dere, og i tilfelle var det mange og ble de fjernet der og da? Hva var grunnen til at dere fikk henvisning til koloskopi?

Ønsker gjerne detaljerte svar.

Anonymkode: 3c244...a83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist i fjor grunnet forhøyet kalprotektin. 
tømming var kjipt. Undersøkelse litt ubehagelig da jeg har mye overflødig tarm og loops. Har inflammasjon, men ikke så hardt rammet. 

Anonymkode: 7aae5...cab

• Hjerte 1
Skrevet

Varierer visst endel fra person til person om hvor vondt selve undersøkelsen gjør.. Hos meg, ganske vondt, men vært borti verre.

Kom inn akutt med blødende magesår. Mens jeg likevel lå inne ville de utelukke alle andre muligheter. Fant ingenting.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som vedkommende over her sier så varierer det veldig. 1 av 4 synes denne undersøkelsen er vond. Det er vel 1 v 4 av de igjen som har veldig vondt. Jeg er en av dem. Føder heller barn, jeg har ikke hatt en grei undersøkelse. Har tatt det 4 ganger. 
Min svigerfar sovna under undersøkelsen og kjente knapt de holdt på, så det er forskjell, helt klart.

Jeg har fått beroligende og smertestillende hver gang, det har ikke hjulpet meg.

Anonymkode: c97b4...285

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble henvist på grunn av irritabel tarm. 24 timer før undersøkelsen starter du på tarmtømming. Dette er i grunnen uproblematisk om du kan ha dagen helt fri uten å gjøre noe. Kos deg på sofaen med bok, film eller andre rolige gjøremål. Du får tømmemiddel som du skal du to ganger (husker ikke helt intervallet). Du skal også drikke nok. Jeg hadde klokka på ring hvert 20. eller 15. minutt. Da drakk jeg et fullt glass med de beste juicene jeg visste. Sørg for å få i deg så mye næring som mulig av det du drikker. Du går ofte på do. 

Når det begynner å nærme seg undersøkelse er du helt sikkert sulten, men har du drukket godt med energirik væske, skal du klare deg greit. 

På undersøkelsesbenken ble jeg lagt på venstre side. Legen smører deg godt med glidemiddel og fører koloskopet opp i tarmen. Den første biten kan føles litt ubehagelig, men slapp bare av, så går det fint. Det er ikke vondt i starten, bare ubehagelig. Jeg fikk beroligende, men om dette var i tablettform, intravenøst eller i gassform over munn og nese, husker jeg ikke. For meg ble det etter hvert ganske smertefullt. Jeg har en sving i tarmen som legen slet med å komme rundt. Her gjaldt det bare å slappe av så mye som mulig. Det er ikke behagelig, men det er heldigvis individuelt. 

Be bare om bedøvelse, så blir opplevelsen litt bedre. 

De fant ingenting under undersøkelsen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del gikk det veldig bra. Fikk henvisning pga konstante smerter og håpløst avføringsmønster i 17 år. Smertene var ganske ille, men det var i sammenheng med diagnosen (IBS), så de var jeg vandt til. Be om smertestillende. De virker umiddelbart, og de er rause med det. I mitt tilfelle fant de ingenting, men fikk diagnosen pga at jeg gjenkjente smertene og kunne fortelle om en tidligere salmonellainfeksjon jeg hadde som barn. Ved IBS vil man ikke finne noe pga det er skade på nervesystemet. De tok biopsi men uten funn.

Den verste delen var det du måtte drikke dagen før. Selve undersøkelsen er ingenting å grue seg til. 

Anonymkode: 7ad02...c6d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelse for å sjekke om det var IBS eller annet som ga meg smerter og ubehag.

Fikk beroligende og smertestillende. Merket ikke noe i starten, så var det ett punkt hvor det stakk til av smerte, fikk mer smertestillende, og plutselig var undersøkelse over...

Det var mye mindre ubehagelig og vondt enn jeg hadde forventet.

Tømmingen gikk også lett... Den safta jeg skulle drikke var kjempegod 🤷 diare hadde jeg jo uansett konstant, så den ble bare litt kraftigere... Begynte svi litt den siste gangen jeg gikk på do, men litt zink-salve fikset det :)

Anonymkode: 7aa58...1b0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist på grunn av ibs. Er vant til å ha ekstrem diaré, så tømmingen var ikke noe problem. 

Jeg klarte ikke fullføre koloskopien til tross for at jeg fikk masse beroligende. Det er det vondeste jeg har opplevd. Fikk helt panikk av smertene og gråt og skrek. Og tilslutt måtte de gi seg fordi jeg begynte å spy. 

Fikk vite av legen senere at mange damer som har problemer med edometriose eller cyster på eggstokkene ofte kan få veldig vondt. Og det hadde han helt rett i, for rett etter fikk jeg påvist cyster. 

Anonymkode: 54779...a0d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort dette 6 ganger, går vært 5 år. 5 gangen jeg gjorde det holdt jeg på å besvime pga. ekstrem smerte. 6 gangen ba jeg om smertestillende og beroligende (fortsatt vondt, men ikke så ille)

Anonymkode: ca816...b66

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tok koloskopi for noen år siden gikk det både raskt og greit. Hadde kun lett ubehag når skopet passerte gjennom et svingete parti i starten av undersøkelsen, og ellers kjente jeg ingenting. Fikk dog en lav dose avslappende før undersøkelsen startet og regner med at det gjorde undersøkelsen lettere for meg. Hadde ellers ikke bedøvelse.

Anonymkode: b178a...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal dette om få timer for første gang. 

Har ikke gjort meg noen tanker om hvordan det blir, og satser på at det går helt fint. Min største bekymring er en kvise på rompa 😆

Forventer at de finner noe som sperrer for avføringen, polypp, eller lignende. Har ikke tenkt så mye over at det kan være noe alvorlig også, for mest sannsynlig så er det ikke det. Selve undersøkelsen gidder jeg ikke bekymre meg for. Kanskje det gjør vondt, kanskje ikke. Det er resultatet jeg synes er vesentlig. 

Middelet jeg nå har brukt på forhånd synes jeg er kjempe bra. Siden jeg hater innhold i tarmen, så er det mulig jeg kjøper inn flere doser. 

Anonymkode: ab1f8...d4a

• 3 måneder senere...
Skrevet

Ser dette er en gammel tråd, men tenkte bare å fortelle hvordan jeg opplevde Plenvu (tarmtømming) og koloskopi. Jeg fulgte skrivet fra sykehuset og valgte å gjøre hele tarmtømmingen på en og samme dag, ettersom jeg ikke orket å faste i et døgn, samt drikke Plenvu på kvelden før og på natten, for å ha diare hele natten, ikke få sove for så å ha koloskopi på morgenen. Jeg ringte derfor sykehuset og spurte om å få time så sent som mulig. Fikk time kl.17 og tok derfor Plenvu kl.10 og 13 samme dag. Kunne da spise hele dagen før. Hadde heller ikke fulgt noen av kostholdsrådene i forkant. Jeg er vegetarianer og spiser mye grønnsaker, frukt, fiber, fullkorn og alt man skal unngå før en koloskopi. På undersøkelsen hadd de god sikt og tarmen var tømt, men unntak av noen maiskorn og frø noen få plasser, men de sugde dette ut for å se. Jeg har også IBS og sliter med forstoppelse, diare og alt mulig til vanlig, så var redd jeg ikke kom til å bli helt tømt, men det hadde jeg blitt.

Hadde laget klart Plenvu kvelden før, rørt godt med gaffel og satt det i kjøleskapet og dekket over med plastfolie ettersom det sto at at det måtte være tildekket og at det var lettere å få ned Plenvu når det var avkjølt og kaldt. Holder seg i 24t i kjøleskap. Merket begge med dose 1 og dose 2 så jeg tok de i rett rekkefølge. Plenvu heiv jeg nedpå kl.10 som en stor "shot" og drakk deretter 5dl vann og gikk å la meg i sengen igjen. Det smakte ikke godt, men var helt greit. Hjelper også å holde for nesen og bare drikke alt veldig fort. Har lest mange sier det smaker helt forferdelig, men det syntes jeg ikke. Merket ingenting og ingenting skjedde, tok så andre dose kl.13 og måtte presse litt før det kom avføring. Hadde da diare flere ganger og ble sår og øm. Prøvde å drikke noen glass vann for å få tømt skikkelig, men man føler seg "mett" av all væsken og opppblåst. Drakk kanskje totalt 3/3.5 liter vann i løpet av 5 timer. 1 liter kl.10.  (Plenvu er 5dl + 5dl vann etterpå) og gjentok dette kl. 13, altså enda 1 liter. Drakk så vann for å få tømt godt. Sluttet å drikke vann kl.15, 2 timer før undersøkelsen. Tok en dusj (sårt bare å få vann på, brukte en svak kald stråle), men måtte på do igjen når jeg kom fram på sykehuset, så var ikke ferdig tømt, selv om diareen var klar/lys gul.

Spurte om å få litt bedøvelse ved åpningen ettersom jeg allerede var sår og de smurte på salve. Det var noe ubehagelig når de tok inn slangen, ellers gikk det helt fint og jeg merket ingenting og hadde ingen smerter. Har du hatt analsex før så er det litt lik følelse, bare ikke like pressende, ettersom slangen er veldig tynn. Ingen store smerter, kun mer ubehag/menssmerter (har veldig milde/så vidt menssmerter) og noen plasser litt ubehag når de skulle oppover i tarmen. De fjernet en polypp, merket såvidt ett stikk/svie, ellers ingenting. Veldig grei undersøkelse. Har fortsatt diare (kl.02.35 på natten), kun gått på toalettet to ganger etter undersøkelsen som var ferdig rundt 18.10. Så tar vel litt tid før tarmen stabiliserer seg. Har såvidt litt konstante småsmerter/ubehag i magen, som menssmerter. Hvis jeg presser når jeg sitter på do så merker jeg at det er ømt. Alt i alt vil jeg si hele greia gikk veldig greit og fint, ikke noe å bekymre seg for. Hadde lest mange historier om folk som brakk seg og ble kvalm av Plenvu og vondt ved koloskopi, men føler det gikk veldig greit for meg. Er nok individuelt. Prøv å slapp av så mye som mulig, selv om det er umulig å slappe helt av, men er jo nervøs. Ingen luft i ettertid da de brukte Co2 som tas opp av kroppen og pustes ut sa de. Jeg tok også buss i 20min hver vei og handlet mat etterpå

Anonymkode: 3e867...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...