AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Kun hvis han ligger i fanget og på trilletur. Men han blir ikke overtrøtt, er det uheldig at han sover så lite? Han blir ikke grinete. Jeg har ikke anledning til å sitte med han på fanget hele tiden eller trille han ute på tur. Synes det er rart han ikke virker påvirket av så lite søvn, er snart to måneder. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Er ikke det bra da at han sover på natta så du også får sove? Anonymkode: 1a193...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Det er jobben din. Du får betalt for å dekke behovene hans på dagtid. Om det så krever at du går trilletur eller sitter med han på fanget til han sovner.. Det er det som er din jobb. Og selvsagt er det ugunstig at han ikke sover på dagen, de trenger avbrekk for å fordøye alle inntrykk og gjøre det om til erfaringer. Det er viktig for en babyhjerne a få nok søvn før å utvikle seg. Det er nok ikke farlig, men svært uheldig. Som sagt, det er din jobb å tilrettelegge det beste du kan for at han får sove. Anonymkode: 3bc44...a11 11
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jobben din. Du får betalt for å dekke behovene hans på dagtid. Om det så krever at du går trilletur eller sitter med han på fanget til han sovner.. Det er det som er din jobb. Og selvsagt er det ugunstig at han ikke sover på dagen, de trenger avbrekk for å fordøye alle inntrykk og gjøre det om til erfaringer. Det er viktig for en babyhjerne a få nok søvn før å utvikle seg. Det er nok ikke farlig, men svært uheldig. Som sagt, det er din jobb å tilrettelegge det beste du kan for at han får sove. Anonymkode: 3bc44...a11 Han sovner alltid på fanget, men våkner når jeg må legge han fra meg. Jeg som alle andre har også behov for å gå på do, hente mat eller litt å drikke. Kan selvfølgelig ikke gå ut og inn for å trille i timesvis også, det sier seg selv. Anonymkode: b98f1...096 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er ikke det bra da at han sover på natta så du også får sove? Anonymkode: 1a193...f6f Ja, han sover inntil emg på natta, du tror det holder når han er blid på dagen og ikke grinete? Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han sovner alltid på fanget, men våkner når jeg må legge han fra meg. Jeg som alle andre har også behov for å gå på do, hente mat eller litt å drikke. Kan selvfølgelig ikke gå ut og inn for å trille i timesvis også, det sier seg selv. Anonymkode: b98f1...096 Han våkner med en gang jeg kommer inn døra. Kan man ikke gå rundt i flere timer, men er selvfølgelig ute en tur. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han våkner med en gang jeg kommer inn døra. Kan man ikke gå rundt i flere timer, men er selvfølgelig ute en tur. Anonymkode: b98f1...096 Selvfølgelig kan man det. Jeg hadde en baby som bare sov i vogn i bevegelse, fordi den hadde helseutfordringer som gjorde at den stadig hadde oppvåkninger alle andre sovesteder og aldri fikk nok søvn. Da var det ut på tur, uansett om det var stekende sol, ti minus eller pøsregn. Kilometer på kilometer. Det var et slit for meg, men det var også helt tydelig at babyen fikk det mye bedre, selv om jeg også tolket min som blid og fornøyd. Babyer trenger søvn, og jeg synes ikke det høres ut som en klok beslutning å droppe dagsovingen for en så liten baby, men snakke med helsesykepleieren som følger dere opp. Hun kan gi råd i akkurat din situasjon, vi andre kan bare synse og mene. Babyens grunnleggende behov står aller først i køen nå, og søvn er et av dem. Samtidig må du ta vare på deg selv, så hvis du får psykiske eller fysiske helseutfordringer av å gjøre det babyen trenger, er det viktig å søke råd for å prøve å finne alternative løsninger for dere. Du kan jo prøve med en vognrugger, hvis du har flaks så holder det for babyen din Anonymkode: 8a37f...01f 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig kan man det. Jeg hadde en baby som bare sov i vogn i bevegelse, fordi den hadde helseutfordringer som gjorde at den stadig hadde oppvåkninger alle andre sovesteder og aldri fikk nok søvn. Da var det ut på tur, uansett om det var stekende sol, ti minus eller pøsregn. Kilometer på kilometer. Det var et slit for meg, men det var også helt tydelig at babyen fikk det mye bedre, selv om jeg også tolket min som blid og fornøyd. Babyer trenger søvn, og jeg synes ikke det høres ut som en klok beslutning å droppe dagsovingen for en så liten baby, men snakke med helsesykepleieren som følger dere opp. Hun kan gi råd i akkurat din situasjon, vi andre kan bare synse og mene. Babyens grunnleggende behov står aller først i køen nå, og søvn er et av dem. Samtidig må du ta vare på deg selv, så hvis du får psykiske eller fysiske helseutfordringer av å gjøre det babyen trenger, er det viktig å søke råd for å prøve å finne alternative løsninger for dere. Du kan jo prøve med en vognrugger, hvis du har flaks så holder det for babyen din Anonymkode: 8a37f...01f Han sover jo litt innimellom, men ikke sånn jeg hadde sett for meg. Det er jevne små dupper gjennom dagen, aldri timer i strekk. Og sover hele natta, ammer kun to ganger. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sover jo litt innimellom, men ikke sånn jeg hadde sett for meg. Det er jevne små dupper gjennom dagen, aldri timer i strekk. Og sover hele natta, ammer kun to ganger. Anonymkode: b98f1...096 Hvor mye og hvor ofte får han sove på dagtid, da? Det er ikke alle babyer som trenger/får til å sove lenge av gangen, så det kan godt hende at søvnbehovet er dekket av mindre dupper. Ville tatt det opp med helsesykepleier, jeg. Vi her inne treffer bare våre egne og venners barn, de treffer hundrevis og har ofte ganske godt styring på hva som er vanlig og nok. Men hyppige, korte dupper kan være like fint som færre og lengre. Anonymkode: 8a37f...01f 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Han sovner alltid på fanget, men våkner når jeg må legge han fra meg. Jeg som alle andre har også behov for å gå på do, hente mat eller litt å drikke. Kan selvfølgelig ikke gå ut og inn for å trille i timesvis også, det sier seg selv. Anonymkode: b98f1...096 Du kan ta med deg mat og drikke dit du setter deg eller går på tur? Det er jo ikke vanskelig? Og du må vel ikke på du så ofte gå på do før du tilrettelegger for babyens søvn da? Det som er viktig er ikke hvor lenge babyen sover i strekk på dagen. For noen holder en 20 minutters lur for å fordøye inntrykkene, for qndre trengs det en tretimers.. Babyer er forskjellige. Det som er viktigere for så små er hvor lenge de er våkne i strekk. En på to måneder bør nok ikke være våken stort lenger enn en time- halvannen, før hjernen trenger et avbrekk. Da har du vel kunnet rekke en dotur, og hente vann og en skive? 😊 Det er ikke alle som følger helseråd og anbefalinger, og det blir stort sett folk av dem også. Men jeg unner min baby de beste forutsetninger for å utvikle seg, og da følger jeg anbefalinger. Det går sikkert greit at babyen er våken i flere timer i strekk, og noen ganger har søvntoget gått 🤷♀️ men ville ikke gjort det til en vane. Er du sikker på at du ikke fanger opp alle signaler på at han er trøtt? Gjesping, rød rundt øynene/brynene, blank i øynene, stirrer på noe, ønsker mindre øyekontakt. Gnir deg mot ansiktet. Stille.. Anonymkode: 3bc44...a11 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan ta med deg mat og drikke dit du setter deg eller går på tur? Det er jo ikke vanskelig? Og du må vel ikke på du så ofte gå på do før du tilrettelegger for babyens søvn da? Det som er viktig er ikke hvor lenge babyen sover i strekk på dagen. For noen holder en 20 minutters lur for å fordøye inntrykkene, for qndre trengs det en tretimers.. Babyer er forskjellige. Det som er viktigere for så små er hvor lenge de er våkne i strekk. En på to måneder bør nok ikke være våken stort lenger enn en time- halvannen, før hjernen trenger et avbrekk. Da har du vel kunnet rekke en dotur, og hente vann og en skive? 😊 Det er ikke alle som følger helseråd og anbefalinger, og det blir stort sett folk av dem også. Men jeg unner min baby de beste forutsetninger for å utvikle seg, og da følger jeg anbefalinger. Det går sikkert greit at babyen er våken i flere timer i strekk, og noen ganger har søvntoget gått 🤷♀️ men ville ikke gjort det til en vane. Er du sikker på at du ikke fanger opp alle signaler på at han er trøtt? Gjesping, rød rundt øynene/brynene, blank i øynene, stirrer på noe, ønsker mindre øyekontakt. Gnir deg mot ansiktet. Stille.. Anonymkode: 3bc44...a11 Jo det er vanskelig å gå på tur da han våknet rnår vogna stanser litt, jeg kan faktisk ikke gå timer i strekk uten pauser og spise mens jeg går, var svært dårlig hele svangerskapet og tøff fødsel. Må bygge meg opp, dette er ikke psykisk eller fysisk forsvarlig. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan ta med deg mat og drikke dit du setter deg eller går på tur? Det er jo ikke vanskelig? Og du må vel ikke på du så ofte gå på do før du tilrettelegger for babyens søvn da? Det som er viktig er ikke hvor lenge babyen sover i strekk på dagen. For noen holder en 20 minutters lur for å fordøye inntrykkene, for qndre trengs det en tretimers.. Babyer er forskjellige. Det som er viktigere for så små er hvor lenge de er våkne i strekk. En på to måneder bør nok ikke være våken stort lenger enn en time- halvannen, før hjernen trenger et avbrekk. Da har du vel kunnet rekke en dotur, og hente vann og en skive? 😊 Det er ikke alle som følger helseråd og anbefalinger, og det blir stort sett folk av dem også. Men jeg unner min baby de beste forutsetninger for å utvikle seg, og da følger jeg anbefalinger. Det går sikkert greit at babyen er våken i flere timer i strekk, og noen ganger har søvntoget gått 🤷♀️ men ville ikke gjort det til en vane. Er du sikker på at du ikke fanger opp alle signaler på at han er trøtt? Gjesping, rød rundt øynene/brynene, blank i øynene, stirrer på noe, ønsker mindre øyekontakt. Gnir deg mot ansiktet. Stille.. Anonymkode: 3bc44...a11 Jeg får ikke hentet noe når babyen er våken, vil kun sitte på meg og tar ikke bæreselen. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får ikke hentet noe når babyen er våken, vil kun sitte på meg og tar ikke bæreselen. Anonymkode: b98f1...096 Tummer du med meg? Kan du ikke ta et stort glass vann mens du holder babyen eller legger babyen ned på et teppe ved siden av deg? Det tar 15 sekunder.. Nå er det du som er vanskelig. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jo det er vanskelig å gå på tur da han våknet rnår vogna stanser litt, jeg kan faktisk ikke gå timer i strekk uten pauser og spise mens jeg går, var svært dårlig hele svangerskapet og tøff fødsel. Må bygge meg opp, dette er ikke psykisk eller fysisk forsvarlig. Anonymkode: b98f1...096 Hvem er det som sier at du må gå timer i strekk? Må du ha mat på en trekvarters trilletur? Du spiser jo tydeligvis ikke siden du aldri kan legge fra deg babyen når den er våken og aldri kan forlate babyen når den sover 😅 Nei, ærlig talt, dette må være en trolletråd eller? 😄 Anonymkode: 3bc44...a11 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tummer du med meg? Kan du ikke ta et stort glass vann mens du holder babyen eller legger babyen ned på et teppe ved siden av deg? Det tar 15 sekunder.. Nå er det du som er vanskelig. Hvem er det som sier at du må gå timer i strekk? Må du ha mat på en trekvarters trilletur? Du spiser jo tydeligvis ikke siden du aldri kan legge fra deg babyen når den er våken og aldri kan forlate babyen når den sover 😅 Nei, ærlig talt, dette må være en trolletråd eller? 😄 Anonymkode: 3bc44...a11 Nei, jeg tror bare ikke du skjønner problemstillingen. Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sovner alltid på fanget, men våkner når jeg må legge han fra meg. Jeg som alle andre har også behov for å gå på do, hente mat eller litt å drikke. Kan selvfølgelig ikke gå ut og inn for å trille i timesvis også, det sier seg selv. Anonymkode: b98f1...096 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han våkner med en gang jeg kommer inn døra. Kan man ikke gå rundt i flere timer, men er selvfølgelig ute en tur. Anonymkode: b98f1...096 Min første var en trillebaby og frem til han var 4 mnd, måtte han ligge i vognen for ny trilletur ca 1 time etter han våknet. Det var slitsomt, men som nevnt over, jobben min var å tilfredsstille hans behov. Noen lurer tok han i bæresjal. Nr to sov bortimot utelukkende i sjal til hun var 4 mnd. Jeg hadde bærejakke og vekslet mellom å sitte og gå tur når hun sov. Kjenner folk som har sittet timevis og humpet på pilatesball for at baby skal få sove. Det føles ikke sånn, men dette er en fase og søvnmønsteret kommer til å endr seg. Men så små babyer må få nok søvn, ville tatt en grundig prat med helsesøster om babyens søvnmønster om du er usikker. Anonymkode: d6e2a...192 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Jeg lurer på om det blir litt misforståelser i denne tråden. I overskriften står det at babyen ikke sover på dagen, og da er min første innskytelse å tolke det bokstavelig, altså at babyen på ca. to måneder ikke sover i det hele tatt på dagtid. Og videre tenker jeg at nei, det går ikke, da må en gjøre det som skal til for at babyen sover. Men gjelder det heller at babyen sover lite, korte strekk eller at det virker lite sammenlignet med andre? For i så fall tenker jeg, uten å være fagutdannet eller ekspert på babyer og søvn, at det kan godt hende det er ok når han virker fornøyd og frisk og sover godt om natten. Vår første baby sov natten gjennom med et par korte ammestunder fra start. Og hun sov mindre enn de andre i barselgruppen på dagtid. Hun hadde gjerne dupper på 20 min de første månedene. Og det var vanskelig å få henne til å sove andre steder enn på oss i bæresjal og i bevegelse. Men hun tålte at vi ikke gikk og gikk rundt med passe svikt i knærne med henne i to timer for at hun skulle sove i to timer. Vi puttet henne i sjalet igjen neste gang hun virket, og hun sov en kort dupp igjen. Til sammen ble det en god del mindre dagsøvn enn de andre vi møtte på samme alder, men samtidig en god del mer nattesøvn enn en del av disse babyene ut i fra hva foreldrene fortalte. Anonymkode: eafd3...081 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Du må tilrettelegge for søvn, det er jobben din nå. Babyen min sov også bare oppå meg i starten. Så da var "jobben" min å sitte med han slik at han fikk den nødvendige søvnen. Dette gjelder mange. Det er mange som må trille i timesvis for at babyen skal få noe som heist søvn. Ver glad for at han sover på fanget Anonymkode: b1d74...ded 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du må tilrettelegge for søvn, det er jobben din nå. Babyen min sov også bare oppå meg i starten. Så da var "jobben" min å sitte med han slik at han fikk den nødvendige søvnen. Dette gjelder mange. Det er mange som må trille i timesvis for at babyen skal få noe som heist søvn. Ver glad for at han sover på fanget Anonymkode: b1d74...ded Folk som triller i timesvis har babyer som griner og er ok vertrøtte, samme med de som hopper på denne yogaballen . Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg lurer på om det blir litt misforståelser i denne tråden. I overskriften står det at babyen ikke sover på dagen, og da er min første innskytelse å tolke det bokstavelig, altså at babyen på ca. to måneder ikke sover i det hele tatt på dagtid. Og videre tenker jeg at nei, det går ikke, da må en gjøre det som skal til for at babyen sover. Men gjelder det heller at babyen sover lite, korte strekk eller at det virker lite sammenlignet med andre? For i så fall tenker jeg, uten å være fagutdannet eller ekspert på babyer og søvn, at det kan godt hende det er ok når han virker fornøyd og frisk og sover godt om natten. Vår første baby sov natten gjennom med et par korte ammestunder fra start. Og hun sov mindre enn de andre i barselgruppen på dagtid. Hun hadde gjerne dupper på 20 min de første månedene. Og det var vanskelig å få henne til å sove andre steder enn på oss i bæresjal og i bevegelse. Men hun tålte at vi ikke gikk og gikk rundt med passe svikt i knærne med henne i to timer for at hun skulle sove i to timer. Vi puttet henne i sjalet igjen neste gang hun virket, og hun sov en kort dupp igjen. Til sammen ble det en god del mindre dagsøvn enn de andre vi møtte på samme alder, men samtidig en god del mer nattesøvn enn en del av disse babyene ut i fra hva foreldrene fortalte. Anonymkode: eafd3...081 Ja det er sånn ja, han får jo noen dupper:) Anonymkode: b98f1...096
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg tror bare ikke du skjønner problemstillingen. Anonymkode: b98f1...096 Du er et troll, ferdig snakka. Anonymkode: 3bc44...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå