AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Fikk klemt foten i døra mandag morgen. Det gjorde vondt nok der og da, men hadde det travelt. Kjente det gjennom hele dagen, men nå er det helvetes vondt. I natt sleit jeg med å ligge i en stilling utenat det verket. Jeg klarer ikke å strekke ut foten utenat det hugger til. Samme om jeg forsøker å sitte på huk, tråkker litt feil eller tråkker på et plagg på gulvet. Jeg måtte løsne lissene på skoene mine for å få det lettere. Oppå foten er det et lite sår og foten er blålilla. Det er helt nede ved der tærne begynner oppå foten og noe blått under. Jeg har begynt å halte endel for å prøve å avlaste. Det verker også litt oppover leggen uansett om jeg går eller sitter stille. Jeg har brukket tær før og brukte foten som normalt ut dagen selv om det gjorde vondt. Dro til legen da og fikk påvist brudd i to tær og brist i det tredje. Orker ikke tanken på å liksom holde meg i ro i 6-8 uker igjen.. Jeg kan ikke sykemelde meg eller ta det med ro pga barn og aktiv jobb. Er det noe jeg kan gjøre for å få det bedre selv? Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Skal også sies at det er forferdelig vondt hver morgen nå. Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Dette er det faktisk bare en lege med tilgang til røntgen som kan svare på. Anonymkode: c59ee...e33 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er det faktisk bare en lege med tilgang til røntgen som kan svare på. Anonymkode: c59ee...e33 Hvis en fot er brukket, hvordan avlastet du? Det kan jo flere svare på? Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Det er lite å få gjort med brukne tær uansett. Bortkastet tid å få det undersøkt. Anonymkode: ede52...7ab
Mt3 Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 For det første så bør du få lånt deg krykker for å slutte å belaste den, så må du prøve å få hevelsen til å gå ned og få tatt røntgen. Om det er brudd/kraftig skade så får du skinne som støtter og kan da bruke krykker og leve omtrent som normalt. Siden du har litt trening fra når du knakk tærne så skal du ha en del triks og knep klar allerede.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis en fot er brukket, hvordan avlastet du? Det kan jo flere svare på? Anonymkode: 2c552...058 Sitte med foten høyt og krykker når du må bevege deg. Anonymkode: 7f178...94f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lite å få gjort med brukne tær uansett. Bortkastet tid å få det undersøkt. Anonymkode: ede52...7ab Bortkastet er det ikke. Er det alvorlige feilstilling så kan det ødelegge sirkulasjon og nerver, og i verste fall lede til amputasjon. Mistanke om brudd skal alltid undersøkes, og deretter bestemmer legene hva som er nødvendig av behandling. Anonymkode: 726e6...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bortkastet er det ikke. Er det alvorlige feilstilling så kan det ødelegge sirkulasjon og nerver, og i verste fall lede til amputasjon. Mistanke om brudd skal alltid undersøkes, og deretter bestemmer legene hva som er nødvendig av behandling. Anonymkode: 726e6...0b0 Dårlig tegn at hele foten og ankel er vondere å bevege pluss veldig kald? Jeg jobber som renholder og er avhengig av å fungere i jobb. Men tenker at om det ikke er bedre til i morgen så skal jeg ringe legen. Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Hvorfor har du ikke ordnet deg legetime hvis det skjedde allerede mandag? bestill time i morra så du kommer inn før helga kommer. Legevakta kommer ikke til å gidde se på det. De ber deg ta en paracet og vente til legesenteret åpner. Anonymkode: b4e38...1ae
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har du ikke ordnet deg legetime hvis det skjedde allerede mandag? bestill time i morra så du kommer inn før helga kommer. Legevakta kommer ikke til å gidde se på det. De ber deg ta en paracet og vente til legesenteret åpner. Anonymkode: b4e38...1ae Full og lang arbeidsdag, så et møte jeg absolutt måtte på. Hadde en roligere dag på onsdag, men følte at jeg overdrev. Helt til kvelden kom og smertene ble mye verre. Fri idag. Håper jeg overlever på jobb i morgen, for den dagen blir heftig. Arbeidsplassen er 1 time unna legekontoret, så det er ikke bare en svipptur. En gang gikk jeg med smerter i kroppen over 3 måneder. Da jeg endelig dro til legen hadde jeg nyrebekkenbetennelse. Så jeg er bare ikke flink til å dra til legen. Jeg har stått på jobb under spontanabort og dagen etter en operasjon/konisering. Jeg hater fravær. Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Men har jeg vondt over lengre tid så pleier det å være noe. Har også vært på jobb med gallesteinsanfall som kom og gikk over flere dager. Jeg vet det er ufattelig dumt, men om jeg er borte så tenker jeg at jeg er svak og lat. Anonymkode: 2c552...058
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Det ble påvist brudd i en av tærne. Ingenting å gjøre med, kunne ta egenmelding, men jeg velger å la det være. Anonymkode: 2c552...058
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå