Gå til innhold

hvilken utdannelse for å jobbe på tildelingskontor innen helse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken utdannelse er å foretrekke? Sykepleier, vernepleier? Og eventuelt videreutdanning? Setter stor pris på svar.

Anonymkode: e9348...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en ergoterapeut som jobber på tildelingskontor. 

Anonymkode: cac02...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjetter sosionom er mest ettertraktet. Er vpl selv, og kjenner andre vpl som jobber der.

Anonymkode: 1c4a5...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ergoterapeuter blir ofte foretrukket i slike stillinger.

Anonymkode: cdc90...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Overrasket at ergoterapeut og sosionom er å foretrekke. Hvorfor er de å foretrekke fremfor vernepleier eller sykepleier?

Vet noen av dere hvordan det er å jobbe på tildelingskontor? Tenker da på arbeidsoppgaver og krevende saker?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt feil alt som blir nevnt over. Det er tvert imot veldig vanlig at sykepleiere sitter i disse jobbene. 

Anonymkode: 00d71...ba7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt feil alt som blir nevnt over. Det er tvert imot veldig vanlig at sykepleiere sitter i disse jobbene. 

Så heller sykepleier enn vernepleier?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det bare sykepleiere som har videreutdanning i saksbehandling. 

Anonymkode: 3a197...174

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det både vernepleiere og sykepleiere.

Det jeg lurer på er hvilke av utdannelsen som er å foretrekke til en slik jobb? Og hvorfor er den mer ettertraktet?

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det flest sykepleiere, en og annen vernepleier. Men vil jo tro at sosionom også er en aktuell utdanning å ha for en slik jobb.

Anonymkode: 57acc...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I min kommune er det flest sykepleiere, en og annen vernepleier. Men vil jo tro at sosionom også er en aktuell utdanning å ha for en slik jobb.

Anonymkode: 57acc...e2b

Så hvis jeg er vernepleier med videreutdanning i helserett, så har jeg likevel minimal sjanse til å få jobben? Såfremt jeg konkurrerer med sykepleier?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken utdannelse er å foretrekke? Sykepleier, vernepleier? Og eventuelt videreutdanning? Setter stor pris på svar.

Spiller liten rolle. Alle 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelser kvalifiserer gjerne. Har du i tillegg erfaring med saksbehandling/kommunal forvaltning eller arbeid med lov om kommunale helse og omsorgstjenester så er du godt kvalifisert.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis jeg er vernepleier med videreutdanning i helserett, så har jeg likevel minimal sjanse til å få jobben? Såfremt jeg konkurrerer med sykepleier?

Det er det ingen som sier. Men det er flest sykepleiere i disse jobbene, og mulig de blir foretrukket - det vet jeg ikke.

Generelt vil jeg påstå at er du sykepleier, har du virkelig et hav av jobbmuligheter, sammenlignet med sosionomer, vernepleiere, etc. De liker ikke at folk sier det, men det er sant. Sykepleiere er foretrukket veldig mange steder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS her. Overrasket at ergoterapeut og sosionom er å foretrekke. Hvorfor er de å foretrekke fremfor vernepleier eller sykepleier?

Vet noen av dere hvordan det er å jobbe på tildelingskontor? Tenker da på arbeidsoppgaver og krevende saker?

Ja jeg vet en del om det.

Arbeidsoppgaver er jo mottak og behandling av søknader om kommunale tjenester. Formell saksbehandling, hjemmebesøk, revurdering av enkeltvedtak osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ergoterapeut og jobber på tjenestekontor i en stor kommune, vet tildelingskontoret i nabokommunen også har ergoterapeut. Det er blitt mer attraktivt å ansette ergoterapeuter i disse stillingene nå føler jeg. Før var det nesten bare sykepleiere 

Anonymkode: dc185...32a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Om du er vernepleier med videreutdanning i helserett er du mer kvalifisert enn en med sykepleierutdannelse.

Det er ingen vesensforskjell i mellom alle 3 årige helse- og omsorgsutdannelsene. Nesten viktigere er type erfaring du har.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet en del om det.

Arbeidsoppgaver er jo mottak og behandling av søknader om kommunale tjenester. Formell saksbehandling, hjemmebesøk, revurdering av enkeltvedtak osv. 

Takk for svar. Kan jeg spørre hva din bakgrunn er?

AnonymBruker
Skrevet

Spiller liten rolle. Alle 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelser kvalifiserer gjerne. Har du i tillegg erfaring med saksbehandling/kommunal forvaltning eller arbeid med lov om kommunale helse og omsorgstjenester så er du godt kvalifisert.

For oss som jobber ute i institusjonene, så spiller det STOR rolle. Fra min tid som sykepleier på sykehjem, opplevde jeg mange rasshull på tildelingskontorene. Men - da jeg snakket med sykepleiere som jobbet der ift tildeling av for eks. sykehjemsplass, hadde de en helt annen innsikt i hverdagen, og hva bruker/pasient evt kom til. Flinkere til å fordele pasienter, rett og slett. Mer kunnskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeider på tildelingskontor. Jeg er vpl, men hadde jeg valgt igjen hadde jeg gått sykepleien. Hadde hatt mye bredere fagkunnskap som spl.   Sykepleierne på min enhet har mye mer relevant utdanning enn hva jeg har.
angrer på at jeg ble vpl. 

Anonymkode: cecaf...371

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Om du er vernepleier med videreutdanning i helserett er du mer kvalifisert enn en med sykepleierutdannelse.

Det er ingen vesensforskjell i mellom alle 3 årige helse- og omsorgsutdannelsene. Nesten viktigere er type erfaring du har.

Siste avsnittet ditt er regelrett løgn. "Ingen vesensforskjell" 😂 Made my day! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...