AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Hei Vet flere samarbeidet under hjemmeeksamen, skal jeg tipse skolen om dette? Det har ikke blitt oppdaget, selv om sensuren er ute. ( Ikke lett å se på ekamen da det ikke er en akademisk oppgave) Anonymkode: ee92d...b38 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Hvis du ikke har bevis så blir vel bare påstander? 🤔 Anonymkode: 564b7...594 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Har ikke annet enn at jeg så det selv, og flere har pratet om at de juksa/samarbeidet. Men takk for svar, derfor jeg forhørte meg. Tenkte det samme at det kanskje bare blir en påstand, og ikke kan bevises så lett. Bare veldig urettferdig. Anonymkode: ee92d...b38
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Bare å sebde varsel. Men du bør også si ifra om at de neste gang enten bør tillate samarbeid eller lage en eksamen hvor man ikke har muligheten til å samarbeide. Anonymkode: 18bbd...3b9 3
-smash- Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare å sebde varsel. Men du bør også si ifra om at de neste gang enten bør tillate samarbeid eller lage en eksamen hvor man ikke har muligheten til å samarbeide. Anonymkode: 18bbd...3b9 Hvordan sender man varsel? Jeg er i samme situasjon Endret 26. mai 2022 av -smash-
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare å sebde varsel. Men du bør også si ifra om at de neste gang enten bør tillate samarbeid eller lage en eksamen hvor man ikke har muligheten til å samarbeide. Anonymkode: 18bbd...3b9 TS her. Takk for tipset. Hvordan sender man dette varslet? HOlder det å prate med lærerne eller må jeg sende noe skriftelig og vil andre finne ut at det er jeg som har tipset? Anonymkode: ee92d...b38
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Jeg ville varslet. Du trenger ikke nevne navn eller noe slikt i første omgang, bare si fra om at du har hørt snakk om det, og så får skolen/universitetet avgjøre om de tar tak i situasjonen. Hvis det er umulig å bevise at det har skjedd så vet de at de må endre på noe til neste år. Anonymkode: 026b8...358 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Det er ikke din oppgave og jobb å bevise jukset. Hvis du er sikker på at jukset har foregått og at du kan navngi vedkommende, så er det din jobb å varsle om det. Å la være blir helt feil. Vi snakker om mennesker som jukser med med utdanning, kompetanse og CV for å komme best ut, uten at nødvendig kunnskap er der. Det kan gi alvorlige konsekvenser etterhvert. Si ifra! DET er din jobb. Anonymkode: 9e28f...7e7 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Takk da skal jeg varsle. Hvordan gjøres dette? Ønsker ikke å varsle skriftlig da jeg er redd for at noen på studiet vil finne ut av det. Kan jeg varsle muntlig? Anonymkode: ee92d...b38
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 12 minutter siden, -smash- said: Hvordan sender man varsel? Jeg er i samme situasjon 8 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Takk for tipset. Hvordan sender man dette varslet? HOlder det å prate med lærerne eller må jeg sende noe skriftelig og vil andre finne ut at det er jeg som har tipset? Anonymkode: ee92d...b38 Det er ikke noe formkrav på å varsle om juks. Bare å gjøre det på måten som dere synes er lettest. Om det er ved mail eller muntlig er opp til dere. At dere varsler om juks betyr ikke at noen vil bli tatt. Men det kan jo føre til at sensorene blir bedt om å være ekstra observant på mulig juks. Anonymkode: 18bbd...3b9 2
Sensi Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Vet flere samarbeidet under hjemmeeksamen, skal jeg tipse skolen om dette? Det har ikke blitt oppdaget, selv om sensuren er ute. ( Ikke lett å se på ekamen da det ikke er en akademisk oppgave) Anonymkode: ee92d...b38 Sva mener du med samarbeid da? Er det ikke lov å diskutere oppgaven med andre? Så lenge man leverer individuelt? 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har alltid "samarbeidet" med andre under hjemmeeksamen, i den forstand at vi har diskutert oppgaven og gitt hverandre tips, vært sparrepartnere. Det har likevel blitt helt ulike oppgaver og ulike vinklinger, og jeg har aldri ansett dette som juks. Glad jeg er ferdigstudert 😛 Anonymkode: 193e6...79e 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Sensi skrev (14 minutter siden): Sva mener du med samarbeid da? Er det ikke lov å diskutere oppgaven med andre? Så lenge man leverer individuelt? Det er ikke lov å diskutere oppgaven. Er matteeksamen, så her har de jobbet sammen og gitt svar og utregning. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har alltid "samarbeidet" med andre under hjemmeeksamen, i den forstand at vi har diskutert oppgaven og gitt hverandre tips, vært sparrepartnere. Det har likevel blitt helt ulike oppgaver og ulike vinklinger, og jeg har aldri ansett dette som juks. Glad jeg er ferdigstudert 😛 Anonymkode: 193e6...79e Diskutere oppgaven er ikke lov. Samarbeidet er at de har gjort eksamen sammen, gitt svarene til hverandre. Matteeksamen på universitet. Anonymkode: ee92d...b38 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har alltid "samarbeidet" med andre under hjemmeeksamen, i den forstand at vi har diskutert oppgaven og gitt hverandre tips, vært sparrepartnere. Det har likevel blitt helt ulike oppgaver og ulike vinklinger, og jeg har aldri ansett dette som juks. Glad jeg er ferdigstudert 😛 Anonymkode: 193e6...79e Det er lov og noe helt annet Hilsen TS Anonymkode: ee92d...b38 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke lov å diskutere oppgaven. Er matteeksamen, så her har de jobbet sammen og gitt svar og utregning. Diskutere oppgaven er ikke lov. Samarbeidet er at de har gjort eksamen sammen, gitt svarene til hverandre. Matteeksamen på universitet. Anonymkode: ee92d...b38 Nei, jeg skjønner. Det er kanskje annerledes innenfor realfag da, siden det er fasitsvar. Jeg har utdanning innenfor samfunnsvitenskap og humaniora, og da kan man på en måte ikke jukse på den måten siden man ikke kan levere oppgaver som er veldig like. Anonymkode: 193e6...79e 1
girlie93993 Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Hei! Ville tipset lærere eller rådgivere. Evt kan du gå på sånn "chatbot" på hjemmesiden til skolen om de har det hvor du kan snakke med en av rådgiverne der og fortelle, spørre om hvem du evt skal varsle fra til - det gjorde kjæresten min
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 girlie93993 skrev (2 minutter siden): Hei! Ville tipset lærere eller rådgivere. Evt kan du gå på sånn "chatbot" på hjemmesiden til skolen om de har det hvor du kan snakke med en av rådgiverne der og fortelle, spørre om hvem du evt skal varsle fra til - det gjorde kjæresten min Takk! Dette var det beste svaret i tråden! Hva var konsekvensene da kjærsten din sa i fra? Fikk de avdekket juks? Anonymkode: ee92d...b38
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Sensi skrev (1 time siden): Sva mener du med samarbeid da? Er det ikke lov å diskutere oppgaven med andre? Så lenge man leverer individuelt? Det er lov å diskutere oppgaven med hverandre. Anonymkode: f8a78...e21 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke lov å diskutere oppgaven. Er matteeksamen, så her har de jobbet sammen og gitt svar og utregning. Anonymkode: ee92d...b38 Virker nesten som galskap å gi matte som hjemmeeksamen. Da blir det jo svært vanskelig å avsløre samarbeid. Anonymkode: fc500...24e 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er lov å diskutere oppgaven med hverandre. Anonymkode: f8a78...e21 Ikke her, Anonymkode: ee92d...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå