Gå til innhold

Trenger man kjøkkenmaskin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og i så fall; hvilken anbefaler du?😊

Anonymkode: a9770...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hva og hvor ofte du baker. Hvis du bare baker kaker, og ikke så ofte, klarer du deg veldig fint med en elektrisk håndmikser. Hvis du baker ofte og særlig hvis du baker en del gjærbakst vil du fort ønske deg noe som kan gjøre jobben for deg. Selv har vi Kenwood Chef XL Titanium og er veldig fornøyd med den. Den har vunnet flere tester og med 1700W er den veldig god til gjærdeiger. Hvis du baker mye gjærbakst vil du nok ønske å bruke litt penger på en kraftig maskin, mens hvis du tenker å bruke maskinen bare til kakerører kan du velge noe langt rimeligere fordi det krever veldig mye mindre av maskinen. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha kjøkkenmaskin, men om du ofte skal finhakke, elte lenge, male opp fisk/kjøtt/rotgrønnsaker så gjør det helt klart matlagingen enklere og kjappere enn hånddrevet kvern, kniv og mortel. Men kjøper du mest halvfabrikata og ferdigmat så trenger du det ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har to kjøkkenmaskiner :) 

Den som er mest suveren til brødbaking og større gjærdeiger, likedan hvis man skal lage farsemat og kverne opp kjøtt eller fisk (var med div tilleggsutstyr da jeg kjøpte den, som kvern) er Kenwood Major. Det går også an å kjøpe blender som du fester på toppen av den. Denne er veldig stor og tung, så har den stående i et eget skap når den ikke er i bruk. Motoren på den er suveren, tåler mange kilo 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/kenwood-chef-xl-kjokkenmaskin-kvl4120s-solv/KVL4120S?scid=SEM6279&gclid=CjwKCAjwyryUBhBSEiwAGN5OCAT_F86JyP09WCOHpB5uqhD6__YInjwJoRVcgPUUFtw5pCGIbskSIxoC_4EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

image.thumb.jpeg.0a9a453d4b8d19bdb9f74f0b48bec629.jpeg
Den kjøkkenmaskinen som står fremme på kjøkkenbenken og som blir brukt hyppigst er en smerten KitchenAid. Den er helt super på mindre deiger og kaker. Aldri laget så bra marengs etter at jeg kjøpte denne :) Får kjøpt endel tilleggsutstyr til denne også. Kjøpte den også i gave til studentjenta mi, og den er populær i kollektivet. Men motoren er ikke like kraftig som på kenwooden, og den tåler ikke at du lager en brøddeig til feks 3 grovbrød. Men som sagt; til mindre ting er den helt super. Kommer i flere farger og i tillegg til god kvalitet så er den estetisk vakker. Den er heller ikke like ruvende stor som Kenwooden. Men, kenwooden er nok dronningen av kjøkkenmaskiner. Men igjen; på ukentlig basis så bruker jeg Kitchenaiden mest 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/kitchenaid-artisan-kjokkenmaskin-almond-cream/5KSM125EAC

image.thumb.jpeg.c2b8801934af52b308466817d134e225.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en arvet Kenwood Major, og bruker den kun til søt gjærdeig. Da er det imidlertid helt nødvendig å ha. Men usikker på om jeg hadde kjøpt meg Kenwood selv bare for å kunne lage perfekte boller altså.

Det jeg baker aller mest er nemlig knafrie rundstykker og focaccia som bare røres kjapt sammen med en skje, så det er ikke sånn at man trenger kjøkkenmaskin selv om man baker mye gjærbakst. Det kommer an på typen.

Flere andre ting bruker jeg foodprocessor til, feks hjemmelagde fiskekaker, paideig, (helt uovertruffen til disse to) og opphakking av nøtter og grønnsaker. Så det kommer også an på hva du mener med kjøkkenmaskin.

Anonymkode: 65de6...801

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man MÅ ikke 😛 men jeg eeeelsker min kenwood chef xl ❤️❤️

Anonymkode: 04df1...c5b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min igjen har Ankarsrum og er kanonfornøyd med den, men den har jeg ingen erfaring med, ikke annet enn hva hun sier (men hun igjen er småforelsket i kitchenaiden min og har lyst på en selv siden den er mere snerten i dagligdags bruk😄), men hun er skikkelig husmor, så tror henne på at den er bra. Men jeg synes den er dyr, nesten 7000kr! Kenwood og kitchenaid kostet også endel (jeg kjøpte begge å kampanje og betalte ikke full pris), men ikke 7000kr

(Kitchenaid varierer i pris etter hvilken farge du ønsker, fargene som feks rosa, pastelblå, gul….populære farger er dyrere enn de mere «kjedelige». Jeg kjøpte rød siden den var på tilbud)

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/ankarsrum-light-creme-kjokkenmaskin-akm6230-krem/AKM6230LC

image.thumb.jpeg.f74d9382896601f0e30a94d69d074260.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med det  @Arkana skriver, om du trenger en kjøkkenmaskin kommer an på hvor mye du baker.

Jeg baker veldig mye gjærbakst, og har prøvd flere ulike maskiner, og min erfaring er som følger:

Den mest allsidige kjøkkenmaskinen er etter min mening Kenwood major/titan.
Den er sterk, har stor bolle (6 liter), og takler godt både små og store deiger opp til 2,5 kg.
Den har en god ballongvisp, og fleksivispen gjør den veldig god til rører.
Dette, pluss alt tilbehøret, gjør den som sagt til det som etter min mening er den mest allsidige kjøkkenmaskinen.

Baker du mest store gjærdeiger er Ankarsrum helt uovertruffen når det kommer til store og tunge deiger.  Dessverre erfarte jeg at den er tilnærmet ubrukelig på små deiger. 
Jeg har veldig lite erfaring med hvordan den er på kakerører, men jeg ser ikke at den vil ha noe problem med disse.

Baker du mest kaker og små lette gjærdeiger er det egentlig likegyldig hvilken kjøkkenmaskin du har, da de fleste vil dekke behovet ditt.

Anonymkode: b914f...653

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (26 minutter siden):

Det kommer jo an på hva og hvor ofte du baker. Hvis du bare baker kaker, og ikke så ofte, klarer du deg veldig fint med en elektrisk håndmikser. Hvis du baker ofte og særlig hvis du baker en del gjærbakst vil du fort ønske deg noe som kan gjøre jobben for deg. Selv har vi Kenwood Chef XL Titanium og er veldig fornøyd med den. Den har vunnet flere tester og med 1700W er den veldig god til gjærdeiger. Hvis du baker mye gjærbakst vil du nok ønske å bruke litt penger på en kraftig maskin, mens hvis du tenker å bruke maskinen bare til kakerører kan du velge noe langt rimeligere fordi det krever veldig mye mindre av maskinen. :) 

Jeg hadde en elektrisk håndvisper fra før, men det var helt himmelsk å få kjøkkenmaskin å slippe å stå å holde håndmikseren. Sånn som hvis jeg skal lage favorittkaken min Pavlova, så er det helt supert å slippe å stå i 15 minuttet å holde håndvisperen for å vispe eggehviter og sukker til marengs. Det et kjedelig og man blir sliten å hånda. Nå er det bare å putte eggehviter og sukker i bollen og la maskinen gjøre jobben, så kan jeg gjøre andre ting :) motoren i maskinen er kraftigere så det går også kjappere å få det ferdig 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Kenwood Cooking Chef XL og den er verdt hver eneste krone. Det finnes knapt en ting som ikke kan lages i den maskina, og her i huset er den i bruk daglig. Kenwood har jeg skikkelig god erfaring med, og vet at motoren kan holde i flere tiår. Mormoren min har en oransje Kenwood fra 70-tallet som fortsatt er i bruk!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skruf skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en elektrisk håndvisper fra før, men det var helt himmelsk å få kjøkkenmaskin å slippe å stå å holde håndmikseren. S

Jeg er enig med deg i at en kjøkkenmaskin er mer komfortabelt enn en håndmikser, men de fleste håndmiksere har separate stativ som tilbehør, slik at du slipper å holde den.
Hvis man baker 2 pavlovaer og en langpannekake i året, og veldig lite annet, kan dette være et veldig godt alternativ :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange flotte svar😃

Jeg har sett på Great British Bake Off😂🙈🎂👩🏼‍🍳

Så det er derfor jeg plutselig fikk lyst til å bli veldig flink på kjøkkenet.😇 

Jeg tenker at en KitchenAid Artisan er rett for meg i første omgang. Så må jeg bare klare å velge farge 🌸

Anonymkode: a9770...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Jeg hadde en elektrisk håndvisper fra før, men det var helt himmelsk å få kjøkkenmaskin å slippe å stå å holde håndmikseren. Sånn som hvis jeg skal lage favorittkaken min Pavlova, så er det helt supert å slippe å stå i 15 minuttet å holde håndvisperen for å vispe eggehviter og sukker til marengs. Det et kjedelig og man blir sliten å hånda. Nå er det bare å putte eggehviter og sukker i bollen og la maskinen gjøre jobben, så kan jeg gjøre andre ting :) motoren i maskinen er kraftigere så det går også kjappere å få det ferdig 

Det er ingen tvil om at kjøkkenmaskin er enklere ja, og jeg baker alt i den og bruker elektrisk håndmikser bare på småting som går raskt. Men hvis TS bare baker av og til er det ingen vits i å bruke mange tusen på en dyr kjøkkenmaskin, da er det bedre å gå for noe langt rimeligere og da gjør det ingenting om man en gang i blant må stå 10-15 minutter med elektrisk håndmikser for å bake. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
skruf skrev (1 time siden):

Jeg er så heldig at jeg har to kjøkkenmaskiner :) 

Den som er mest suveren til brødbaking og større gjærdeiger, likedan hvis man skal lage farsemat og kverne opp kjøtt eller fisk (var med div tilleggsutstyr da jeg kjøpte den, som kvern) er Kenwood Major. Det går også an å kjøpe blender som du fester på toppen av den. Denne er veldig stor og tung, så har den stående i et eget skap når den ikke er i bruk. Motoren på den er suveren, tåler mange kilo 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/kenwood-chef-xl-kjokkenmaskin-kvl4120s-solv/KVL4120S?scid=SEM6279&gclid=CjwKCAjwyryUBhBSEiwAGN5OCAT_F86JyP09WCOHpB5uqhD6__YInjwJoRVcgPUUFtw5pCGIbskSIxoC_4EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

image.thumb.jpeg.0a9a453d4b8d19bdb9f74f0b48bec629.jpeg
Den kjøkkenmaskinen som står fremme på kjøkkenbenken og som blir brukt hyppigst er en smerten KitchenAid. Den er helt super på mindre deiger og kaker. Aldri laget så bra marengs etter at jeg kjøpte denne :) Får kjøpt endel tilleggsutstyr til denne også. Kjøpte den også i gave til studentjenta mi, og den er populær i kollektivet. Men motoren er ikke like kraftig som på kenwooden, og den tåler ikke at du lager en brøddeig til feks 3 grovbrød. Men som sagt; til mindre ting er den helt super. Kommer i flere farger og i tillegg til god kvalitet så er den estetisk vakker. Den er heller ikke like ruvende stor som Kenwooden. Men, kenwooden er nok dronningen av kjøkkenmaskiner. Men igjen; på ukentlig basis så bruker jeg Kitchenaiden mest 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/kitchenaid-artisan-kjokkenmaskin-almond-cream/5KSM125EAC

image.thumb.jpeg.c2b8801934af52b308466817d134e225.jpeg

Jeg har også akkurat disse to maskinene.

Elske KA, den står alltid fremme og brukes ukentlig.

Kenwood Major vet jeg ikke hbir jev har satt nå, er sikkert i garasjen. Hater den! Stor, tung, bråkete og eltet betydelig dårligere enn KA.

Men nå baker jeg bare ett og ett brød direkte til frokosten, eller en runde rundstykker/scones. Til større deiger har jeg nå investert i den store versjonen av KA, har bare ikke testet den enda.

Anonymkode: fb7ee...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpe «ankarsrum» som nygifte for 25 år siden. Ikke vært noe feil med den. Men har byttet 3 håndmiksere så langt. Det er noe å ta med i betraktningen, selv om det allikevel er dyrere med ankarsrum så er ikke forskjellene så store over lang tid ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 10.42):

Til større deiger har jeg nå investert i den store versjonen av KA, har bare ikke testet den enda.

Anonymkode: fb7ee...eab

Jeg regner med at det er heavy duty du har kjøpt?

Er det den største, eller den som er litt mindre?

Hvor mange kg mel har den kapasitet til å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt ut 2, om ikke 3, Kenwoodmaskiner og har gått over til Ankarsrum. Er veldig fornøyd med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...