Gå til innhold

Hvor lenge kan man være sykmeldt? Kan jeg miste jobben? :/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært syk og borte fra jobben i nesten hele mai nå. Problemet er at jeg er ikke på bedringens vei heller og vet ikke hva som er galt med meg. Har fått time til videre undersøkelse på sykehuset men er jo kjempelang ventetid 😕

Kan jeg miste jobben min fordi jeg er sykmeldt for mye? Finnes det en grense på hvor mange ganger legen kan forlenge den?

Anonymkode: 596c8...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være sykemeldt i 1 år. Etter det må du søke permisjon eller si opp. Da går du fra sykepenger til aap.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være sykmeldt inntil et år (52 uker), etter dette finnes andre støtteordninger. Du kan ikke sparkes fra en arbeidsplass når du har legedokumentert sykefravær. 

Kan du ikke kikke litt på NAV side sider, så finner du ut akkurat hva som gjelder for din situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan være sykemeldt i ett år, før du evt må videre på arbeidsavklaringspenger. Du kan miste jobben først etter ett helt år med sykemelding. 

Anonymkode: aebb9...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter åtte uker sykemelding så krever NAV at du har en oppfølgingssamtale med arbeidsplassen for å se om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Hvis du trenger lenger sykemelding enn det, så må fastlegen skrive ekstra informasjon til NAV for at de skal godkjenne det. Hvis det er grunnlag for lenger sykemelding så går det som regel greit, men det er et tiltak innført fra NAv for å se om noe kan gjøres før de bevilger mer sykepenger.

(Har selv vært sykemeldt i åtte uker nå, så har akkurat vært gjennom det).

Anonymkode: b1c00...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver så er du trygg jobbmessig enda.

Det er den ekstra samtalen etter 8 uker, for å kartlegge om det kan tilrettelegges på Jobb så du kan gå ned i gradert sykemelding eller oppheve sykemeldingen. Men etter det så kan du være sykemeldt inntill ett år totalt før arbeidsgiver kan vurdere å si deg opp, og selv da må arbeidsgiver ha annen grunn enn at du er sykemeldt.

Vet du ikke er pålagt det men :         Det kan være veldig greit for arbeidsgiver om du er så åpen og ærlig og forteller de at du enda ikke har fått hjelp for grunnen til sykemeldingen, og at du derfor mest trolig vil være sykemeldt hele juni (juli, august...) også. Da vet de det ikke bare blir kortvarig fravær og setter inn vikar eller omrokerer så dine kollegaer slipper ekstrabelastning over lang tid, og arbeidsgiver vet at du tenker på jobben og kollegaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...