AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har en halv mill i egenkapital, men regnes ufør som inntekt? Jeg veit ikke mye om hussalg og lover og regler rundt det, men jeg er lei meg fordi det er drømmen min å eie en leilighet. Tenkte på en leilighet i et borettslag da jeg ikke trenger hage, kan ikke vedlikeholde den likevel, egentlig. Koster det virkelig mer å eie enn å leie? Anonymkode: e715e...8e3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Uføretrygd regnes som inntekt ja. Det er en fast og stabil inntekt. Spørsmålet er mer om den er høy nok til å få kjøpt bolig. Om det koster mer å eie enn å leie, kommer an på. Jeg har høyere utgifter på min 50kvm leilighet i borettslag, enn hva jeg hadde i leieutgifter på en like stor leilighet. Og jeg har venner som leier like stor leilighet og betaler mer... Jeg betaler i snitt 15 000 i måneden nå, inkl lån, fellesutgifter, forsikring, nett, strøm og nødvendig vedlikehold. Har lån på 1,750 000. Anonymkode: c963d...834
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Jepp, en har stor sannsynlighet for å få startlån. Selv har jeg det med en superlav fastrente i 20 år. Disse har jeg 17 år igjen av og trenger ikke bekymre meg en døyt om renteøkninger. Anonymkode: d9905...c26
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Kommer helt an på hvor mye du trenger i lån, for å få kjøpt leilighet. Jeg er ufør og fikk 1 mill i lån, hadde 1 mill i egenkapital. Jeg fikk lånet i vanlig bank. Anonymkode: 56d4a...727
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Om det er ditt første kjøp og du ikke får lån igjennom vanlig bank pga. lav inntekt (minsteufør f.eks.) så kan du også se om du får lån igjennom husbanken. Anonymkode: f8457...d08
Million Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Jeg er også uføretrygdet, men fikk boliglån i vanlig bank (faktisk fått i tre banker) fordi jeg har litt høyere årsinntekt pga jeg har månedlig uføreforsikring i tillegg til det fra NAV. Jeg hadde også jobbet i over 20 år før jeg ble trygdet, så opparbeidet meg litt mer og sitter ikke med minstesats eller noe sånt. Hadde nesten en million i egenkapital da jeg kjøpte i Oslo. Uansett, du har en halv million i egenkapital, det hjelper jo på. Hva ligger en leilighet på ca i det området du vil bo og ser etter? Som trygdet og lavtlønnet får man som regel IKKE lån etter den vanlige 5 x inntekten regelen, fordi inntekten er for lav til det. Men kanskje 3,5- 4 ganger inntekten. Jeg fikk vel x 4,3 inntekten tror jeg det var. Har du prøvd å søke i vanlig bank først? Det må du gjøre først, før Husbanken i din kommune vil vurdere å gi deg startlån. Som uføretrygdet er du i målgruppen for de menneskene som husbanken gir lån til. Så om du får avslag i vanlig bank, ikke gi opp, kontakt boligkontoret i din kommune. Søk på "husbanken *kommunenavn der du bor*" Les mer her https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ "Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån." Sitat: Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig raskt. Du mottar trygd/offentlige ytelser. Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer. Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Du ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Endret 26. mai 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Million skrev (1 time siden): Jeg er også uføretrygdet, men fikk boliglån i vanlig bank (faktisk fått i tre banker) fordi jeg har litt høyere årsinntekt pga jeg har månedlig uføreforsikring i tillegg til det fra NAV. Jeg hadde også jobbet i over 20 år før jeg ble trygdet, så opparbeidet meg litt mer og sitter ikke med minstesats eller noe sånt. Hadde nesten en million i egenkapital da jeg kjøpte i Oslo. Uansett, du har en halv million i egenkapital, det hjelper jo på. Hva ligger en leilighet på ca i det området du vil bo og ser etter? Som trygdet og lavtlønnet får man som regel IKKE lån etter den vanlige 5 x inntekten regelen, fordi inntekten er for lav til det. Men kanskje 3,5- 4 ganger inntekten. Jeg fikk vel x 4,3 inntekten tror jeg det var. Har du prøvd å søke i vanlig bank først? Det må du gjøre først, før Husbanken i din kommune vil vurdere å gi deg startlån. Som uføretrygdet er du i målgruppen for de menneskene som husbanken gir lån til. Så om du får avslag i vanlig bank, ikke gi opp, kontakt boligkontoret i din kommune. Søk på "husbanken *kommunenavn der du bor*" Les mer her https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ "Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån." Sitat: Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig raskt. Du mottar trygd/offentlige ytelser. Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer. Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Du ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Bor i lier Jeg er ung ufør, jeg kan spare lengre men jeg har lite til overs og jeg mister motet. Trengte å få satt det litt i perspektiv, hvor langt unna drømmen er jeg? 😄 Har ikke søkt noe sted ennå. Tusen takk for hjelpen Anonymkode: e715e...8e3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bor i lier Jeg er ung ufør, jeg kan spare lengre men jeg har lite til overs og jeg mister motet. Trengte å få satt det litt i perspektiv, hvor langt unna drømmen er jeg? 😄 Har ikke søkt noe sted ennå. Tusen takk for hjelpen Anonymkode: e715e...8e3 Nå er vel ikke Lier så billig, er det ikke rundt 2,5 mill for en 2 roms leilighet der? Og da må du få 2 mill i lån, det blir nok vanskelig både i vanlig bank, og husbanken. Anonymkode: 56d4a...727
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er vel ikke Lier så billig, er det ikke rundt 2,5 mill for en 2 roms leilighet der? Og da må du få 2 mill i lån, det blir nok vanskelig både i vanlig bank, og husbanken. Anonymkode: 56d4a...727 Jo, men det er vel billigere steder i nærheten? Bare for å si hvor i landet jeg bor. Hokksund høres bra ut? Anonymkode: e715e...8e3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Kontakt Husbanken 😊 Anonymkode: 5f514...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå