AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg regner med det er noen som bør gå av når det er en ting mennesker må igjennom i 2022. Stortinget sover i timen. Anonymkode: 45ed0...258 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Folk kan takke seg selv. Anonymkode: dbfed...c4c 16 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg regner med det er noen som bør gå av når det er en ting mennesker må igjennom i 2022. Stortinget sover i timen. Anonymkode: 45ed0...258 La meg spå hva som kommer til å skje. Når det verste rushet av pandemietterslep er tatt igjen, blir krisen glemt. Helt til generasjon pandemi skal ha pass igjen om 10 år. Eller eventuelt til de første ID-kortene utløper om 4-5 år. Mange tror vi ikke hadde fått noen krise om folk hadde vært flinkere til å fornye pass i fjor. Men da hadde det sannsynligvis vært like stor mangel på råvarer som nå. Og det er akilleshælen nå. De fleste land sliter med det samme nå, så det bør finnes løsninger på tvers av landegrensene. Kunne passene hatt lengre gyldighet, spesielt for barn? Kunne vi fått heldigitale pass som ble automatisk fornyet til du ikke lignet på bildet lenger? Sånne endringer er ikke gjort over natten. Men noen av de problemene man har nå kunne vært løst enkelt. Som at man må stå timevis i kø bare for å hente et ferdigprodusert pass, hva er greia med det? Akkurat det handler kun om ressurser og kunne vært fikset på dagen. Anonymkode: 6e7f4...12d 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk kan takke seg selv. Anonymkode: dbfed...c4c Nettopp, men i stedet for å gå litt i seg selv, så skal man selvfølgelig legge skylden over på andre. Typisk nordmenn! Jeg ordnet meg nytt pass i mars i år, og damen bak skranken sa at politiet har opplyst folk om dette scenariet i to år nå, og allikevel skal alle plutselig ordne seg pass våren 2022. Kun fordi det har vært en pandemi og du ikke har kunnet reise noe sted, er det ingen grunn til at du ikke kunne ordnet nytt pass de siste to årene. I hele 2020 og 2021 har det vært fullstendig uproblematisk og ordne seg pass, men når alle plutselig finner ut at de skal ha det NÅ, blir det selvfølgelig et problem. Anonymkode: ce201...bf5 17
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Nettopp, men i stedet for å gå litt i seg selv, så skal man selvfølgelig legge skylden over på andre. Typisk nordmenn! Jeg ordnet meg nytt pass i mars i år, og damen bak skranken sa at politiet har opplyst folk om dette scenariet i to år nå, og allikevel skal alle plutselig ordne seg pass våren 2022. Kun fordi det har vært en pandemi og du ikke har kunnet reise noe sted, er det ingen grunn til at du ikke kunne ordnet nytt pass de siste to årene. I hele 2020 og 2021 har det vært fullstendig uproblematisk og ordne seg pass, men når alle plutselig finner ut at de skal ha det NÅ, blir det selvfølgelig et problem. Anonymkode: ce201...bf5 Hvorfor ordnet du det ikke selv før i mars? Anonymkode: 6e7f4...12d 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Dette har jo stått på forsiden av nettaviser og vært hovedsak på nyhetene i hele år. Folk har bare tenkt at det kommer til å ordne seg… Ris til egen bak. Anonymkode: 03f98...f0f 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettopp, men i stedet for å gå litt i seg selv, så skal man selvfølgelig legge skylden over på andre. Typisk nordmenn! Jeg ordnet meg nytt pass i mars i år, og damen bak skranken sa at politiet har opplyst folk om dette scenariet i to år nå, og allikevel skal alle plutselig ordne seg pass våren 2022. Kun fordi det har vært en pandemi og du ikke har kunnet reise noe sted, er det ingen grunn til at du ikke kunne ordnet nytt pass de siste to årene. I hele 2020 og 2021 har det vært fullstendig uproblematisk og ordne seg pass, men når alle plutselig finner ut at de skal ha det NÅ, blir det selvfølgelig et problem. Anonymkode: ce201...bf5 Hadde alle dere som drøyde passtimen helt til mars ordnet pass tidligere, ville det vært flere ledige timer nå! Anonymkode: a5816...dc5 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ordnet du det ikke selv før i mars? Anonymkode: 6e7f4...12d Hvorfor lurer du på det? Mine personlige årsaker har null og niks med denne tråden å gjøre, og jeg har ikke klaget på noe som helst. Anonymkode: ce201...bf5 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Det var 6 mnd ventetid på pass i fjor vår også. Og leveranseproblemer på diverse produkter og varer har jo vedvart helt siden mars 2020. Dette er virkelig ikke noe nytt. Jeg mener også at folk får takke seg selv hvis de ikke følger med i verden. Anonymkode: 026ab...1ce 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde alle dere som drøyde passtimen helt til mars ordnet pass tidligere, ville det vært flere ledige timer nå! Anonymkode: a5816...dc5 Ja, selvfølgelig burde jeg tenkt på at DU må få time før meg. Selvfølgelig. Det er altså så mange tette mennesker i dette landet. Jeg bestilte time, fikk pass, og det var det. Har verken klaget eller opprettet tråder om lang ventetid. Anonymkode: ce201...bf5 5
skreppamedleppa Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Folk må slutte med å hive seg på utenlandsreiser for så sjekke om alt er på plass 2 sekunder før de skal reise. Det er gratis å bruke hode til å tenke med selv om en ikke skulle tro det innimellom. Synes selvsagt ikke noen kan klage på noe passkrise. Alle og enhver vet at folk står i kø på denne tiden av året, tullinger. Skulle tro det var ulovlig å skaffe seg pass på vinterstid 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor lurer du på det? Mine personlige årsaker har null og niks med denne tråden å gjøre, og jeg har ikke klaget på noe som helst. Anonymkode: ce201...bf5 Ok, noterer det og stryker setningen "Nettopp, men i stedet for å gå litt i seg selv, så skal man selvfølgelig legge skylden over på andre. Typisk nordmenn!" fra innlegget ditt. Alle har sine grunner for når de bestiller pass, og for de fleste handler det om når passet utløper. Når det gjelder de som plutselig oppdager at det har utløpt, eller bevisst har ventet under pandemien, er jeg enig i at de kan takke seg selv. Men de fleste som har time nå har det fordi det er i år passet utløper. Anonymkode: 6e7f4...12d
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 1 minutt siden, skreppamedleppa said: Folk må slutte med å hive seg på utenlandsreiser for så sjekke om alt er på plass 2 sekunder før de skal reise. Det er gratis å bruke hode til å tenke med selv om en ikke skulle tro det innimellom. Synes selvsagt ikke noen kan klage på noe passkrise. Alle og enhver vet at folk står i kø på denne tiden av året, tullinger. Skulle tro det var ulovlig å skaffe seg pass på vinterstid Nå om dagen virker det som folk blir belønnet for å bestille reiser uten å sjekke, hørt om flere som fikk hastelevering fordi de var sent ute. Det blir ikke rettferdig overfor de som bestilte for lenge siden og ble fortalt de hadde god tid. Anonymkode: 6e7f4...12d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Vi fikk beskjed om at vi ville få passene til barna innen ca 2 uker. Bestilte da ferie 3 mnd frem i tid. Så endret de plutselig leveringstiden til opptil 10 uker.. Barnas pass er bare gyldige i et par år, så vi kan ikke bestille i et år i forveien heller. Anonymkode: d1b38...378 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi fikk beskjed om at vi ville få passene til barna innen ca 2 uker. Bestilte da ferie 3 mnd frem i tid. Så endret de plutselig leveringstiden til opptil 10 uker.. Barnas pass er bare gyldige i et par år, så vi kan ikke bestille i et år i forveien heller. Anonymkode: d1b38...378 Og så blir dere stående i kø bak folk som kommer nå i siste liten og sier at de har tur om et par dager... noe er feil med hele systemet. Tilgangen på råvarer er som den er, men prioriteringen burde de fått orden på. Anonymkode: 6e7f4...12d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi fikk beskjed om at vi ville få passene til barna innen ca 2 uker. Bestilte da ferie 3 mnd frem i tid. Så endret de plutselig leveringstiden til opptil 10 uker.. Barnas pass er bare gyldige i et par år, så vi kan ikke bestille i et år i forveien heller. Anonymkode: d1b38...378 Vi bestilte pass til barnet i februar og selv da ventet vi med å bestille til etter at vi hadde fått passet i posten. Det har vært snakk om passkaos siden i fjor, så å stole blindt på leveringstid fra passkontoret er som å tro på julenissen. Anonymkode: 1d2cb...ada 9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var 6 mnd ventetid på pass i fjor vår også. Og leveranseproblemer på diverse produkter og varer har jo vedvart helt siden mars 2020. Dette er virkelig ikke noe nytt. Jeg mener også at folk får takke seg selv hvis de ikke følger med i verden. Anonymkode: 026ab...1ce Ja, det var litt ventetid i fjor også, men noe kortere enn nå. Dessuten hadde det ingen konsekvenser i fjor, da landet uansett var stengt ned og ingen andre land åpne fikk man ikke reist noe sted uansett, så det spilte ingen rolle om man måtte vente en eller fem måneder på passet. Uansett har man ikke så mye å klage på i livet hvis det er så ille å miste en utenlandstur i sommer. Da får man heller belage seg på å reise til høsten eller vinteren. Syntes det er litt småkvalmt og hyle ut om at man ikke får reist når mange har mistet livet, jobb eller husvære under koronakrisen. Vi har også en tredje verdenskrig i emning, med potensiale til å tilintetgjør hele jordas befolkning. Anonymkode: fa7cf...dce 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bestilte pass til barnet i februar og selv da ventet vi med å bestille til etter at vi hadde fått passet i posten. Det har vært snakk om passkaos siden i fjor, så å stole blindt på leveringstid fra passkontoret er som å tro på julenissen. Anonymkode: 1d2cb...ada det er elendig politi arbeid, flatterende. Anonymkode: 45ed0...258
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det var litt ventetid i fjor også, men noe kortere enn nå. Dessuten hadde det ingen konsekvenser i fjor, da landet uansett var stengt ned og ingen andre land åpne fikk man ikke reist noe sted uansett, så det spilte ingen rolle om man måtte vente en eller fem måneder på passet. Uansett har man ikke så mye å klage på i livet hvis det er så ille å miste en utenlandstur i sommer. Da får man heller belage seg på å reise til høsten eller vinteren. Syntes det er litt småkvalmt og hyle ut om at man ikke får reist når mange har mistet livet, jobb eller husvære under koronakrisen. Vi har også en tredje verdenskrig i emning, med potensiale til å tilintetgjør hele jordas befolkning. Anonymkode: fa7cf...dce Hvis du for fullt alvor mener at det å stå uten pass har null konsekvenser, så lenge man ikke skal ut å reise, så lever du virkelig et beskyttet liv. Har du ikke gyldig identifikasjon, har du et kjempeproblem på mange andre måter enn at du ikke får reist til Granka i år, altså. Identifikasjon handler om økonomien din, du må ha pass for å få bank-id, for igjen å kunne bruke digitale tjenester som Altinn, nettbank, netthandel, og mye, mye mer. Førerkort kommer ikke til å være gyldig ID om noen få år, og bankkort har ikke lenger bilde, så ID-kort/pass er snart eneste gangbare ID - som altså trengs til mye mer enn å dra på ferie. Anonymkode: ce201...bf5 5
Flintis Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har bestilt pass tilfelle jeg må flykte, må liksom ha det i orden. Ble vel bestilt i mars for levering i juli tror jeg. En elektronisk løsning som kan skrives ut om en skal til litt usiviliserte strøk burde være enklere å administrere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå