Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Broren min skal skille seg og det er mulig jeg kan bli med på å kjøpe den nye leiligheten. Jeg har ingenting fra før og det kunne vært en fin måte for meg å komme meg inn på boligmarkedet på. Hva må vi i så fall tenke på i denne situasjonen? Jeg vil ha en betydelig lavere andel, er det lurt uansett? Jeg er enslig og ser ikke for meg at jeg kan få kjøpt noe på egenhånd noensinne.
Hvilke advokater bør man evt gå til for å få en god avtale rundt dette?
Noen med erfaring eller kunnskap?

Anonymkode: 898c4...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette samboerskapet varer bare til en av dere finner en ny partner.... når broren din får seg ny kjæreste, tar det ikke lang tid før hun vil ha søstera hans ut av huset og ha kjæresten sin for seg selv. Sann mine ord.

Det kan med andre ord bli uvennskap av dette. Du vil ikke flytte for det er jo hjemmet ditt, men han vil at du skal fordi kjæresten forlanger det. Eller du finner deg en kjæreste og vil flytte ut, ber han kjøpe deg ut, men broren din får ikke lån til å dekke opp din andel og kjøpe deg ut, og dermed blir det uvennskap fordi han mener du tvinger han ut av hus og hjem med flyttingen din og ønske om salg av din andel.

Jeg ser egentlig bare for meg problemer med å kjøpe med et søsken når man er voksne og vant til å bestemme over eget hjem i årevis fra før. Plutselig skal man dele med et søsken.... Jeg har ikke en gang nevnt alle kranglene mellom dere som kan oppstå, uten at dere har fått dere nye kjærester.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt ovenfor er det mange ting som kan oppstå. Så kommer det veldig an på forholdet deres også. Jeg bodde i kollektiv med flere og alle der ble uvenner. Jeg har en bror jeg kunne bodd med, hadde ikke turt å bodd med resten av søsknene mine så det spørs veldig. 

Det er egentlig tryggere å kjøpe med familie enn med partner da, det er like lett å gå på nervene hverandres med partner og hvor mange flytter ikke fra hverandre, gjerne med dårlig stemning og «kvinnefeller»? Det er jo ikke verre enn at dere lager en plan. Dere må sette dere ned å snakke om hvordan dere vil ha det, hva skjer hvis en finner kjæreste osv osv, gjerne ha en kontrakt, finne ut av økonomien slik at det blir rettferdig osv. 

Siden du leier nå og ikke kommer deg inn på boligmarkedet ville jeg ha hoppet i det. Jeg eier leilighet med forelderen min og det er helt fantastisk, jeg hadde heller aldri kommet meg inn på boligmarkedet og jeg hadde hatt mye høyere boutgifter.

Anonymkode: 31e1d...263

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tanker! Alt dette er jo ting som stemmer, særlig dette med om en av oss vil selge oss ut kan bli et problem. Jeg ser ikke for meg at det vil skje fra min side, og siden han har barn vil det ta lang tid før han vil introdusere en ny kvinne i livet sitt for dem. Om det går tre-fire år har jeg kanskje uansett tjent på det?
Men hvem snakker man med på forhånd for slikt? Advokat eller mer økonomisk rådgiver?
Det hadde vært så fint å få noe jeg eier litt selv, så jeg i det minste ikke føler jeg bare sponser en utleier. Vi er veldig gode venner, men det er jo mye praktisk med utgifter og lån her som må ordnes helt klart og tydelig.

Anonymkode: 898c4...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Det kan da godt være at han introduserer evt ny kjæreste for barna fort, ikke alle venter med det. 

Hvordan tenkte du at dere skulle dele? Som i et kollektiv? Har dere samme standard når det kommer til renslighet og rutiner? Og hva med evt oppussing og slikt? Hvis dere er uenige, hvordan løser dere det? 

For at det skal bli vellykket å kjøpe sammen, bør dere ha en god kommunikasjon før et evt kjøp. 

Anonymkode: 70bf8...72a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å lete etter en bolig med to boenheter. Nå vet jeg ikke hva dere har råd til, men mange boliger har jo utleiedel. Da kan han og barna bo i hoveddelen og du i utleiedelen. Mer privatliv og ingen krangling om hvordan dere vil ha det.

Hvis dere ikke har råd til hus/halvpart, se etter en stor leilighet som kan deles i to eller en kvartpart med kjeller som kan omdisponeres. 

Anonymkode: 2f50f...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...