nebbete fugl Skrevet 28. mai 2022 #81 Skrevet 28. mai 2022 14 minutter siden, Entern said: Fortell det til befolkningen i Nord-Korea. Les hva jeg skrev én gang til. Legg spesielt merke til ordet velfungere .
Entern Skrevet 28. mai 2022 #82 Skrevet 28. mai 2022 nebbete fugl skrev (Akkurat nå): Les hva jeg skrev én gang til. Legg spesielt merke til ordet velfungere . Nord-Korea fungerer finfint. For statslederen. Pull the other one. Ok, ta Kina da. Kina er «velfungerende» som bare faen. Synd med konsentrasjonsleirene da men, men. 2 1
sicario Skrevet 28. mai 2022 #83 Skrevet 28. mai 2022 Imariuz skrev (På 26.5.2022 den 14.24): Tvert imot, uten religion får man kalde og egoistiske samfunn hvor menneske verdet forsvinner. Det ser man jo tydelig i statsateistiske Kina og deres pågående folkemord på egen befolkning. Jeg syntes Israel, USA og Saudi Arabia er glimrende eksempler på varme og inkluderende samfunn som viser religiøst menneskeverd, fred og nestekjærlighet på en flott måte. 4
nebbete fugl Skrevet 28. mai 2022 #84 Skrevet 28. mai 2022 7 minutter siden, sicario said: Jeg syntes Israel, USA og Saudi Arabia er glimrende eksempler på varme og inkluderende samfunn som viser religiøst menneskeverd, fred og nestekjærlighet på en flott måte. Haha. 2
Entern Skrevet 28. mai 2022 #85 Skrevet 28. mai 2022 sicario skrev (12 minutter siden): Jeg syntes Israel, USA og Saudi Arabia er glimrende eksempler på varme og inkluderende samfunn som viser religiøst menneskeverd, fred og nestekjærlighet på en flott måte. Israel er en demokratisk stat som utkjempet forvarskrig mot grupper som ønsker å myrde hver eneste jøde i landet, og hører derfor ikke hjemme sammen med nazistater som Saudi-Arabia eller krigerske og halvveis dysfunksjonelle land som USA som innimellom leker verdenspoliti med enorme dødstall som resultat. Iran ville vært et bedre eksempel, eller Pakistan der ting har forverret seg mer og mer. Eller Afghanistan. 3
Entern Skrevet 28. mai 2022 #87 Skrevet 28. mai 2022 Adobyen skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker å beholde dagens ordninger. Jeg og. 5 1
PITTY Skrevet 28. mai 2022 #88 Skrevet 28. mai 2022 Blir helt nervøs av denne tråden jeg.. Jeg er livende redd for at Julenissen ryker snart. 2
Lille Olly Skrevet 29. mai 2022 #89 Skrevet 29. mai 2022 matsats skrev (På 27.5.2022 den 9.38): Latterlig trolling fra barn som har forvillet seg inn i politikken. De kristne høytidene (særlig jul og påske) er en viktig del av norsk tradisjon og fungerer som rammer for et nasjonalt felleskap. Det er felles kulturelle referansepunkter som bidrar til samhold og at vi alle ser på oss som en del av "ett samfunn". Verken jul eller påske er kristne høytider. Kanskje du legger til egne kristne tradisjoner, men de fleste av oss feirer ikke slik. Sist jeg sjekket var det ikke Kristi Himmelfartsdag som gjorde oss til et samfunn.
Sommer2464 Skrevet 29. mai 2022 #90 Skrevet 29. mai 2022 Entern skrev (13 timer siden): Hvis religiøse dager skal fjernes skal kommunistiske og nasjonalistiske dager også fjernes, i liberalismens navn! Bort med både 1. og 17. Mai!! Bort med 17 mai du er tydeligvis ikke glad for at vi er et fritt land. 1
Sommer2464 Skrevet 29. mai 2022 #91 Skrevet 29. mai 2022 Lille Olly skrev (39 minutter siden): Verken jul eller påske er kristne høytider. Kanskje du legger til egne kristne tradisjoner, men de fleste av oss feirer ikke slik. Sist jeg sjekket var det ikke Kristi Himmelfartsdag som gjorde oss til et samfunn. Hvorvidt jul og påske er kristne kan vi vente med å diskutere til disse høytidene.
Ichiko Skrevet 29. mai 2022 #92 Skrevet 29. mai 2022 18 minutter siden, Sommer2464 said: Bort med 17 mai du er tydeligvis ikke glad for at vi er et fritt land. Jeg tror bestemt @Entern var ironisk i det innlegget du siterte. I dag er det søndag. Rød dag på kalenderen og offisiell helligdag etter gammel, kristen tradisjon. Siden argumentet som brukes for å ville fjerne andre helligdager er "religion skal ikke bestemme", så må det jo også gjelde søndag - hviledagen som i følge tradisjonen skal holdes hellig. Lørdag var ordinær arbeidsdag men har med tiden blitt til fridag for svært mange, rett og slett pga. at det er dagen før søndag. Og om søndagen fjernes som helligdag er det ikke lenger grunn til å ha fri på lørdag. Da får vi et samfunn med 7-dagers arbeids-/skole-/barnehageuke; hvordan blir det å leve med? Poenget mitt er at det er så mye i vår kultur og vårt samfunn som er grunnlagt på kristen lære og tradisjon, men som mange oppfatter som selvfølgelige goder; skal vi fjerne dette får vi et ugjenkjennelig samfunn. 3 3
Utsiden Skrevet 29. mai 2022 #93 Skrevet 29. mai 2022 Venstre forslag er som regel dårlige forslag. De felles fridagene med kristelig grunnlag er ikke relgiøse dager for de fleste av oss, men de er en del av fellskapet, derfor de er viktige og bør vernes om. Ideologisk kommer ikke disse ideene fra et ønske om et relgionsnøytralt samfunn hvor ingen diskrimineres og alt er cumbaya, det kommer fra et ønske om et "felleskap-løst" hyperduvidualistisk samfunn. Venstre har noe fornuft, for eksempel ruspolitikken, men på mange andre måter er de rett og slett ekstremister. Disse, og lignende ideer, som jeg tror de færreste i det partiet skjønner konsekvensene av, hvor uskyldige de enn måtte virke, kommer fra de mørkeste avkrokene av kapitalistisk tenkning. 4
Bacteria Skrevet 29. mai 2022 #94 Skrevet 29. mai 2022 Enig med @Ichiko og @Utsiden Og med Arild Rønsen. Fjernt av unge Venstre. Tydelig at de trenger litt arbeidserfaring. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lenge-leve-jesus-til-himmels/o/5-95-507773 3
Miss Marble Skrevet 29. mai 2022 #95 Skrevet 29. mai 2022 Adobyen skrev (20 timer siden): Jeg ønsker å beholde dagens ordninger. Jeg også, det er utrolig godt med noen korte uker nå på våren Skulle gjerne hatt et par sånne røde dager på høsten også 2 1
Rararara Skrevet 29. mai 2022 #96 Skrevet 29. mai 2022 Klarapetronella skrev (På 26.5.2022 den 15.20): Husk at hvis du fjerner de kristne helligdagene, så får du ikke fri jul, nyttår eller påske heller. Tror de skal slite med å få folk til å gå med på det. Man har jo rett på ferie. Mange må søke ferie hvis de vil ha fri disse dagene uansett.
Gjest Gagaen Skrevet 29. mai 2022 #97 Skrevet 29. mai 2022 lurven skrev (På 26.5.2022 den 16.47): Synes det er helt greit å ha fri på kristne helligdager jeg. Mange som ikke er kristne som gifter seg i kirken og døper barna sine der. Hvorfor gjør folk det hvis de ikke er religiøse ? Hvordan vet du hvem som har en tro?
_popcorn_ Skrevet 29. mai 2022 #98 Skrevet 29. mai 2022 Ryddet for brukerdebatt og tulleinnlegg, og svar til det. _popcorn_, adm
Entern Skrevet 29. mai 2022 #99 Skrevet 29. mai 2022 @Ichiko og @Utsiden har helt rett. Dette er ekstrem markedsliberalisme og hyperindividualisme. 2
Utsiden Skrevet 30. mai 2022 #100 Skrevet 30. mai 2022 Klart det finnes sikkert omstendigheter hvor det å evaluere felles fridager kan være riktig men ikke slik det er i dag, og definitivt ikke på venstres premisser. Det venstre vil, i all fall det venstres ideologiske røtter vil, er å fjerne summen av de små kontraktene som lager et samfunn, de små felles referansene. I dette tilfelle det som gjør at du, jeg og Stordalen gjør det samme en dag. Folk syns sikkert dette er overdrevent og flåsete; som jeg skrev, Venstre er på mange måter et ekstremistisk parti hvor tenkningen ofte minner mer om Khmer Rouges År Null politikk enn de liberale tenkerne de later som å beundre. Til syvende og sist handler det for Venstre om å rive ned det gamle, og bygge opp et nytt samfunn i arbidsgivernes bilde. Ahh.. en annen ting, dette har ingenting med å hjelpe relgiøse minoriteter. Null og niks... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå