Amanda28 Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Norsk politikk, Kristi Himmelfartsdag | Vil fjerne de kristne helligdagene og ha slutt på røde dager midt i uka (nettavisen.no) Hva tenker dere? Jeg synes dette er helt latterlig. Skal vi viske vekk hele den norske kulturarven nå? Når det meste er visket vekk, så blir spesielt unge mennesker åpen for andre ting, tror jeg. Om noen år har vi vel en annen religion som dominerer.. Et av argumentene i artikkelen er at det er vanskelig og lite effektivt for samfunnet med de inneklemte dagene. Så det mer effektivt for samfunnet at alle skal ta ut røde dager i året på forskjellige tidspunkt? Og hva med skolene? Når skal de være stengt?? Deilig er jorden kan vi (flere plasser) ikke synge lenger i skolene, skal vi droppe å synge "Gud signe vårt dyre fedreland" på 17.mai også? Kulturarven vår viskes mer og mer vekk. For det er det det er. Du kan velge å tro på hva du vil. 15 3
Adrenalina1 Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Velvia skrev (2 minutter siden): Helt enig med Unge Venstre her. Nei. Trist at det blir flere og flere hedninger. 5 1
Gjest Velvia Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 2 minutter siden, Adrenalina1 said: Nei. Trist at det blir flere og flere hedninger. Langt flere hadde hatt et bedre liv uten religion.
Hannah80 Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Dette er jeg faktisk fullstendig enig i. Og har ment det lenge. 7
delphinus Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Jeg ville heller vært på jobb i dag. Føler at jeg kaster bort tiden min når jeg bare sitter hjemme og ikke har noe å gjøre. 2
deedee_ Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Enig! Jeg bor i Storbritannia og her har vi "bank holidays", som er felles fridager som blir lagt til en mandag slik at når man først får fri er det en langhelg. Er somregel 2 i mai og en i slutten av august. 4 1
Guppy88 Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Å fjerne påtvungne røde helligdager og heller utvide antallet feriedager høres utrolig smart ut! 100% for! 18 1
Entern Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Amanda28 skrev (41 minutter siden): Norsk politikk, Kristi Himmelfartsdag | Vil fjerne de kristne helligdagene og ha slutt på røde dager midt i uka (nettavisen.no) Hva tenker dere? Jeg synes dette er helt latterlig. Skal vi viske vekk hele den norske kulturarven nå? Når det meste er visket vekk, så blir spesielt unge mennesker åpen for andre ting, tror jeg. Om noen år har vi vel en annen religion som dominerer.. Et av argumentene i artikkelen er at det er vanskelig og lite effektivt for samfunnet med de inneklemte dagene. Så det mer effektivt for samfunnet at alle skal ta ut røde dager i året på forskjellige tidspunkt? Og hva med skolene? Når skal de være stengt?? Deilig er jorden kan vi (flere plasser) ikke synge lenger i skolene, skal vi droppe å synge "Gud signe vårt dyre fedreland" på 17.mai også? Kulturarven vår viskes mer og mer vekk. For det er det det er. Du kan velge å tro på hva du vil. Enig. Herregud 😶 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Ingen vil være kristen men alle vil ha de kristne helligdagene. Det er på tide å fjerne flere av dem. Helt enig med Unge Venstre. Færre helligdager, og heller gi oss flere feriedager.
Imariuz Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Velvia skrev (28 minutter siden): Langt flere hadde hatt et bedre liv uten religion. Tvert imot, uten religion får man kalde og egoistiske samfunn hvor menneske verdet forsvinner. Det ser man jo tydelig i statsateistiske Kina og deres pågående folkemord på egen befolkning. 5 1
malifika Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Dette er ikke kulturarv, det er religion. De færreste er religiøse idag så hvorfor holde fast på å ha fri på religiøse dager som nesten ingen feirer. 8 1
delphinus Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Amanda28 skrev (46 minutter siden): Skal vi viske vekk hele den norske kulturarven nå? Når det meste er visket vekk, så blir spesielt unge mennesker åpen for andre ting, tror jeg. Om noen år har vi vel en annen religion som dominerer.. Kirka har i mye større grad tilpasset seg våre tradisjoner enn omvendt. Vi feiret jul, med juletrær og det hele, vårjevndøgn, sommersolverv mm. i mange tusen år før vi ble kristnet. 3
Imariuz Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 malifika skrev (1 minutt siden): Dette er ikke kulturarv, det er religion. De færreste er religiøse idag så hvorfor holde fast på å ha fri på religiøse dager som nesten ingen feirer. Vår kristne tro er en del av norsk kulturarv. Dette står også i grunnloven. 6
malifika Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Imariuz skrev (1 minutt siden): Vår kristne tro er en del av norsk kulturarv. Dette står også i grunnloven. Ok. Da har jeg misforstått hva som er kultur og hva som er religion. I mitt hode er det forskjellig. 3
Hoppetaujenta Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Folk får velge selv og alle valg er helt ok. De kristne gjør som de må og alle vi andre kjører på med vårt liv.
NenehGoji Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Imariuz skrev (45 minutter siden): Vår kristne tro er en del av norsk kulturarv. Dette står også i grunnloven. "Vår kristne tro" -tipper du ikke får mange på lista om du spør nordmenn om de er kristne. Selv om den 200år gamle grunnloven snakker om gud så betyr ikke det at befolkningen er kristen. 3 2
Gjest Karkta Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 Adrenalina1 skrev (1 time siden): Nei. Trist at det blir flere og flere hedninger. Hvorfor? Vi var jo hedninger i utgangspunktet. At mange har latt seg kristne er jo bare pga tvang. Tar til takke med å heller være hedning enn å tro på bøker skrevet av menn i oldtiden.
Klarapetronella Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Husk at hvis du fjerner de kristne helligdagene, så får du ikke fri jul, nyttår eller påske heller. Tror de skal slite med å få folk til å gå med på det. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå