AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Kan man gå ned i vekt ved å gjøre disse endringene i kostholdet? Hvis man til vanlig spiser helt sunne, greie basic måltider pga barna. Enten brødskive med et greit pålegg (makrell, peanøttsmør, banan etc). Middag som et laget fra bunnen, fullkorn etc.. Så frokost, lunsj, middag og kanskje en skive til kvelds. Vi har ikke sjokoladepålegg og syltetøy.. Men dropper den småspisingen i det skjulte av sjokolade/kjeks/is/nøtter og sukkerholdige drikker som cola etc. På kveldene kan det gjerne gå 1000 kcal på snop, hagen dasz, cola drikking gjerne en hel flaske. Jeg klarer ikke stoppe, og blir det for mye gjemmer jeg sjokoladen i sofaputa til morgenkaffen. Jeg tror det er hvertfall - 1000 kcal om dagen jeg da dropper. Jeg prøvde meg på en diett hvor jeg skulle spise max så og så mye kcal iløpet av dagen, men det var veldig vanskelig og jeg endte opp med migrene. En brødskive med pålegg blir jo 200 kcal og jeg blir jo ikke mett engang. Det er vanskelig å telle kalorier ned til grammet i pålegg og alle ingredienser i maten. Jeg brukte de siste kaloriene på middagen og da var det en halv barneporsjon og jeg var så sulten. Aktivitetsnivå er helt nornalt. Har barn så er mye i aktivitet. Så jeg har altså byttet ut sukkerholdig drikke med No sugar, småspising utenom måltidene, har tatt en daddel elr to etter maten som faktisk har dempet søtsuget betraktelig. Jeg vet den inneholder sukker, men jeg sliter med mengdekontroll på sjokolade og cola.. Jeg kan ikke bare ta én rad. Da går hele plata. Blir noe annet med en mettende daddel. Skal spise sjokolade på lørdag. På kvelden har jeg drukket chai. Jeg trenger bare å gå ned fem kilo, men orker ikke agurkpizza og Paprika smoothie, men kan dette være bærekraftig i lengden? Anonymkode: 42e38...3ec
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Selvfølgelig. Om du kutter ut de ekstra kaloriene i hverdagen vil du gå ned i vekt også. Anonymkode: 8abb8...7c1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Når det funker for meg, så kan det funke med livsstilsendring for deg! Anonymkode: d6dfa...a2e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig. Om du kutter ut de ekstra kaloriene i hverdagen vil du gå ned i vekt også. Anonymkode: 8abb8...7c1 Håper det, har vært veldig på latsiden det siste året og fulgt lystene uten å tenke på vekt. Det har blitt mye kakespising og kos. Har holdt på sånn i noen dager nå og det har gått greit, har heller ikke vært sulten, bare litt fysen og da har jeg tatt meg en kaffe og funnet på noe annet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når det funker for meg, så kan det funke med livsstilsendring for deg! Anonymkode: d6dfa...a2e Åå så godt å høre 😍 synes du det er vanskelig å følge? Anonymkode: 42e38...3ec
jabx Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg prøvde meg på en diett hvor jeg skulle spise max så og så mye kcal iløpet av dagen, men det var veldig vanskelig og jeg endte opp med migrene. En brødskive med pålegg blir jo 200 kcal og jeg blir jo ikke mett engang. Det er vanskelig å telle kalorier ned til grammet i pålegg og alle ingredienser i maten. Jeg brukte de siste kaloriene på middagen og da var det en halv barneporsjon og jeg var så sulten. Eh, hvor mange kalorier var det? Med et moderat kaloriunderskudd så skal du ikke måtte kjenne noe særlig på sult. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Eh, hvor mange kalorier var det? Med et moderat kaloriunderskudd så skal du ikke måtte kjenne noe særlig på sult. 800. Men det ble 900. Sikkert noen som klarer det, men når kroppen reagerer slik tror jeg ikke det er lurt. Anonymkode: 42e38...3ec
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Tror det er lurt å bare kutte ut alt det godteriet/brusen/kjeksen osv. Og fortsette med de vanlige måltidene. Så kan du evt gjøre andre endringer når du slutter å gå bed i vekt. Det du gjør nå er kjempesunt og bra for deg! Det trenger ikke være perfekt. Anonymkode: c94db...7d1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 800. Men det ble 900. Sikkert noen som klarer det, men når kroppen reagerer slik tror jeg ikke det er lurt. Anonymkode: 42e38...3ec Altså det er jo ingen diett som anbefaler så lavt kcal inntak, minimum 1200 kcal. 800 kcal er jo å sulte seg og er et helt idiotisk opplegg. Anonymkode: 598b0...8fe 1
Purple_Pixiedust Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 En livsstilsendring er jo nettopp det som gir varige resultater. Om du går ned i vekt kommer selvsagt an på mengden du spiser, men hvis du kommer i underskudd ved å kutte ut all småspising samtidig som du fortsetter å spise det du pleier av vanlig mat så vil du jo gå ned i vekt. Bare noe saktere enn på en sultediett som uansett fort vil ende med sprekk og overspising. 1
jabx Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 800. Men det ble 900. Sikkert noen som klarer det, men når kroppen reagerer slik tror jeg ikke det er lurt. Anonymkode: 42e38...3ec Det der er ikke et moderat kaloriunderskudd. Det der er sulting. Med mindre du er ekstremt liten og lav. Du har misforstått fullstendig.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Det er livsstilsendring som funker, ikke diett. Og den dietten du prøvde med 800 kalorier er direkte farlig, så jeg forstår ikke helt hvorfor du prøvde det. Anonymkode: 0d370...c10
Mooza Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Prøv å ha alternativer til kos. Vaniljekesam med blåbær og jordbær.Vannmelon. Det er veldig godt! Jeg greide å kutte ut søtspisingen ved å spise litt mindre karbohydrater i maten ellers (det trigger søtsuget mitt- fant jeg ut etter en lavkarbodiett der jeg mistet all "hug" etter sukker), og da bruker jeg den kunnskapen til å spise mat som ikke får blodsukker mitt til å gå bananas og huge etter mer sukker. Men jeg tror det er lurt å bytte ut noe med noe annet hvis du skal greie det. Det fungerer i alle fall for meg. Endret 26. mai 2022 av Mooza
Tanuki Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 livsstilsendring fungerer for meg, før kunne jeg lett overspise på brødmat, nå har jeg elt kuttet det ut, samme med mye søtt. jeg unner meg visse ting, men med måte. Er veldig glad i salat og grønnsaker, så syntes egentlig ikke jeg har gjort mye forandringer. viktigste er null brød, ikke sukkerholdig drikke. Lager også matplaner for uka, så handler jeg inn kunn det vi trenger.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Nå har jeg gått fra lett overvektig til normalvektig ila siste året. Dette helt uten å sulte meg. 800-900 er direkte usundt og absolutt ikke anbefalt. Jeg har fortsatt noen kg igjen fra normalvektig til fornøyd. Dvs fra bmi 24 til bmi 23. Per nå fortsetter jeg å gå ned i vekt. Ligger i ukessnitt på 1600 kcal. Dvs varierer fra lat dag på kanskje 1200-1300, til aktiv dag eller helgekos opp mot 2000 +. Kuttet småspising og godis, men unner meg det jeg har lyst på innimellom - dog i mindre mengde. Ingen "cheat day" - å kalle det dette gir bare skyldfølelse. Normal kost, mindre snacks, mye styrke gar fungert for meg. En livsstilsendring er noe som skal fungere hver dag, ikke en quick fix 😉. Anonymkode: a995e...e7f
Mt3 Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Det er livsstilsendring som gir ett varig resultat, en går så klart saktere ned i vekt men de er bedre for kroppen. Om søtsuget er stort så skal krom tabletter virke, og prøv å bytt ut mest mulig av brus drikkingen med rent vann, sukkerfri har ett stoff i seg som gjør at kroppen ønsker mer enn bare til tørstedrikk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå