Gå til innhold

Hvordan settes klasser sammen på ungdomsskolen? Hva slags informasjon god til skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at de elevene uten utfordringer samles i en klasse? At de blir gradert med feks kode grønn? Og de med lærevansker og diagnoser samles i egen klasse? Hva med de elevene som er ekstra flinke på skolen, blir det oppgitt informasjon om dem? Eller blir det kun sendt informasjon om dårlig atferd ol? Hva med bråkmakere, får de feks kode rød på elevmappa som overføres? Blir elevene sortert i ulike kategorier? 

Anonymkode: 6dade...878

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tuller, ikke sant? Nei, det er ikke sånn. 

Anonymkode: 8c5b5...27f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble sortert basert på hvor i skoledistriktet vi bodde, aner ikke om det er slik fremdeles.

Anonymkode: fe2fc...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å sortere elever etter evner og egenskaper, så både spesielt sterke elever og elever med ulike utfordringer kan havne i hvilken som helst klasse. 

Ungdomsskolene deler ellers inn klasser på ulik måte. Det varierer fra sted til sted, kommune til kommune. Noen steder beholder man barneskoleklassene mer eller mindre uforandret, eller kombinerer hele klasser fra små skoler slik at det går opp med elevtallet. Andre steder blander man elevene helt på ny. Hvis de går for blanding pleier de selvsagt å passe på at alle får komme i klasse med noen de har et godt forhold til fra før. Når de blander elever kan de også sørge for å splitte opp grupperinger som skaper et uheldig klassemiljø. 

Anonymkode: 965cb...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske strengt hva barneskolen har lov til å gi av informasjon til ungdomsskolen. Når mine barn har gått over på ungdomsskolen så ble vi spurt. Det ene barnet har dysleksi og da ble vi spurt om vi ønsket å gi den informasjonen til ungdomsskolen, noe vi selvfølgelig ønsket. Barna fikk velge tre de ønsket å gå i klasse sammen med også fikk de minst en av dem. 

Anonymkode: b14eb...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på en barne og ungdomsskole, jeg hadde ganske mange utfordringer så har hørt at de sørget for at min klasse hadde flest "rolige" og "snille" elever. Mens de to andre klassene hadde enten flest snobbete folk, eller flest innvandrere. Var litt snålt satt sammen. Jeg setter det litt på spissen her, men skolen tenkte det muligens litt sånn. Fikk noe av det bekreftet senere. Men dette var for snart 20 år siden.

Anonymkode: 3d244...d78

AnonymBruker
Skrevet

Her får de ikke velge hvem de vil i klasse med. Jeg fikk unntak da mine er tvillinger. 

Barn med diagnose som trenger mye oppfølging går på egen skole, eller i egen gruppe på ordinær skole. Noe som er veldig bra.

Anonymkode: cbc33...44a

Skrevet

Her satte lærerne på barneskolene sammen grupper på 2-4 elever som burde få gå i samme klasse. Barna fikk komme med innspill til hvem de ønsket å gå i klasse med, men ingen fikk vite i hvilken grad dette ble tatt hensyn til ved sammensetning av gruppene. Vi fikk heller ikke vite hvem som havnet i gruppe med hvem.

Jeg antar at barneskolen også kom med innspill på hvilke elever som burde gå i hver sin klasse.

Så satte ungdomsskolen sammen klassene med disse gruppene som basis. Altså en klasse ble satt sammen av f.eks tre grupper fra den ene barneskolen og fire grupper fra den andre skolen.

Vi fikk ikke vite noe om hvordan/hvorfor gruppene ble satt sammen.

AnonymBruker
Skrevet

På vår skole bearbeides klassene over lang tid, det er ikke tilfeldig, men det er ikke åpnet for ønsker fra barna heller. Barnas nåværende kontaktlærere deltar i arbeidet, både i starten, men ser også over det første-, andre-, tredje utkastet osv. I spesielle tilfeller konfereres foresatte, og vi spør etter tips og råd rundt deres barn.

Barna fordeles etter ulike parametre, noen etter hvor de bor, hvilken type oppfølging de trenger, kjente vennskap, kjente konflikter, interesser osv. Man kan også se på hvilken kontaktlærer man ser for seg at barna trenger, de har ulike styrker. 

Så, det er altså ikke tilfeldig, men det ligger mange pedagogiske vurderinger bak. 

Anonymkode: a1f1f...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...