AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Har et barn i ungdomsskolealder. Etter å ha begynt på ny skole, fikk han store luftveisproblemer. Lærer var bekymret etter 3 uker. I starten slet vi med å finne ut hva som var grunnen, men så at han alltid var friskere i helg og da klassen var på overnattingstur. Etter hvert ble det så ille at han ble dårlig etter kort tid i klasserommet, og flere ganger per dag måtte ut av klasserommet pga pusteproblemer. Ved et tilfelle ble han innlagt, pga at han falt om i klasserommet. Og det var i etterkant av dette at han fikk positiv test på muggsopp. Problemet nå er at han ikke blir frisk igjen, selv etter å ha byttet skole. Pusteproblemer og luftveisproblemene har gitt seg, men han har fremdeles hodepine og er svimmel. Blir også helt utslått av alle lukter. Vi bruker nå kun allergivennlige produkter. Han er også gått over på sukkerfri diett, og unngår en del matvarer. Avokado, banan, eple, jordbær osv. Dessverre får han ikke utslag på matallergiene på blodprøver, så her er det mye prøving og feiling. Nå har han hatt noen veldig dårlige dager, med mye smerter på natt. Nesten uutholdelige i øvre mageregion i natt. Har en fantastisk fastlege og spesialist i nærmeste by, men opplever at det ikke er så mye hjelp å få. Har også hatt noen perioder der han sov i over 20 timer per døgn, og ikke tålte noe lys/ lyd. Og legene vurderer nå en utredning rundt utmattelse. Men er tydelige på at de mener muggsoppen har vært utslagsgivende for dette. Dette har nå pågått i snart 2 år, og jeg føler han mister noen viktige år. Anonymkode: 5ca3b...b22 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dessverre får han ikke utslag på matallergiene på blodprøver Hvorfor er det dessverre? Hvis han ikke er allergisk er jo det bare flott og han kan spise disse matvarene. Anonymkode: d38d9...b71 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Sender deg en klem, det må være jævlig å se barnet sitt lide på den måten og ikke vite hva en skal gjøre. ❤ Anonymkode: 18106...73f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det dessverre? Hvis han ikke er allergisk er jo det bare flott og han kan spise disse matvarene. Anonymkode: d38d9...b71 Takk for at du prøver å hjelpe. Men dessverre så utelukker vi dem fordi han blir veldig dårlig av dem. Hadde aldri brukt tid og energi på å utelukke dem, om det ikke var nødvendig. Store magesmerter og tett hals på noen av dem. Rett og slett elendig allmenntilstand. Anonymkode: 5ca3b...b22 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Kan dette være til nytte? https://matintoleranse-allergi.no/matallergi/mugg/ De kan kanskje ha noen forslag til veien videre. Jeg har ikke erfaring med slike plager selv, men jeg har kjennskap til hvor mye sykdom, elendighet og senskader muggsopp kan forårsake. Anonymkode: 673af...783 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Er han vaksinert? Anonymkode: 5743b...60a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er han vaksinert? Anonymkode: 5743b...60a Han var ikke vaksinert da plagene oppstod/forverret seg. Og har i perioden etter vaksine hatt sval bedring, jevnt over. Anonymkode: 5ca3b...b22
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Du sier han har fått utslag på muggsopp og at plagene var verre på skolen. Da tolker jeg det som at det var mugg på skolen/i klasserommet som han reagerte på. Hvis dette stemmer er det første du må gjøre å sørge for dokumentasjon og få det meldt inn til nav som skade oppstått på grunn av skolemiljø. Dette kan ha mye å si med tanke på om han skulle få problemer senere/ikke bli ordentlig frisk. Ellers har jeg ikke så mye greie på akkurat dette, men her hadde jeg nok forsøkt å finne kompetanse utenlands/ gått privat. Har han forsøkt steroider? Anonymkode: b7d7a...271 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Det finnes en del treff på utenlandske nettsider, og du kan jo eksperimentere litt med kostholdet for å finne noe som fungerer. https://www.jbsnourishwell.com/wp-content/uploads/2020/04/THE-LOW-MOLD-DIET.pdf dette er bare et eksempel, det finnes mange nettsider, både med mat som bør unngår men også mat som er relativt trygt. Felles for dem alle, såvidt jeg kan se, er at gjærholdige matvarer bør unngås. Øl, nøtter, korn, ost og tørket frukt bør unngås. Anonymkode: 673af...783
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Hvilke prøver er det tatt i etterkant i forhold til luftveier? Astma, mononukleose, noen form for bilder av lungene? Blodprøve for støv-, pollen- eller dyreallergi? Og hvilke matallergier er det tatt prøve av? Anonymkode: ea2cd...f34
hardetrablafordeg Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har samme problem, utløst av vannlekkasje med påfølgende muggangrep i hele kjelleren hvor vi har soverom. Når man har nådd «toleransegrensen» skal det veldig lite til før man reagerer, og det er dessverre muggsporer «overalt» både inne og ute. Jeg bruker allergimedisin året rundt nå (aerius) og vi investerte i to luftrensere fra Ikea og to kombinerte avfukter/luftrensere fra woods til soverom og de rommene jeg oppholder meg lengst i. Støvsuger (viktig med hepafilter!) daglig og bytter sengetøy minst 1 gang i uka. Luftrenser på soverommet hans og daglig lufting og godt renhold er viktig, kanskje også ta en kontroll av huset for å se at man ikke har muggvekst på steder man gjerne ikke ser. Vil tro luftrenser på soverommet vil hjelpe mye, hvis dere ikke allerede har det. Allergimedisin hjalp også mye for min del, kombinert med øyedråper og allerginesespray. føler med dere. Det er forferdelig slitsomt å ha det, og det betyr mye når man blir tatt hensyn til av de nærmeste. veldig fornøyd med denne luftrenseren : https://www.ikea.com/no/no/p/foernuftig-luftrenser-svart-10488062/?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=free_google_shopping_clicks_Homeelectronics&gbraid=0AAAAAD-R4YNjQfDjQOJfxi_WHPJjDDqpe&gbraid=0AAAAAD-R4YNjQfDjQOJfxi_WHPJjDDqpe&gclid=CjwKCAjwyryUBhBSEiwAGN5OCJPPEXaK2hiIm5JpUtUi9bXypYxG3Xd36UQsYsZSnzszPC2jPUnS7hoCbe4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Siden han er så sterkt plaget ville jeg vurdert å ha en i alle rom han oppholder seg i daglig (typ stue, kjøkken, bad og hans soverom) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier han har fått utslag på muggsopp og at plagene var verre på skolen. Da tolker jeg det som at det var mugg på skolen/i klasserommet som han reagerte på. Hvis dette stemmer er det første du må gjøre å sørge for dokumentasjon og få det meldt inn til nav som skade oppstått på grunn av skolemiljø. Dette kan ha mye å si med tanke på om han skulle få problemer senere/ikke bli ordentlig frisk. Ellers har jeg ikke så mye greie på akkurat dette, men her hadde jeg nok forsøkt å finne kompetanse utenlands/ gått privat. Har han forsøkt steroider? Anonymkode: b7d7a...271 Er meldt inn som yrkesskade, med noen komplikasjoner på veien. Steroider - nei. Anonymkode: 5ca3b...b22
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 hardetrablafordeg skrev (8 minutter siden): Jeg har samme problem, utløst av vannlekkasje med påfølgende muggangrep i hele kjelleren hvor vi har soverom. Når man har nådd «toleransegrensen» skal det veldig lite til før man reagerer, og det er dessverre muggsporer «overalt» både inne og ute. Jeg bruker allergimedisin året rundt nå (aerius) og vi investerte i to luftrensere fra Ikea og to kombinerte avfukter/luftrensere fra woods til soverom og de rommene jeg oppholder meg lengst i. Støvsuger (viktig med hepafilter!) daglig og bytter sengetøy minst 1 gang i uka. Luftrenser på soverommet hans og daglig lufting og godt renhold er viktig, kanskje også ta en kontroll av huset for å se at man ikke har muggvekst på steder man gjerne ikke ser. Vil tro luftrenser på soverommet vil hjelpe mye, hvis dere ikke allerede har det. Allergimedisin hjalp også mye for min del, kombinert med øyedråper og allerginesespray. føler med dere. Det er forferdelig slitsomt å ha det, og det betyr mye når man blir tatt hensyn til av de nærmeste. veldig fornøyd med denne luftrenseren : https://www.ikea.com/no/no/p/foernuftig-luftrenser-svart-10488062/?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=free_google_shopping_clicks_Homeelectronics&gbraid=0AAAAAD-R4YNjQfDjQOJfxi_WHPJjDDqpe&gbraid=0AAAAAD-R4YNjQfDjQOJfxi_WHPJjDDqpe&gclid=CjwKCAjwyryUBhBSEiwAGN5OCJPPEXaK2hiIm5JpUtUi9bXypYxG3Xd36UQsYsZSnzszPC2jPUnS7hoCbe4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Siden han er så sterkt plaget ville jeg vurdert å ha en i alle rom han oppholder seg i daglig (typ stue, kjøkken, bad og hans soverom) Takk, har luftrenser på soverom, og heldigvis ingen indikasjoner på at det skulle være problemer med huset vi bor i. Er på bedring, men forværring akkurat nå. Kanskje pga pollen? Skulle bare ønske vi kunne fått mer medisinsk ekspertise i ryggen. Har vært tatt bilde av lunger + et lengre opphold på Riksen. Så er vel i bunn og grunn godt utredet. Anonymkode: 5ca3b...b22
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er meldt inn som yrkesskade, med noen komplikasjoner på veien. Steroider - nei. Anonymkode: 5ca3b...b22 Vet du hvorfor steroider ikke er forsøkt? Anonymkode: b7d7a...271
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du hvorfor steroider ikke er forsøkt? Anonymkode: b7d7a...271 Altså kortison Anonymkode: b7d7a...271 1
hardetrablafordeg Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Oi det glemte jeg forresten å nevne. Jeg bruker faktisk 7,5 mg prednisolon (trappet ned fra 20mg som jeg sto på fast i 3mnd og gradvis reduserte dosen etter bedring)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Du kan prøve Balderklinikken blant annet. Det er noe som heter candidadietten, også finnes det kosttilskudd som probiotika, vitaminer, og antisopp medisiner. Det er ikke nødvendigvis en quick fix i min erfaring med sopp, men det finnes ting som definitivt hjelper. Anonymkode: 1bd5a...4ac
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Jeg bodde et sted med mugg da jeg var 13 år og var ekstremt dårlig. Måtte bruke allergimedisiner fast i mange år i etterkant da jeg var veldig følsom for all kontakt med mugg (fikk f.eks utslett på hele kroppen av å kaste matvarer med mugg på seg), så jeg anbefaler å snakke med lege om allergimedisin om han ikke bruker det enda. Anonymkode: 92a35...d51
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bodde et sted med mugg da jeg var 13 år og var ekstremt dårlig. Måtte bruke allergimedisiner fast i mange år i etterkant da jeg var veldig følsom for all kontakt med mugg (fikk f.eks utslett på hele kroppen av å kaste matvarer med mugg på seg), så jeg anbefaler å snakke med lege om allergimedisin om han ikke bruker det enda. Anonymkode: 92a35...d51 Hva slags allergimedisiner bruker du? Måtte du ha resept på dem? Anonymkode: 1bd5a...4ac
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Du må melde inn skaden på nav. Dette går på skolens forsikring mtp senere i livet om han får mén. Men det er ikke det du spør om her, ville bare gi deg tips. Har ingen gode råd, men føler med deg som mamma ❤️ Dette må være fryktelig tøft og vanskelig for deg. Sender deg mange styrkeklemmer, og håper ungdommen din snart føler seg frisk. Anonymkode: 57328...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå