Fargerik-kamel Skrevet 26. mai 2022 #1 Del Skrevet 26. mai 2022 Ser no det er nye regler for el sparkesykkel fra 15. Juni. Noken regler synst jeg er bra, men en endrer kvardagen her i hus. Guttungen på 10 år, har akkurat kjøpt seg en el sparkesykkel til 7999 kr med panger han har spart opp sjøl fra bursdag osv🙈 Vi har akkurat flyttet og skulevei er lang og 150 høgdemeter. Er nesten så vi har rett på skule buss.. Og guttungen har ryggsmerter og klarer ikkje skulesekk, osv osv... 😂 Så no kommer han til å sykle, men farta der kommer til å bli høgere enn El sparkesykkelen ned bakkene og mye farligere enn el sparkesykkel. Og kva skal vi gjer med den flotte el sparkesykkelen? Må no bare selge, umulig å oppbevare den i leiligheten i to år. 12 års grensa kunna vært droppa, heilt ærlig... Ser det like farlig med sykkel. Ka dere tenker om de nye reglene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Del Skrevet 26. mai 2022 Det har vært snakk om lovendring på bruk av elsparkesykkel lenge. Det har vært så mye i avisene at det er umulig å gå glipp av. At du nettopp har kjøpt, kan du takke deg selv. Sykkelen til barnet ditt har vel bremser? Anonymkode: 53df9...26c 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 26. mai 2022 #3 Del Skrevet 26. mai 2022 Helt på sin plass! Det har vert mange stygge ulykker med de etter de ble frislept. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Del Skrevet 26. mai 2022 Jeg er mye ute og går tur, har flere ganger blitt kjørt på av de med elsparkesykkel, da alltid av barn i barneskole alder. Har aldri blitt kjørt på av vanlig sykkel. Ser her jeg bor og, barn i 10 års alderen, som kjører svingete ute på bilveien, selv om det er biler som vil forbi. Og det er et stort fint sykkel og gangfelt der. Selvfølgelig nekter foreldrene for at deres barn gjør sånn. Sønnen min har og blitt kjørt på av elsparkesykkel 2 ganger, da og av barneskole barn, og de kjefter han huden full, for at han ikke hoppet unna. De kommer i full fart rundt svingen, og har null kontroll. Anonymkode: b9f86...0b6 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Del Skrevet 26. mai 2022 Bare bra med regler. Jeg sykler på el sykkel og blir forbikjørt av sparkesykler. Lær gutten din at det finnes bremser og at man ikke MÅ sykle full guffe hele tiden. Den som sykler eller er på sparkesykkel (med eller uten motor) skal alltid ta hensyn til gående. Det er deres oppgave som voksne å lære barna det. Anonymkode: 8a3aa...c61 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fargerik-kamel Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har vært snakk om lovendring på bruk av elsparkesykkel lenge. Det har vært så mye i avisene at det er umulig å gå glipp av. At du nettopp har kjøpt, kan du takke deg selv. Sykkelen til barnet ditt har vel bremser? Anonymkode: 53df9...26c Har du hørt om en sykkel uten bremser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fargerik-kamel Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er mye ute og går tur, har flere ganger blitt kjørt på av de med elsparkesykkel, da alltid av barn i barneskole alder. Har aldri blitt kjørt på av vanlig sykkel. Ser her jeg bor og, barn i 10 års alderen, som kjører svingete ute på bilveien, selv om det er biler som vil forbi. Og det er et stort fint sykkel og gangfelt der. Selvfølgelig nekter foreldrene for at deres barn gjør sånn. Sønnen min har og blitt kjørt på av elsparkesykkel 2 ganger, da og av barneskole barn, og de kjefter han huden full, for at han ikke hoppet unna. De kommer i full fart rundt svingen, og har null kontroll. Anonymkode: b9f86...0b6 Er jo det at det er forskjell på barn og forståelse og risikovurdering. Og at foreldre kjøper elsparkesykkel til barn før de er modne for det, det synst jeg er feil. Feks finst elsparkesykkel med maksfart 5 kmt og 10 kmt. Men mitt barn har en god utviklet vurdering i hjernen å stoler 100 % på han langst vegene. Og ser ingenting gale med å la han få kjøre el sparkesykkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Del Skrevet 26. mai 2022 Tror jeg hadde vært sjukt redd for at el-sparken ville blitt ødelagt på skolen 😕 8000 kroner er veldig mye penger. Og altså, har du ikke lest aviser det siste året? Debatten om el-sparkesykler har vært veldig tydelig. Anonymkode: 7777a...123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Del Skrevet 26. mai 2022 Fargerik-kamel skrev (51 minutter siden): Har du hørt om en sykkel uten bremser? Hvorfor har 10-åringen din en sykkel uten bremser?🙄 Anonymkode: 53df9...26c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Del Skrevet 26. mai 2022 Hva med å kjøre barnet til skolen? Noe annet høres direkte uforsvarlig ut. Anonymkode: a583a...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Del Skrevet 26. mai 2022 Ikke lad sparkesykkelen inne i hjemmet. En brannbombe. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dkbeW/el-sparkesykkel-spylte-ut-flammer-i-gangen-helt-ekstremt-dramatisk Anonymkode: dcffd...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Del Skrevet 26. mai 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke lad sparkesykkelen inne i hjemmet. En brannbombe. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dkbeW/el-sparkesykkel-spylte-ut-flammer-i-gangen-helt-ekstremt-dramatisk Anonymkode: dcffd...e07 Dette kan jo skje både med PC og mobiltelefon også, men fortsatt så lader mange disse på nattestid uten tilsyn. Anonymkode: 73953...4c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Del Skrevet 26. mai 2022 Fargerik-kamel skrev (1 time siden): Er jo det at det er forskjell på barn og forståelse og risikovurdering. Og at foreldre kjøper elsparkesykkel til barn før de er modne for det, det synst jeg er feil. Feks finst elsparkesykkel med maksfart 5 kmt og 10 kmt. Men mitt barn har en god utviklet vurdering i hjernen å stoler 100 % på han langst vegene. Og ser ingenting gale med å la han få kjøre el sparkesykkel Men det er jo derfor de får aldersgrense, fordi de fleste barn på 10 år er ikke modne nok. Selv om de fleste foreldre mener det. Vi har lover og regler for en grunn. Jeg har en ekstremt ansvarsfull og moden sønn på 15 år, så jeg vil at han skal få førerkort på bil nå. Det er jo ikke sånn verden fungerer. Anonymkode: b9f86...0b6 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan jo skje både med PC og mobiltelefon også, men fortsatt så lader mange disse på nattestid uten tilsyn. Anonymkode: 73953...4c3 Men batteriet på en elsparkesykkel er mye større. Og er mer utsatt for vær/regn Anonymkode: dcffd...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misanthropis Skrevet 26. mai 2022 #15 Del Skrevet 26. mai 2022 Jeg syns det er tullete,med den aldersgrensen. Får være greit med hjelm og selvfølgelig fartssperre . men all den tid det er fritt frem på vanlig sykkel og sparkesykler…. Det er minst like farlig. livet er farlig, man kan skade seg, og man må faktisk se seg om når man ferdes ute i offentlig rom, uansett om man går eller sykler eller skater, går på rollerblades eller bruker el sykkel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fargerik-kamel Skrevet 27. mai 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvorfor har 10-åringen din en sykkel uten bremser?🙄 Anonymkode: 53df9...26c Kor har jeg skrevet at han har en sykkel uten bremser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #17 Del Skrevet 27. mai 2022 Vanlig sykkel er ikke minst like farlig, det er masse statistikk som viser at elsparkesykkel er farligere og gir mer alvorlige ulykker. Bare strutsementalitet å tro noe annet. Sykler du over en dump i veien med sykkel går det som regel helt fint. Gjør du det med en sparkesykkel er det mye større sjanse for å tryne. Mindre hjul gjør det mer ustabilt. Anonymkode: 3f3d7...dd2 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #18 Del Skrevet 31. mai 2022 Elsparkesykkel er absolutt mer farlig enn vanlig sykkel. Du kan jo vurdere å kjøpe en elsykkel til han da, eller finne ordninger som gjør at han ikke trenger å bære tung sekk til og fra hver dag. Feks dobbelt sett med de bøkene han trenger begge steder. Jeg synes dette er en helt riktig oppstramming av reglene, både aldersgrensen, promillegrensen, pålegg om hjelm for de under 15 og ikke minst ansvarsforsikring! Elsparkesykkel har kostet samfunnet mange kroner til rehabilitering av tidligere unge, arbeidsføre mennesker, og det har kostet mange enkeltindivider mye pga store skader. Allerede svært inaktive barn puttes på elsparkesykler for å slippe å bevege seg. Det er galskap. Elsparkesykler er første tegn på de flytende, tjukke menneskene som svever rundt i den klassiske tegnefilmen Wall-E. Glad det forhåpentligvis blir litt mindre av dette nå for både folkehelsa og skadestatistikkens skyld. Jeg ville forsøkt å selge elsparkesykkelen, og heller kjøpt en lett sykkel (kanskje med motor, men ville sjekket lovverket nøye først). Anonymkode: 22111...3f2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Del Skrevet 6. juni 2022 Fargerik-kamel skrev (På 26.5.2022 den 19.36): Er jo det at det er forskjell på barn og forståelse og risikovurdering. Og at foreldre kjøper elsparkesykkel til barn før de er modne for det, det synst jeg er feil. Feks finst elsparkesykkel med maksfart 5 kmt og 10 kmt. Men mitt barn har en god utviklet vurdering i hjernen å stoler 100 % på han langst vegene. Og ser ingenting gale med å la han få kjøre el sparkesykkel I førsteposten så legger du det frem slik at sykkel er mye farligere fordi den kan holde høyere fart ned bakkene. Da forteller du han at han ikke trenger å kjøre så fort ned bakkene? Du påstår at din sønn er moden for elsparkesykkel ned bakkene, men ikke sykkel? En elsparkesykkel kan gå utrolig fort ned bakkene den også. Helt ærlig forstår jeg meg ikke helt på argumenteringen din her. Når en titter på hvilken kvalitet elsparkesyklene innehar så burde en rett og slett være takknemlig for at noen setter grenser slik at barn er tryggere i trafikken. Ikke motsatt. Guttungen din har ryggsmerter på grunn av sekk på ryggen? Igjen ett godt argument for sykkel, gjerne med oppreist sittestilling. Kjøper du sidevesker så slipper du at din sønn skal slite med ryggsmerter, samtidig får han en dose mosjon. Det selv om det dreier seg om vanlig sykkel eller elsykkel. Lykke til 🙂 Anonymkode: d8602...b6d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #20 Del Skrevet 6. juni 2022 Sykkel er IKKE like farlig som elsparkesykkel! Anonymkode: f0688...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå