Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurdere å å ta generell studiekompetanse, men jeg er redd jeg ikke klarer å fullføre. Ikke for at jeg ikke gidder eller ikke har motivasjon, men fordi jeg ser hvor krevende det er når jeg skal hjelpe ungdommene i huset med lekser. Jeg slet meg gjennom barne/ungdomsskole, uansett hvor hardt jeg jobbet for å få gode karakterer kom jeg aldri opp på høyere vurdering enn G. Selv mistenker jeg at jeg har en form for lærervansker, alle barna mine har vært innom ppt og fått tildelt ekstra ressurser på skolen. Jeg kjenner meg igjen i mye av det barna mine sliter med. Som voksen nå, så lurer jeg på om det i hele tatt er vits i å prøve å få en utdanning? Jobber nå i lavtlønnt  yrke, men kjenner på at jeg er lei av å være utslitt absolutt hele tiden, jobben min suger all energi utav meg, jeg går konstant å irriterer meg over overkjøring fra nermeste ledere. Nå har jeg veldig lyst til å få meg en utdannelse, men hvordan er det egentlig med den 23/5 regelen? Er den like krevende eller mere krevende enn vanlig VGS? Hvor lang tid er det realistisk å bruke på alle fagene? Noen som vil dele sin erfaring? Når jeg ser på yngste som går Helse og oppvekst vg1 nå, så tenker jeg at jeg hadde aldri klart alle oppgavene hen jobber med.

Anonymkode: b2266...7e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fag mangler du? Det er ikke sikkert du trenger å ta alle 6 fagene hvis du har noen av dem fra før av.

Anonymkode: d1b7e...684

Skrevet

Utgangspunktet for å ikke tro at du klarer oppgavene de jobber med er jo fordi de har satt seg ned og lest i en bok. De har jo også lærere. De ville sagt det samme til deg om situasjonen var omvendt. Du kan ikke gi opp før du har prøvd. Dessuten bør du snakke med en rådgiver hos din lokale VGS. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurdere å å ta generell studiekompetanse, men jeg er redd jeg ikke klarer å fullføre. Ikke for at jeg ikke gidder eller ikke har motivasjon, men fordi jeg ser hvor krevende det er når jeg skal hjelpe ungdommene i huset med lekser. Jeg slet meg gjennom barne/ungdomsskole, uansett hvor hardt jeg jobbet for å få gode karakterer kom jeg aldri opp på høyere vurdering enn G. Selv mistenker jeg at jeg har en form for lærervansker, alle barna mine har vært innom ppt og fått tildelt ekstra ressurser på skolen. Jeg kjenner meg igjen i mye av det barna mine sliter med. Som voksen nå, så lurer jeg på om det i hele tatt er vits i å prøve å få en utdanning? Jobber nå i lavtlønnt  yrke, men kjenner på at jeg er lei av å være utslitt absolutt hele tiden, jobben min suger all energi utav meg, jeg går konstant å irriterer meg over overkjøring fra nermeste ledere. Nå har jeg veldig lyst til å få meg en utdannelse, men hvordan er det egentlig med den 23/5 regelen? Er den like krevende eller mere krevende enn vanlig VGS? Hvor lang tid er det realistisk å bruke på alle fagene? Noen som vil dele sin erfaring? Når jeg ser på yngste som går Helse og oppvekst vg1 nå, så tenker jeg at jeg hadde aldri klart alle oppgavene hen jobber med.

Anonymkode: b2266...7e1

Med 23/5-regelen har du generell studiekompetanse så lenge du er mer enn 23 år gammel, har minst fem års arbeidserfaring eller utdanning, og har bestått alle grunnfagene:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fem års arbeidserfaring OG generell studiekompetanse :) 

Anonymkode: d1b7e...684

Nei, 23/5-regelen gir generell studiekompetanse hvis du oppfyller de angitte kriteriene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 23/5 via fysisk skole (egne voksenklasser på vgs), og den løsningen kan jeg virkelig anbefale. Da hadde vi tre fag det ene året, og tre fag det andre året (for å få timeplanen til å gå opp, det var ikke mulig å ta alle 6 fag på et år, med mindre man gikk både kveld og dagtid). Og jeg anbefaler virkelig å bruke to år, for å få gode karakterer. :)

Jeg anbefaler denne måten å gjøre det på, på det varmeste. De er VELDIG vant med elever som ikke har fått på skole på flere titalls år, og de går dermed grundig igjennom det grunnleggende først. 

ja, tempoet er relativt høyt, da man har mindre undervisning som voksen. Men med jevn og god jobbing, er det helt overkommelig. Men for all del, velg fysisk undervisning! :) Jeg gikk fra å ikke ha fullført vgs, til 6 i alle fag unntatt ett, og det var takket være gode lærere som visste hvordan de skulle undervise noen som ikke har gått på skole på 15 år. :)

Anonymkode: 43238...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Ps: Med dokumentasjon fra lege på skrive og lesevansker, så får du ekstra tid på eksamen eller heldagsprøver, selv som voksen. :) Gikk i klasse med et par stykker som hadde det, og de fikk en time lengre. :)

Anonymkode: 43238...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...