Gå til innhold

Veeldig kvalm med første baby, i uke 8 med andre og føler kvalmen avtar. Vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I første svangerskap syns jeg å huske at jeg nesten var sengeliggende fra uke 7 av kvalme og helt til uke 12. 

Er nå gravid med nummer 2 og ble kvalm allerede i uke 4. men det eskalerer liksom aldri. Jeg er uggen mye av tiden, men føler jeg klarer meg greit allikevel. Føler til og med jeg blir bedre og bedre siden jeg kom til uke 7. er dette vanlig? Flere som var veldig kvalm med første og ikke med andre?

Anonymkode: bc811...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To vidt forskjellige graviditeter her. Med første var jeg kvalm fra uke 3 til dagen han ble født. Med andre kunne jeg kjenne det litt innimellom de første 12 ukene, men nesten ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 3.5år. Svangerskapet med henne var fantastisk,  fikk den gløden og håret kan jeg ikke skryte nok om. Med henne var jeg kvalm allerede dagen etter at vi hadde  sex(ikke tull) plutselig hatet jeg, altså HATET lukten av kjøtt. Men den kvalmen var minimal, ikke plagene og den var kjempe kort. Formen var fantastisk i 1.trimester.... ble kjempe dårlig pga.litt mindre svangerskapsrelaterte plager. 

Er gravid nå og formen er midt sagt elendig. Har gått ned 4 kg og er bare 9 uker på vei. Kvalmen tærer på og føler det er vanskelig å fungere i det tatt. Sliten trøtt kald og plaget konstant. Bare søvnen som har blitt bedre. 

Det sies at kvalme er et godt tegn og at gravide som plages med kvalme har større sjanse for å gjennomføre svangerskap/ikke spontanabortere. 

Ikke nødvendigvis helt riktig, var gravid ifjor og hadde normal kvalme frem til uke 5, men etter uke 5 var helt utslått av kvalmen, kastet opp overlat og ingen mat holdt seg inne. Ufrivillig vekttap og svært dårlig allmenntilstand. Helsetjenesten mente det var normalt (?!) Jeg derimot kunne ikke finne meg i det. 

Det var en voldsom kvalme med smerter itillegg. Smerter i hele kroppen og smerter rett under ribbeina. 

Mistanke min slapp meg ikke så tok en privat UL da jeg var 12 uker på vei, visste seg at fosteret hadde var død siden uken 5 (samme tid da jeg ble ekstrem kvalm). 

På grunn av den opplevelsen så ble jeg redd at tilstanden min nå så jeg har vært på privat UL 2 ganger hittill (uke 6 og uke 8) og til tross for kvalmen så fant vi hjerteslag begge gangene. 

Så det er rett og slett ulike svangerskap og tillegg så må man ta i betraktning at kroppen man hadde i første svangerskap er ikke samme kropp ved neste svangerskap. Man har ulike utgangspunkt for hver svangerskap. 

Jeg har i tillegg slått meg til ro/trøstet meg selv med å tenke at det er mulig at det er en gutt i magen denne gangen siden svangerskapet skiller seg så veldig fra datteren min. Min svigerinne var kjempe kvalm med sønnen sin selv om man stadig vekk hører at kvinner som er veldig plaget med kvalme føder ofte piker. 

Ønsker deg uansett lykke til og håper at alt går bra. 

Klem

Anonymkode: 3de51...d30

AnonymBruker
Skrevet

Mine graviditeter var helt forskjellig. 
med første var jeg dødskvalm 1 dag. Med nr 2 var jeg uggen fra før jeg hadde oppdaget selv til hun ble født. 

Ikke nødvendigvis noe du trenger å bekymre deg for. Hvis det er det så finnes jo private ultralydklinikker som du kan bestille time hos.

masse lykke til

Anonymkode: 1575a...c1e

Skrevet

Med første var jeg kvalm og uggen, men ikke så det påvirket hverdagen i stor grad. 

Denne gangen (uke 9 nå) er jeg ikke kvalm i det hele tatt. Bare hvis det kommer en sterk, vond lukt. Som søppelkasse som ikke er tømt på lenge f.eks. 
det kan jo fortsatt komme, men virker ikke sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte kvalmen avtok i uke åtte. Den var så litt på og av fram til uke tolv. Flere dager mellom uten kvalme. Fra uke åtte begynner progestoronnivå senkes, så dette er naturlig/forventet. 

ETTER uke tolv ble jeg enda mye bedre.  Var nok kvalmere fra uke 8 enn jeg "trodde", forskjellen fra ukene før var bare at jeg ikke var konstant kvalm, men mer på og av :)

Anonymkode: 7c40a...f18

Skrevet

Jeg kastet opp fra uke 5 til siste dag i forrige svangerskap. I uke 9 nå og er veldig kvalm om morgenen, men ellers mye bedre enn sist. Har ikke kastet opp denne gangen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke kvalm med noen av mine to😅 Tror også det er varierende fra svangerskap tip svangerskap 

Anonymkode: 5b393...4bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...