AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Igjen og igjen: I hver eneste tråd som handler om lærere (nå sist: lærerstreik) er det noen som skal sammenligne med sykepleiere. Og jeg lurer på hvorfor. Hva har disse to yrkene felles som gjør at de bør sammenlignes hele tiden? Lengde på utdanning? Nei. Innhold i utdanning? Nei. Arbeidstid per uke? Nei. Betaling for overtid? Nei. Arbeidsoppgaver? Nei. Jeg kommer ikke på noen annen grunn enn at det først og fremst er kvinner som jobber i begge yrkene. Men det er jo også fullstendig ulogisk, for man sammenligner jo ikke «manneyrker» (taxisjåfør og politi, rørlegger og ingeniør, sivilingeniør og ingeniør) på den måten? Eller for den del noen andre så ulike yrker? Tror noen at lærerutdannelsen er på kun tre år? Jeg vil vite hvorfor, så bring it on! Anonymkode: 09b04...278 16 1
BobbySocks Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har ikke deltatt i noen lærertråd, men sånn vilt gjettet: kvinner og lavtlønnsyrke. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Nå har for eksempel sykepleiere og lærere alltid felles lønnsforhandlinger, de er under samme hovedforbund, de har samme arbeidsgiver, lønnes etter samme tabeller osv… kan like gjerne også ta med førskolelærere i samme mølja. Anonymkode: 7967e...ffc 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Og fordi klapping og kaker ikke fungerer som valuta når regninger skal betales. Anonymkode: a374e...a12 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og fordi klapping og kaker ikke fungerer som valuta når regninger skal betales. Anonymkode: a374e...a12 😂 Anonymkode: ea02b...d16
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nå har for eksempel sykepleiere og lærere alltid felles lønnsforhandlinger, de er under samme hovedforbund, de har samme arbeidsgiver, lønnes etter samme tabeller osv… kan like gjerne også ta med førskolelærere i samme mølja. Anonymkode: 7967e...ffc Men det er jo også politi og bibliotekarer. Ingen som sammenligner der. Anonymkode: 09b04...278 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 BobbySocks skrev (56 minutter siden): Jeg har ikke deltatt i noen lærertråd, men sånn vilt gjettet: kvinner og lavtlønnsyrke. Joda. Men hva med butikkansatte, frisører, helsefagarbeidere, rengjøringspersonale, resepsjonister, flyvertinner, helsefagsekretærer, fotpleiere osv osv ? Det finnes hundrevis av lavtlønte kvinneyrker som ikke dras inn i lærertrådene. Hvorfor akkurat sykepleier? Anonymkode: 09b04...278 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Antageligvis fordi dere syter like mye. Anonymkode: f8ee2...1ec 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Antageligvis fordi dere syter like mye. Anonymkode: f8ee2...1ec Du mener sikkert «de». Anonymkode: 09b04...278
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du mener sikkert «de». Anonymkode: 09b04...278 Nei dere. Sykepleiere og lærere. Anonymkode: f8ee2...1ec 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Ja, dette har jeg også lagt merke til. Deler lite på Facebook, men ved et tilfelle delte jeg en artikkel om korona og skolen. Fikk da tilbake fra sykepleiere at det var mye tøffere på sykehuset, og at de likevel bet tennene sammen. Fikk meg til å tenke. Ville vi lærere kuppet en sykepleiertråd? Anonymkode: c8773...d7e 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Antageligvis fordi dere syter like mye. Anonymkode: f8ee2...1ec Det der er en så elendig hersketeknikk. Lærer og sykepleiere må ikke si fra om dårlige arbeidsbetingelser og dårlig lønn, for da syter de. Er det egentlig best at de bare holder kjeft om dette, og bytter yrke? Eller er det best at de prøver å si fra i håp om bedring og å beholde flest mulig i disse (viktige!) yrkene? Anonymkode: de277...1d5 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Mye er forskjellig, men noe er likt. Begge yrkene jobber med mennesker som gjør at de presser seg lengre for menneskene de jobber for. Da går de utover de arbeidsoppgavene de egentlig skal gjøre og lønnen blir deretter. Begge har arbeidsgivere som driter i at de jobber utover det de skal fordi de ikke får gjort det de skal. Og begge sier ikke i fra. De bruker lønnskamp istedenfor å si å slutte å gjøre alt det ekstra de gjør utover stillingsinstruksen. Kvinner sliter kanskje med å si i fra? De føler vel kanskje på samvittigheten, noe arbeidsgiver utnytter. Og ikke minst, begge har fagforeninger som hyler høyt! Og da hyler de om lønn og ikke arbeidsoppgaver og for lite folk. Som kanskje er det største problemet. Og dette får jo folk med seg, det veldige maset om stadig høyere lønn, det er det som sitter igjen hos folk. Når det er sagt så drar ikke jeg inn andre yrker i tråder, men dette var en mulig forklaring. Anonymkode: bb514...92f 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 Det er ingen grunn til at lærere skal ha bedre lønnsoppgjør enn sykepleiere. For å oppsummere enkelt. Anonymkode: 5bce1...160 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen grunn til at lærere skal ha bedre lønnsoppgjør enn sykepleiere. For å oppsummere enkelt. Anonymkode: 5bce1...160 Oppsummere hva da? Det er jo ikke det jeg spør om. Anonymkode: 09b04...278 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oppsummere hva da? Det er jo ikke det jeg spør om. Anonymkode: 09b04...278 Det er nok det som reageres på, og derfor mye støy fra andre yrkesgrupper, på lærertråder. Anonymkode: 5bce1...160 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok det som reageres på, og derfor mye støy fra andre yrkesgrupper, på lærertråder. Anonymkode: 5bce1...160 Det høres ulogisk ut, siden det kommer i alle tråder som handler om lærere. Lærere som spør om tips til alternative yrker, lærere som spør om videreutdanning, lærere som spør om hva som helst. Hvis en bussjåfør sier at han vil ha tips om alternative yrker og omskolering, så dukker ikke femten stykker opp for å fortelle han hvor bra han har det som kan kjøre buss hele dagen eller hvor glad han skal være som slipper å løfte tunge ting eller at portører har det mye verre? Anonymkode: 09b04...278 11
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Antageligvis fordi dere syter like mye. Anonymkode: f8ee2...1ec Godt sagt Anonymkode: ea02b...d16
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres ulogisk ut, siden det kommer i alle tråder som handler om lærere. Lærere som spør om tips til alternative yrker, lærere som spør om videreutdanning, lærere som spør om hva som helst. Hvis en bussjåfør sier at han vil ha tips om alternative yrker og omskolering, så dukker ikke femten stykker opp for å fortelle han hvor bra han har det som kan kjøre buss hele dagen eller hvor glad han skal være som slipper å løfte tunge ting eller at portører har det mye verre? Anonymkode: 09b04...278 🙌🏼🙌🏼 Anonymkode: 8e26d...e6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå