Gå til innhold

Like langrennsdistanser for kvinner og menn- gi herrene damedistanser! Eller andre distanser?

I Grosny

Anbefalte innlegg

Jeg synes at når forslaget om like distanser kommer opp så er det like naturlig å  vurdere om det er mennene som skal få damedistanser som det motsatte. Eller kanskje alle distansene kan revurderes? Det er ikke sikkert alt likt er riktig heller.

Løypeprofiler bør også vurderes. Alt bør ikke være "klatreetapper". I Sykkel så ser vi at det er flate etapper der kraftfulle , muskeldigre spurtere har vinnersjanser og fjelletapper der lette ryttere vinner.  På fjelletappene er Therese Johaug alltid favoritt, men på flate løp kan kraftfulle løpere som Kristine Stavås Skistad få sine sjanser.

Mitt inntrykk er at oppoverbakkeløypene er konstruert litt med tanke på klassisk. At løperne skal tvinges til å gå diagonalgang i stedet for å stake. Disse bratte løypene er ikke mosjonistvennlige.  Jeg synes egentlig klassisk er en rar form som er avhengig av regler (stakefrie soner) for å få til diagonalgang.  Jeg vil redusere antall klassiskrenn til fordel for fristil.

Distanseprogrammet kan endres fullstendig. Man kan f.eks. få 150 meter, 1000 meter, 3000 meter, 18 km og maraton. Eller helt andre distanser.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...