Majer Skrevet 26. mai 2022 #1 Del Skrevet 26. mai 2022 Jeg skriver ikke dette fordi jeg mener vi sanksjonerer russerne for lite, men Putin skal ha rett i at vi behandler russere annerledes enn andre. Vi utestenger utøvere fordi de er født i Russland- noe de ikke kan noe for, men bryr oss ikke om våre egne fotballspillere signerer for lag som eies av folk i diktaturer. Vi eksporterer laks til Kina som har egne konsentrasjonsleire for muslimer og vi har land som nærmer seg diktaturer som Polen, Ungarn og Tyrkia i europeiske samarbeid med oss. Disse holdt på på samme måte før krigen i Ukraina, men det brydde vi oss ikke om. Hvorfor denne dobbeltmoralen? 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 26. mai 2022 #2 Del Skrevet 26. mai 2022 Vi gjør ikke det nei. Folk som ikke klarer å skille vanlige russere fra putin, diskriminerer russere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 26. mai 2022 #3 Del Skrevet 26. mai 2022 Ingen sammenheng i noe av det du skriver. Vi eksporterer og nødvendige varer som medisiner og matvarer til Russland der de ikke er selvforsynte, så å dra Kina-eksport inn gir ingen mening. Og hvem er vi? Eksporterer hele verden laks til Kina? Eller det vi som lever av fiskeeksport som gjør det? Vi har stengt Russiske utøvere ut av internasjonal idrett av mange grunner. En av grunnene er de urettmessige fordelene de får mot ukrainske utøvere av at de som nasjon saboterer landet deres. At utøverne selv lar seg blir brukt som politiske brikker i Putins propaganda er og en grunn. Hva har svekkede demokratier i Ungaren, Polen og Tyrkia med forskjellsbehandlingen av Russland å gjøre? Tror du Russland blir sanksjonert fordi de er udemokratiske? De blir sanskjonert fordi de har gått til uprovosert krig med Ukraina, og nå driver de og å nekter ukraina å eksportere nødvendigheter som korn. Det er ingen som nekter noen å eksportere nødvendigheter til Russland. Det du skriver er rett og slett bare tull. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 26. mai 2022 #4 Del Skrevet 26. mai 2022 Ja, det er mye diskriminering av russere nå. Jeg har billetter til en ballettforestilling med et russisk dansekompani, fikk nylig mail fra teateret om at de har byttet kompaniet ut med dansere fra London og Paris. Jeg skrev til teateret at jeg er skuffet over at de praktiserer rasisme og diskriminering, og at jeg vil ha pengene tilbake. Kommer aldri til å legge igjen en krone der. Hadde jeg villet se balletdansere fra Paris så hadde jeg booket det selv, skal ikke ha det tredd nedover hodet. Får heller se russisk ballett i Russland en gang i fremtiden 🤩 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 26. mai 2022 #5 Del Skrevet 26. mai 2022 Majer skrev (3 timer siden): Disse holdt på på samme måte før krigen i Ukraina, men det brydde vi oss ikke om. Hvorfor denne dobbeltmoralen? Fordi veldig mange mennesker er rasister, og nå får de lov til å leve ut hatet de bærer i seg. Alle andre vet at rasister er dumme som brød, mennesker med litt omløp i hodet er klare over de tingene du skriver i ditt innlegg. Jeg ser heldigvis bare flere og flere nå som stiller spørsmål ved det som foregår. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 27. mai 2022 #6 Del Skrevet 27. mai 2022 Purple Basil skrev (På 26.5.2022 den 12.18): Fordi veldig mange mennesker er rasister, og nå får de lov til å leve ut hatet de bærer i seg. Alle andre vet at rasister er dumme som brød, mennesker med litt omløp i hodet er klare over de tingene du skriver i ditt innlegg. Jeg ser heldigvis bare flere og flere nå som stiller spørsmål ved det som foregår. Det er du som er rasisten, som mener at russere står over ukrainere og ikke skal kjenne konsekvensene av det landet deres gjør. Det er det bare ukrainere som skal, tydeligvis. Alt som genererer inntekt til Russland er under sanksjonering i dag. Det er helt nødvendig fordi det bidrar til å svekke krigsmaskineriet til Russland. Du har heller ikke noe moralsk høygrunn der du sitter å fyrer deg opp over konsekvensene russere får i et underforum som handler om krigshandlingene i Ukraina begått av Russland og som får langt verre konsekvenser for dem og verdens fattige enn russere. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 28. mai 2022 #7 Del Skrevet 28. mai 2022 Siden det er snakk om kulturlivet, linker jeg til noen ord fra russeren Garry Kasparov, sjakklegende og profilert kritiker av regimet: https://twitter.com/Kasparov63/status/1529874670970884099 Med tanke på det den russiske invasjonshæren har begått, begår, og kommer til å begå av grusomheter mot ukrainerne, er det merkelig å ta så på vei over ikke-voldelige reaksjoner som boikott. Når f.eks. russiske idrettsutøvere stiller opp i internasjonal sammenheng med en hvit Z godt synlig på brystet - selve symbolet på denne jævlige krigen - er det nødvendig å sette ned foten. Det handler ikke om å diskriminere russere -bedrive "russofobi" som putinistene ynder å kalle det- det handler om å få dem til å innse at krigen mot Ukraina og egentlig hele Vesten ikke på noen måte aksepteres, og at de russiske styrkene skal ut av Ukraina. Sanksjonene -som faktisk ingen i Kreml hadde regnet med- har for lengst begynt å virke: de søkkrike "elitene" som er de ivrigste tilhengerne av invasjonen, ser nå en reell fare for ende opp blakke, og utstøtte av verden. Og uten deres support, har regimet mer og mer begynt å rakne innad. Men Putin har tydeligvis tenkt å fortsette helt til han "vinner", og jo mer han mislykkes, jo større motstand får han innenlands. Det er å håpe at dette kan føre til omfattende regimeendringer og reformer i Russland, at landet etterhvert kan bli et fungerende demokrati. Men først får de pelle seg ut av Ukraina. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. mai 2022 #8 Del Skrevet 30. mai 2022 Det er forskjell på russerne. En turner triumferte med z på brystet. Andrej Rublev skrev « no war» på kameralinsa når han vant Australias Open . Jeg synes at russerne som protesterer mot krigen bør få delta, mens de andre kan utestenges. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 30. mai 2022 #9 Del Skrevet 30. mai 2022 I Grosny skrev (6 timer siden): Det er forskjell på russerne. En turner triumferte med z på brystet. Andrej Rublev skrev « no war» på kameralinsa når han vant Australias Open . Jeg synes at russerne som protesterer mot krigen bør få delta, mens de andre kan utestenges. Huffda, for en tanke. Godhetsposering som et krav til at idrettsutøvere skal kunne utøve sin idrett? Skal alle krigførende lands utøvere da måtte stille med "no war" på brystet? Skal kinesiske utøvere måtte stille med "I support Uigurs"? Mulighetene er endeløse. Ikke for det, man har jo allerede sett denne tendensen innenfor idretten med knelingen i sympati med Black Lives Matter. Noe jeg på ingen måte har sansen for. Å ikke støtte organisasjonen BLM betyr ikke at man mener "black lives don't matter", men BLM har synspunkter utover verdien av svarte liv som mange finner problematiske. Man burde heller gå motsatt vei og fjerne alle politiske symboler og handlinger fra idretten, både Z'er, kneling, og antikrigsbudskap. En persons frihetsforkjemper er en annen persons terrorist. Slike konfliktskapende symboler ødelegger for idretten som en arena for forbrødring på tvers av nasjoner og politiske skillelinjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 31. mai 2022 #10 Del Skrevet 31. mai 2022 Enda en tulling skrev (23 timer siden): En persons frihetsforkjemper er en annen persons terrorist. Dette er en lat fortolkning som ikke forholder seg til at det finnes objektive, universelle forsvarlige mantra, og det finnes det motsatte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prisme Skrevet 31. mai 2022 #11 Del Skrevet 31. mai 2022 kar90 skrev (På 27.5.2022 den 14.01): Det er du som er rasisten, som mener at russere står over ukrainere og ikke skal kjenne konsekvensene av det landet deres gjør. Det er det bare ukrainere som skal, tydeligvis. Alt som genererer inntekt til Russland er under sanksjonering i dag. Det er helt nødvendig fordi det bidrar til å svekke krigsmaskineriet til Russland. Du har heller ikke noe moralsk høygrunn der du sitter å fyrer deg opp over konsekvensene russere får i et underforum som handler om krigshandlingene i Ukraina begått av Russland og som får langt verre konsekvenser for dem og verdens fattige enn russere. Må man virkelig forklare for deg at det er ikke russere mot ukrainere. Skremmende holdning. Til orientering dreier det seg om ledere mot ledere. Dersom Norges ledere hadde gått til krig med Sveriges ledere, hadde DU som sivil borger vært medskyldig i den avgjørelsen, og gjort deg fortjent til straff deretter? Nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 31. mai 2022 #12 Del Skrevet 31. mai 2022 (endret) Villfisker skrev (På 26.5.2022 den 9.10): Vi gjør ikke det nei. Folk som ikke klarer å skille vanlige russere fra putin, diskriminerer russere. De vanlige russerne er like ansvarlige for russlands bombing som nordmenn var for Norges bombinger. (Vi tar ikke ansvar og blir ikke holdt ansvarlige- så vi forventer mer fra russerne, allikevel, selv om det er å stille større krav til russerne så vil jeg stille større krav.) Det er de vanlige russere som er ansvarlige for å få på plass ett brukbart regime. Endret 31. mai 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 31. mai 2022 #13 Del Skrevet 31. mai 2022 On 5/26/2022 at 9:06 AM, Majer said: Vi eksporterer laks til Kina som har egne konsentrasjonsleire for muslimer Les opp på kildene. De eneste kildene på disse sakene er veldig suspekte amerikanske kilder. Sannsynligvis er det ren løgn. Bare enda en dag i vestlig propaganda der alle andre enn oss selv er onde. Nevnte vi forresten at norsk politi har beviselig misbrukt sin makt og voldtatt, at norsk militære har en utbredt ukultur der man trakasserer seksuelt og gir fordeler til favoritter, at sentrale politikere er tatt i skattesvindel og at rettigeheter for syke gradvis blir verre? Ikke tenk på om makteliten i Norge ønsker et bedre Norge eller ei, hvilke forbrytelser som blir begått av maktpersoner, bare fokuser på hvor ond Kina er, du. Ikke noe galt med Norge, nei, vi er de snille... At det beviselig finnes korrupsjon og den slags i alle maktgrener er bare tilfeldig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 31. mai 2022 #14 Del Skrevet 31. mai 2022 kar90 skrev (3 timer siden): Dette er en lat fortolkning som ikke forholder seg til at det finnes objektive, universelle forsvarlige mantra, og det finnes det motsatte. Fortolkning av hva da? Og har du noe eksempel på noe slikt objektivt mantra du mener er relevant her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 31. mai 2022 #15 Del Skrevet 31. mai 2022 brødskalle skrev (10 minutter siden): Les opp på kildene. De eneste kildene på disse sakene er veldig suspekte amerikanske kilder. Sannsynligvis er det ren løgn. Interessant. En diskusjon om dette hører vel ikke hjemme i denne tråden, så kunne du tenke deg å lage en egen? Men uansett hva som er tilfelle mht Kina, så har TS likevel et poeng. Jeg regner med at de fleste norske poitikere har samme oppfatning av Kina som det TS har. Og så lenge de handler ut fra den virkelighetsforståelsen er hykleriet likevel reelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 31. mai 2022 #16 Del Skrevet 31. mai 2022 (endret) 14 minutter siden, Enda en tulling said: Interessant. En diskusjon om dette hører vel ikke hjemme i denne tråden, så kunne du tenke deg å lage en egen? Men uansett hva som er tilfelle mht Kina, så har TS likevel et poeng. Jeg regner med at de fleste norske poitikere har samme oppfatning av Kina som det TS har. Og så lenge de handler ut fra den virkelighetsforståelsen er hykleriet likevel reelt. Kan ikke så mye om tema. Bare vet en del om USA sin historie med effektiv propaganda, samt har sett folk snakke om kildene bak denne saken. Jeg vet også hvordan vesten er anti-Kina og gjerne hopper på dårlig informasjon om det støtter oppunder om hvor fæle Kina liksom er Endret 31. mai 2022 av brødskalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 31. mai 2022 #17 Del Skrevet 31. mai 2022 brødskalle skrev (37 minutter siden): Kan ikke så mye om tema. Bare vet en del om USA sin historie med effektiv propaganda, samt har sett folk snakke om kildene bak denne saken. Jeg vet også hvordan vesten er anti-Kina og gjerne hopper på dårlig informasjon om det støtter oppunder om hvor fæle Kina liksom er Takk Har begynt å mistenke i det siste at mye av det som sies om Kina ikke stemmer. Vel, ser ut til at det blir enda et tema å grave i framover... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 31. mai 2022 #18 Del Skrevet 31. mai 2022 Prisme skrev (5 timer siden): Må man virkelig forklare for deg at det er ikke russere mot ukrainere. Skremmende holdning. Til orientering dreier det seg om ledere mot ledere. Dersom Norges ledere hadde gått til krig med Sveriges ledere, hadde DU som sivil borger vært medskyldig i den avgjørelsen, og gjort deg fortjent til straff deretter? Nei. Hvis Norge profiterte på krigshandliner mot et annet land som hadde jeg selvfølgelig forstått at jeg som oppholder meg og livnærer meg i Norge måtte ta den økonomiske smellen for det. Hvorfor skulle det være noe mer rimelig at uskyldige svensker tok prisen alene for disse krigshandlingene, da de er like uskyldige som meg og andre som ikke hadde støttet denne krigen. Det er en infantil holdning å tro at man er hevet over konsekvensene av noe man er uenig i, og det er og infantilt å mene at man ikke er en del av grunnen til at andre mennesker lider om de lider som en konsekvens av at du og dine medborgere skal slippe konsekvenser. Min kritikk går ikke på det å være mot konsekvenser for russere. Min kritikk går på det å utelukkende la seg fyre opp av at russere og opplever konsekvenser av den krigen dere land fører, akkurat som ukrainere og europeere, og mangel på forståelse for hvorfor vi sanksjonerer og hvorfor vi mener det er nødvendig, samt å tro at man står for noe moralsk riktig når man objektivt sett faktisk gjør det motsatte. Vi kan ikke snu ryggen til det som skjer å si "vi folk er ikke en del av det", når folk dør og lider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest someone_here Skrevet 3. juni 2022 #19 Del Skrevet 3. juni 2022 Purple Basil skrev (På 26.5.2022 den 12.14): Ja, det er mye diskriminering av russere nå. Jeg har billetter til en ballettforestilling med et russisk dansekompani, fikk nylig mail fra teateret om at de har byttet kompaniet ut med dansere fra London og Paris. Jeg skrev til teateret at jeg er skuffet over at de praktiserer rasisme og diskriminering, og at jeg vil ha pengene tilbake. Kommer aldri til å legge igjen en krone der. Hadde jeg villet se balletdansere fra Paris så hadde jeg booket det selv, skal ikke ha det tredd nedover hodet. Får heller se russisk ballett i Russland en gang i fremtiden 🤩 Her var det ønske for å støtte nynazistisk russland. Hvorfor? russland bruker sin kultur som våpen. Et prakteksempel er Pushkin som brukes for å fremme det russiske narrativet om at Kherson tilhører russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå