AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg valgte å utdanne meg til å bli lege, veldig interessant studie. Men etter å jobbet som fastlege i 8år orket jeg ikke mer. Dette var ekstremt tidkrevende, muligheten min var å starte i det private nå. Men valgte heller en helt annen jobb som ikke er relatert til min utdannelse. Mye lavere lønn, men uten noe ansvar. Lukke døren på jobben; så er det over for dagen Livet er så kort, så viktig å tenke på hvordan man skal disponere tiden sin. Den bør brukes litt mindre enn 100% stilling på jobb tenker jeg i dag, derfor gikk jeg for 50% nå. Lever nå. Man kan også leve rimeligere enn de fleste legger opp til i livet sitt når det kommer til materialisme, Mat er det viktigste å bruke penger på, gode råvarer. Bruk tid på familien din, eller andre relasjoner. Mange bruker opp alle energien sin på jobb, så glemmer de å dyrke vennskap. Møtes bare en sjelden gang, tragisk. Tid til barna sine, se hvor lite tid mange bruker her pga karrierejaget. Men barn skal de ha. Snakke med barna sine, ikke la de drukne i skjermen. Skjermen som styrer i dag, kommunikasjon er det lite av. Anonymkode: c7504...c5f 3 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Ja, det er så deilig. Jeg jobber mot samme mål her, sparer det jeg kan på si og betaler ned lånet. Jeg trives med og på jobb, men vil ha mer fritid. Vil styre mer av min egen fritid selv. Så jeg gleder meg til det blir en realitet! Anonymkode: 4f503...974 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tenker at det du holder på med, det er muliggjort fordi du har tjent godt så lenge. Det er ikke mulig å overleve på 50% stilling når man har 3 barn. Anonymkode: f9bd5...122 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Jeg syns det er helt forferdelig at fastleger, som det er så mangel på, blir utslitt av sin arbeidsdag. Regjeringen bør innføre tiltak som gjør at jobben er lettere å stå i, og ikke innebærer en 10-12 timers dag slik mange har. Men det er jo en helt annen diskusjon. Jeg forstår godt at du ikke orket jaget, og det er opp til enhver å finne en måte å leve som fungerer for seg selv og familien. Det er helt rett at man kan leve mer minimalistisk ennan tror. Mange tenker at med penger blir det mindre stress, men som oftest er det omvendt ; å tjene penger er jo ofte stress. Anonymkode: ca9ca...74d 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at det du holder på med, det er muliggjort fordi du har tjent godt så lenge. Det er ikke mulig å overleve på 50% stilling når man har 3 barn. Anonymkode: f9bd5...122 Man velger jo sin egen vei, ingenting kommer på sølvfat her i livet 💪🏻 Anonymkode: e3fed...08b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Jeg jobbet mange år deltid da jeg var av og på student, sånn 20-80% . Ja, jeg hadde mer frihet og mindre penger, bodde lite og hadde fremdeles kunne spart opp noen kroner for reise. Men jeg trivdes ikke i en lavt betalt jobb (butikk) og det var kjipt og alltid gå i 0 og ikke kunne spare til bolig osv. Nå finnes det en mellomting mellom å være lege og andre yrker så jeg tenker at de jobbene som gir deg feks fleksitid, grei lønn og hjemmekontor, som jeg har nå, gir mye tilbake også selv om det ikke er mulig å jobbe mindre %. Så ser jeg at folk har generelt mindre tid til å treffes, noe som jeg synes er synd. Ellers har jeg ikke lyst på barn, så da er det mindre tid å bruke på det. Anonymkode: 5e3db...957
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at det du holder på med, det er muliggjort fordi du har tjent godt så lenge. Det er ikke mulig å overleve på 50% stilling når man har 3 barn. Anonymkode: f9bd5...122 Livet er så mye mer enn bare overlevelse Anonymkode: 4f503...974
Gjest mariama Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Jeg syns det høres ut som en klokt valg, og hadde gjort det samme om jeg hadde tatt de riktige økonomiske valgene tidligere i livet, og hatt en å dele utgifter med. Samtidig er det viktig å ha i mente at dette valget ikke er mulig for alle. Det vil som hovedregel kreve at man har noen goder som lavt boliglån, tidligere høy inntekt/arv/kapital av andre årsaker. En stor fordel er det også om man er to. Men det er inspirerende å ha som mål, absolutt. Men jeg håper også at vi kan ha et arbeidsliv der man både kan jobbe fullt og ha et godt liv i de fleste yrker.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Eventuelt kan man velge en retning som gir fleksibilitet. Og samtidig innhold, utfordringer og glede. Mange leger jeg kjenner har en kombinert klinikk og forskningsstilling, med mye fritid, og mye høyere lønn enn fastleger. Anonymkode: 6ad5d...eb3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 TS: Er du minimalist? Kan virke slik. Det sparer man mye på, pluss at man får gode og sunne verdier Anonymkode: 4f503...974
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at det du holder på med, det er muliggjort fordi du har tjent godt så lenge. Det er ikke mulig å overleve på 50% stilling når man har 3 barn. Anonymkode: f9bd5...122 Selvfølgelig er det mulig. Det har jo alle generasjoner før oss bekreftet. Det var kun mannen som var i full jobb før som da tilsvarer to 50% stillinger i familien. Det handler om prioriteringer. Kanskje man ikke MÅ ha bil men kan bruke buss. Der er gjerne 5-8 tusen spart pr bil hver mnd om man regner med verkstedsregninger. Kanskje man ikke trenger SFO og full barnehageplass som da frigjør Kanskje inntill 7 tusen pr mnd. Man kan lage all mat fra bunnen av, inkludert brød som gjerne frigjør 100-200 kr pr dag. Kanskje man reparerer klær fremfor å kjøpe nye, fordi man har tid til det. Kanskje man kjøper brukte klær. Der er mye penger spart. Kanskje man dropper å bruke 40 tusen på ferie i året. Kanskje man kjøper et mindre hus og barna må dele soverom, potensiell sparing på flerfoldige tusen pr. Mnd eller millioner om man ser i det langsiktige perspektiv. Kanskje man ikke trenger den dyreste nyeste mobilen. Kanskje man kan klare seg i mange år med det man allerede eier. Kanskje vi har blitt for vant til å ha alt mulig og kunne kjøpe det vi mener vi må ha, men som vi egentlig ikke trenger. Anonymkode: ca9ca...74d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Jeg gikk ned nesten 550 000 i årslønn til en gradert stilling i ufaglært jobb. Likte det så nå driver jeg med deltidsstudier på si for å få formalisert min lille stilling, men vil beholde 60-80% stillingshverdag og aldri ha personalansvar for nesten 55 mennesker igjen i mitt liv, millionlønn til tross. Det som rant over var at jeg alltid, alltid, var på jobb. Med jobbmail på telefonen, tok samtaler i en konfirmasjon, hodet tenkte på bunnlinjer, årsrapporter eller pakkeliste til neste jobbreise mens jeg forsøkte å sovne. Det var nonstop. Godt å sette seg i bilen med mental kapasitet til å komme på at noen sa lokalbutikken hadde fått inn gode jordbær og svinge innom der. Anonymkode: 7b178...214 4
Gjest Hippokrates Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Sliter litt å tro på historien til TS. Du tok en legeutdannelse, arbeidet som fastlege, men endte opp i en jobb der utdannelsen din ikke er særlig relevant, fordi du ikke ønsker karrierejaget? Det virker ikke særlig troverdig eller realistisk. Ironien kommer inn når du har alle muligheter i verden til å jobbe så lite som du vil som lege. Hvor mange pasienter du ønsker å ta inn er helt opp til deg, og noe du kan regulere gjennom offentlig eller privat sektor, eventuelt starte opp for deg selv. Så det er rart at du valgte å kaste utdanningen og erfaringen din på bålet for å leve et minimalistisk liv. Jeg tror aldri jeg har hørt noen gjøre en så omfattende omveltning i livet sitt. Blir du for øvrig syk nå eller senere i samme situasjon, så har du satt deg selv i en vanskelig posisjon resten av livet. Men det har du nok tenkt på? For all del, hvis historien er sann så gratulerer med å finne verdien, lykken og tilfredsheten i livet. Jeg mener det. Det unner jeg alle, og jeg skulle ønske flere hadde mulighet til å gjøre slik TS har gjort. Jeg tror det er oppskriften på et langt og lykkelig liv, samt reduserer sjansen for sykdommer og uhelse. Jobb, tidsklemma, stress, mas, jag, økonomiske og arbeidsmessige bekymringer, dårlig arbeidsmiljø, dårlig ledelse OSV som mange kjenner på daglig, tror jeg er roten til alt vondt... i alt fra uføretallene, sykdom, lidelse, smerte, elendighet og tidlig død som følge av psykisk eller fysisk sykdom. Budskapet i det TS skriver er underkommunisert, og kan være resepten vi alle egentlig trenger. Arbeidslivet burde vært regulert bedre. Men dessverre handler alt om omstrukturering, effektivitet, profitt, formue og inntjening, og kun det, på vegne av arbeidsgiverne. Det er trasig. Og arbeidstakerne prøver å strekke seg så langt de klarer for å leve opp til dette, fordi de igjen tror det gagner deres CV og deres liv positivt. Blir en vond sirkel som kontinuerlig baller på seg av det. Endret 26. mai 2022 av Hippokrates
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Cylon skrev (48 minutter siden): Sliter litt å tro på historien til TS. Du tok en legeutdannelse, arbeidet som fastlege, men endte opp i en jobb der utdannelsen din ikke er særlig relevant, fordi du ikke ønsker karrierejaget? Det virker ikke særlig troverdig eller realistisk. Bare fordi trådstarter har tatt et annet valg enn deg? Kanskje hen ikke ville jobbe seg ihjel og fant ut av det underveis? Syns du er litt enkel i tankegangen her.. Anonymkode: 4f503...974 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bare fordi trådstarter har tatt et annet valg enn deg? Kanskje hen ikke ville jobbe seg ihjel og fant ut av det underveis? Syns du er litt enkel i tankegangen her.. Anonymkode: 4f503...974 Enig med personen du siterer. Det finnes et hav av muligheter for rolige dager, fleksibilitet, og god lønn. Når man først har kommet seg gjennom medisinstudier, turnus, og på toppen av det 8 års erfaring. Her falt valget på phd og post doc, så kombinasjon av ad-hoc vakter, litt undervisning, og forskning. Null stress, god lønn. Så finnes egentlig ingenting troverdig i valgene som er tatt, dersom du har litt erfaring med bransjen. Anonymkode: 6ad5d...eb3 9
Gjest Hippokrates Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bare fordi trådstarter har tatt et annet valg enn deg? Kanskje hen ikke ville jobbe seg ihjel og fant ut av det underveis? Syns du er litt enkel i tankegangen her.. Anonymkode: 4f503...974 Hvor har jeg skrevet at TS har tatt et annet valg enn meg? Jeg begrunnet hvorfor jeg skrev det jeg gjorde under det du siterte meg på. Men det leste du kanskje ikke? Skjønner godt at du synes jeg var litt enkel i tankegangen da. Jeg snakket om TS' muligheter på tross for at TS ville roe ned jobbsituasjonen, og jeg snakket om hva TS ofret ved å ikke gjøre det. Jeg har som sagt aldri hørt om et lignende tilfelle før, der noen har lagt så mye i potten, på tross av mulighetene, for å finne et "bedre liv".
Knirke Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 3 hours ago, Cylon said: Sliter litt å tro på historien til TS. Du tok en legeutdannelse, arbeidet som fastlege, men endte opp i en jobb der utdannelsen din ikke er særlig relevant, fordi du ikke ønsker karrierejaget? Det virker ikke særlig troverdig eller realistisk. Ironien kommer inn når du har alle muligheter i verden til å jobbe så lite som du vil som lege. Hvor mange pasienter du ønsker å ta inn er helt opp til deg, og noe du kan regulere gjennom offentlig eller privat sektor, eventuelt starte opp for deg selv. Så det er rart at du valgte å kaste utdanningen og erfaringen din på bålet for å leve et minimalistisk liv. Jeg tror aldri jeg har hørt noen gjøre en så omfattende omveltning i livet sitt. Blir du for øvrig syk nå eller senere i samme situasjon, så har du satt deg selv i en vanskelig posisjon resten av livet. Men det har du nok tenkt på? For all del, hvis historien er sann så gratulerer med å finne verdien, lykken og tilfredsheten i livet. Jeg mener det. Det unner jeg alle, og jeg skulle ønske flere hadde mulighet til å gjøre slik TS har gjort. Jeg tror det er oppskriften på et langt og lykkelig liv, samt reduserer sjansen for sykdommer og uhelse. Jobb, tidsklemma, stress, mas, jag, økonomiske og arbeidsmessige bekymringer, dårlig arbeidsmiljø, dårlig ledelse OSV som mange kjenner på daglig, tror jeg er roten til alt vondt... i alt fra uføretallene, sykdom, lidelse, smerte, elendighet og tidlig død som følge av psykisk eller fysisk sykdom. Budskapet i det TS skriver er underkommunisert, og kan være resepten vi alle egentlig trenger. Arbeidslivet burde vært regulert bedre. Men dessverre handler alt om omstrukturering, effektivitet, profitt, formue og inntjening, og kun det, på vegne av arbeidsgiverne. Det er trasig. Og arbeidstakerne prøver å strekke seg så langt de klarer for å leve opp til dette, fordi de igjen tror det gagner deres CV og deres liv positivt. Blir en vond sirkel som kontinuerlig baller på seg av det. Jeg tenkte det samme når jeg leste HI. En lege har valgt yrket fordi hen interesserer seg for menneskelig anatomi og helse, og kaster det ikke fra seg sånn helt uten videre. I tillegg er det endel ord og formuleringer i innlegget som ikke stemmer overens med en som har 6 års utdannelse. Jeg tenkte umiddelbart at det er samme person som har startet minst to andre tråder om «karrierejag» , «hamsterhjul» og at å jobbe redusert er det eneste riktige. Uansett… Jeg kan ta feil, men svaret blir det samme: Folk er forskjellige, og prioriterer forskjellig. Har du, TS, funnet noe som funker for deg: Bra! 👍 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Jeg var også innstilt på en karriere og høy lønn. Men jeg simpelthen klarte det ikke. Jeg tok aldri med i beregningen at karriere er for de friske og energifylte menneskene som tåler motgang. Det ble for mye for meg. I tillegg er jeg et ja-menneske og altfor lite kynisk. Ja kort fortalt. Nå har jeg en jobb det ikke ropes hurra for, men jeg har overskudd og elsker resten av livet mitt som familie, barn, mann og fritid. Jeg har tid til dem alle. Anonymkode: 38702...32e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 Har ikke noe problem med å drive eget firma, dyrke fritidsinteresser, ha tid til både venner og familie. Så jeg greier fint å leve livet slik jeg har det. Anonymkode: 509d6...0ad
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Jeg er høyt utdannet, jobbet omtrent i 15-16 år med administrativt arbeid og lønn på over en million. Gått ned til 60% stilling, bruttolønn dermed ned 400’, så merkes, men har fortsatt rundt 600’ og fri mandag og fredag. I hvertfall på papiret. Det er ganske utfordrende å jobbe denne type jobb deltid, da jobb ikke er ferdig når kl er 16, så faren er gratisjobbing Anonymkode: 8939a...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå