AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har fagbrev som Helsesekretær og Helsefagarbeider og har mange års erfaring fra begge yrker. Jeg har ikke studiekompetanse, men kan jeg komme inn på sykepleien med realkompetanse eller må jeg ta opp fag først? Matte, Norsk? Anonymkode: f29b1...ee4
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og krav til 3 i matte (1P og 2P) og norsk. Har du 2 i matte S eller R går det fint. https://utdanning.no/utdanning/nord.no/bachelor_i_sykepleie#opptakskrav eksempel Endret 26. mai 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Har ikke matte fra videregående. Da jeg gikk hjelpepleien på 90- tallet var det ikke matte med i utdannelsen. Anonymkode: f29b1...ee4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke matte fra videregående. Da jeg gikk hjelpepleien på 90- tallet var det ikke matte med i utdannelsen. Anonymkode: f29b1...ee4 Da er det på tide å ta opp matte igjen. En sykepleier som ikke regner medisiner riktig hver gang er faktisk livsfarlig. Anonymkode: 83668...edf 5
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Husk å følge med på oppmeldingene til privatisteksamenene, påmelding er som oftest mange måneder før selve eksamensdato. Studere kan du gjøre på egenhånd, eventuelt se om videregående skole i nærheten tilbyr hjelp til undervisning. Du trenger 1P og 2P med karakteren 3. 1P og 2P er de "enkleste" matte fagene i VGS. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det på tide å ta opp matte igjen. En sykepleier som ikke regner medisiner riktig hver gang er faktisk livsfarlig. Anonymkode: 83668...edf Ja, det skjønner jeg, men hvor mye husker en fra videregående om en hadde matte der? Regner med det er medikamentregning på studiet, det må jo læres uansett. Anonymkode: f29b1...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Jeg kom inn på sykepleien med realkompetanse for fire år siden. Er helsesekretær med mange års erfaring, og gikk et år på allmennfag (før jeg ble helsesekretær) så jeg trengte ikke å ta opp matte og norsk. Forresten så har man ikke fagbrev som helsesekretær, men autorisasjon Anonymkode: 7e5a2...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Jeg kom inn på vernepleie med realkompetanse i 2015. Så vil anbefale deg å søke. ☺ Anonymkode: d246d...b89
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Det er viktig å ha grunnkunnskapen i bunn. Det er skolens måte å "sile" ut de som har minst forutsetning for å klare medikamentregning eksamen. Samtidig vil jeg si at 1P og 2P er mest praktisk matte. Har sett på hvordan oppgavene til 2PY for de som går helse og oppvekstlinjer, og det er faktisk mer medikamentrettet regneoppgaver der enn i 1P og 2P. 1P og 2P består mye av prosentvis regning, bruk av GeoGebra, Excel og statistikk.
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kom inn på sykepleien med realkompetanse for fire år siden. Er helsesekretær med mange års erfaring, og gikk et år på allmennfag (før jeg ble helsesekretær) så jeg trengte ikke å ta opp matte og norsk. Forresten så har man ikke fagbrev som helsesekretær, men autorisasjon Anonymkode: 7e5a2...e0a For fire år siden, det blir studieår 2018, da var ikke de nye kravene til matte og norsk enda innført. Kravene ble innført for de som begynte fra 2019. https://www.samordnaopptak.no/info/om/lover-og-regler/endringer/index.html Under endringer i 2019. Endret 26. mai 2022 av Knoot 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kom inn på sykepleien med realkompetanse for fire år siden. Er helsesekretær med mange års erfaring, og gikk et år på allmennfag (før jeg ble helsesekretær) så jeg trengte ikke å ta opp matte og norsk. Forresten så har man ikke fagbrev som helsesekretær, men autorisasjon Anonymkode: 7e5a2...e0a Vet at det heter autorisasjon, det var bare for å forenkle innlegget😜 Anonymkode: f29b1...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det skjønner jeg, men hvor mye husker en fra videregående om en hadde matte der? Regner med det er medikamentregning på studiet, det må jo læres uansett. Anonymkode: f29b1...ee4 Det er litt sent å skulle lære seg matte på universitetet, det grunnleggende må selvsagt på plass før den tid. Det ligger mange videoer om matematikk 1p og 2p-pensum på YouTube, ellers er ask elev en flott portal! Nå skyter jeg litt fra hofta, men jeg tror programmering ble en del av p-pensum fra og med i fjor, og det kan være litt køddent å skulle lære seg på egenhånd. Som flere nevner, du må ha 3 i matematikk. Eller bestått R eller S-matematikk. P er den enkleste av de, jeg anbefaler ikke R matematikk med mindre du må ha den (noe du ikke må ha). Som en annen påpeker så ble NO3MA3-kravet (3 i matte og norsk) innført i 2019. Anonymkode: f8431...495
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Ps; Før du ser på eventuelle videoer på nett, så bør du være sikker på at du har kontroll på hva pensum innebærer. Veldig dumt å kaste bort masse tid på noe som ikke er en del av 2022-pensum, eller gå glipp av noe som ble innført i fjor, for eksempel. Anonymkode: f8431...495
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Hadde nettopp 1P og 2P og det var 1 oppgave i 1P og 1 oppgave i 2P om programmering, forklar hva som "Hans" vil at skal skje når han trykker på kjør program osv.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 Knoot skrev (6 minutter siden): For fire år siden, det blir studieår 2018, da var ikke de nye kravene til matte og norsk enda innført. Kravene ble innført for de som begynte fra 2019. Det var uansett krav å ha matte og norsk, bare at det ikke var karakterkrav. Og den matten og norsken på helsesekretærutdanninga var ikke nok. Anonymkode: 7e5a2...e0a
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Nettopp, det står at det må være fellesfag med minimum så og så mange timer. Fellesfag betyr vel VGS første og andre år om jeg ikke tar feil. Endret 26. mai 2022 av Knoot 1
I Grosny Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, det skjønner jeg, men hvor mye husker en fra videregående om en hadde matte der? Regner med det er medikamentregning på studiet, det må jo læres uansett. Anonymkode: f29b1...ee4 Jeg lurer litt på hvor store disse matematikk-kravene er. Medikamentregning er iallfall veldig enkelt. Hvor mye er 1+1? Det som er krevende der er å holde styr på desimaler, mikrogram, milligram og sånt. Altså dersom du skal sette ett mikrogram morfin og tar feil og setter ett kilogram i stedet så er det uakseptabel tabbe. Når folk stryker i medikamentregning så er det fordi det går i surr med desimaler eller ikke har lest oppgaven nøyaktig nok. Bare en feil er stryk. Man skal aldri feile . Det kan tenkes at du skal ta noen fag på videregående-voksenopplæring. Ta kontakt med fyklesutdanningskontoret (er ikke sikker på hva det heter, men ring fylket), og ring til en rådgiver og forklar. Rådgiver kan fortelle nøyaktig hvilke fag du må ta, og hjelpe deg til å søke deg inn på riktig sted. Jeg tror det er mulig å lirke deg inn etter søknadsfrister med rådgiverens hjelp, men vær rask. Jeg var i nesten samme situasjon en gang, kom inn til en rådgiver, og fikk fantastisk hjelp. Jeg manglet norsk og engelsk og tok det på VGS -voksenopplæring. Endret 26. mai 2022 av I Grosny 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Knoot skrev (4 minutter siden): Nettopp, det står at det må være fellesfag med minimum så og så mange timer. Fellesfag betyr vel VGS første og andre år om jeg ikke tar feil. Det stemmer nok, jeg antar det er det samme som fagene som kreves for 23/5-regelen, altså norsk, engelsk, matematikk 1p og 2p, samfunn, naturfag og historie. Anonymkode: f8431...495 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 Tusen takk for alle svar, da må jeg ta opp matte evt🤗 Anonymkode: f29b1...ee4 3
Knoot Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Som en annen påpekte, ring en rådgiver på VGS, da er du sikker på at du får de fagene du trenger og de kan kanskje tilby undervisning. Kanskje det er flere i området som er i samme situasjon og da kan dere hjelpe hverandre med fag(ene). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå