Christina82 Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Og hva gjorde dere sist dersom dere har fordelt før? Endret 29. mai 2022 av Christina82
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Jeg (mor) tar alt jeg kan + ferie + ulønnet. Gjorde det sist, og gjør det samme nå. Pappapermen blir en dag her og en dag der så langt det går. Far er selvstendig næringsdrivende, firmaet ryker ad undas om han er borte 4 mnd 😛 Anonymkode: d7cc7...bea 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Jeg har begge gangene tatt hele fellesperioden, tar også 1 år ulønnet og far tar kun sine obligatoriske uker, husker ikke om det er 12 eller 15. uker nå? Anonymkode: 95f5a...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Vi tok 50/50. Fungerte veldig fint. Ammer feks ennå og han er 1,5 år. Han er født på et gunstig tidspunkt mtp barnehageplass. Anonymkode: 08921...687 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Forrige gang tok jeg hele fellesperioden, ferie og 2 uker ulønnet. Barnet var 9mnd da jeg kom tilbake i jobb og det passet fint. Far tok sine 15 uker+ ferie og avspasering så han var hjemme i 5 mnd og vi fikk hele sommeren sammen. Det blir noe liknende nå, jeg har bare mer ferie som kan overføres så slipper ulønnet. Og mannen har ikke bestemt seg for hvor mye ferie og avspasering han tar, kommer an på hvor mye han tar ut ifm fødsel. Anonymkode: 34f39...e1a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Baby ble født nå i mai, og får dermed barnehageplass i august neste år. Jeg tar mine uker, mesteparten av fellesperioden og fire uker ferie. Far tar et par uker av fellesperioden, sine uker, noen uker ulønnet permisjon og ferie. Han er lærer, så det hjelper litt på kabalen at han uansett er hjemme hele neste sommer. Han får ukene med ulønnet permisjon fordi jeg tjener mest, så det taper vi minst på. I tillegg kan han ta de ukene etter at barnet fyller ett, så vi får litt kontantstøtte også. Til sammen blir vi værende hjemme ca. sju måneder hver (dvs, på grunn av lærerferien får han i tillegg to måneder hjemme samtidig med meg nå i sommer). Anonymkode: 57942...355
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Vi deler fellesperioden 50/50, og så mulig jeg forlenger med litt ferie helt til slutt, avhengig av hva som blir best med barnehageplass. Vi har egentlig rett til det fra oktober, men håper vente til desember (far har permisjon til midten av november) 😊 Anonymkode: 9331d...486 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Vi hadde en kabal hvor vi delte fellesperioden likt mellom oss, men jeg jobbet 20% fra hjemmekontor fra 3 mnd, tok noen kurs og slikt, og litt ferie, slik at jeg gikk tilbake i jobb da hn var litt over 7 mnd. Han avspaserte og tok litt ferie i min permisjon også. Fikk det til å gå opp uten noe ulønnet (mye på grunn av faren sin enorme avspaseringssaldo), hn begynte i bhg omtrent 15 mnd gammel. Anonymkode: c1ced...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Deler 50-50. 8 måneder hver.Blir kjempedyrt, men sånn er det når det ikke er barnehageplasser å oppdrive. Anonymkode: 60159...94d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tar hele fellesperioden og kanskje et par uker ferie for å forlenge litt. Vurderer ikke ulønnet permisjon her. Anonymkode: d2ff9...123
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Tar min del, fellesperioden, ferie og ulønnet perm til barnet er 1 år. Anonymkode: 87aa1...761
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tar min periode, også 12 uker av fellesen. Han tar sine uker og 4 uker av felles. Anonymkode: b659d...c5a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tar mi del, felles, så tar jeg 5 uker ferie fra i år for å forlenge. Så tar mannen sin del fra april og ferien sin til slutt. Anonymkode: 74851...4ab
Pølsevann Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 Får barn i begynnelsen av januar (eller slutten av desember) så får ikke bhg plass før ungen er 20 mnd. Så det blir en skikkelig kabal å få til å gå opp. Har ikke løst den enda, men tenker at jeg tar hele min + fellesperioden, faren tar sin del. Jeg begynner sannsunligvis å jobbe 20-30% ganske tidlig for å strekke permisjonen. Mannen er selvstendig næringsdrivende og kan ikke være borte fra jobb i 4 mnd i strekk. Så han må ta sin pappaperm gradvis. Kanskje 50% over 8 mnd eller noe, mens jeg jobber 50% den perioden. Aner ikke helt hvordan vi skal få det til å gå opp. Men en del ulønnet blir det på meg hvertfall. Det er visse perioder i året mannen ikke kan ta mye fri/permisjon så da blir det nok fullt ulønnet på meg. Må få printet ut en kalender så jeg kan tegne opp og markere hvordan det kan løses. Blir ikke enkelt hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tar min del og hele fellesperioden, i tillegg til ulønnet permisjon (barnet er født i mars og planlagt barnehageoppstart er august 2023). Far har blitt student når permisjonen min er over, så det er ikke vits at han tar permisjon fra studiene, som da bare må utsettes enda mer. Han vil dessuten få mye mer fritid og mulighet for å være med barnet som student. Hadde han jobbet ville jeg uansett tatt hele permisjonen, rett og slett fordi jeg fullammer og er den som er oppe om natten og ikke er i stad til å fungere tidlig på morgenkvisten dagen etterpå. Økonomisk gjør det meg absolutt ingenting å tape den inntekten/pensjonen for den korte perioden det er snakk om. Det er en billig pris å betale for å få mer tid med barnet hjemme - så vanvittig verdt det💕 Anonymkode: 199fe...12b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 Vi får barn nå i Juni. Jeg tar min del, fellesperioden, 4 uker ferie +litt ulønnet (ut fra når hun kommer, vil være hjemme til hun er 9 mnd). Han tar sin del og litt ulønnet (spørs når vi får barnehageplass). Også har vi 3-4 uker de to somrene hjemme sammen. Anonymkode: 13634...21b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Første gang tok jeg min del, 4 uker ferie + fellesperioden, begynte å jobbe igjen 30% ved 6 mnd, så fikk noen dager permisjon til gode etter at pappaen var ferdig med sin permisjon. Deretter var det ferie, hver for oss store deler av sommeren før barnehagestart i august (maibaby). Denne gangen planla jeg å begynne tidligere å jobbe, startet 20% ved 7 uker, så sparte på den måten en dag i uka til sommeren. Etter 7 mnd gikk pappaen ut i 50% permisjon, så da delte vi litt av felleskvoten (han tok 4 uker totalt). Deretter pappaperm + 4 uker ferie + resten av pappapermen (jeg skal ha 3 uker permisjon i hans ferie). Siden vi fikk augustbaby denne gangen så får han innkjøring i permisjonen, begynner å jobbe rett etter barnehagestart. Anonymkode: c5e4b...e8c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tok all fellesperiode + brukte all ferie jeg hadde tilgjengelig for å forlenge permisjonen. Da var babyen 7 måneder, og jobbstarten fucka helt med ammingen. Håpløst Anonymkode: e439d...eb3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tok all fellesperiode + brukte all ferie jeg hadde tilgjengelig for å forlenge permisjonen. Da var babyen 7 måneder, og jobbstarten fucka helt med ammingen. Håpløst Anonymkode: e439d...eb3 Meg igjen, skulle bare si at jeg gjerne skulle tatt ulønnet permisjon om vi hadde hatt økonomi til det😅 Anonymkode: e439d...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Kommer til å ta egen del + felles, deretter ta ut 7 uker ferie (fører over fra i 2022) også tar han sin del. Vanskelig nok for han å ta sin del når han er selvstendig næringsdrivende, så regner med at det blir «hei og hadet» i døra når jeg kommer hjem fra jobb, så han kan jobbe litt på kveldene😅 Har heldigvis bhg-plass når han er ferdig med sin periode, selv og jeg veldig gjerne skulle tatt ulønnet perm for å ha barnet hjemme lengre, men det er uaktuelt økonomisk sett. Anonymkode: ac14b...e91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå