Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil være så snille og fortelle meg litt hvordan prosessen til dette blir og hvor lenge man får vite i forkant og andre ting som er greit å vite? 

Jeg har to hks, så nå 3 gangen skal det bli et pks. Det ser jeg frem til. 

Hva gjøres den dagen? får man informasjon om hvor lene før termin osv? Har en del spm. 

Noen som vil svare litt?

Takk💙

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to planlagte ks. Begge ble utført 2-3 uker før termin.

Fikk skriftlig info noen uker før, og tok blodprøve dagen før ks.

I infoskrivet stod det at jeg skulle faste fra kvelden før og at jeg kunne bruke Klyx (tarmtømmingsmiddel) om jeg ville. Dette har jeg valgt å gjøre begge gangene, og jeg tror det har spart meg for mange plager. Fint å slippe treg mage etter ks.

På selve ks-dagen dusjet jeg og tok på rene sykehusklær. Ellers har det vært litt ulik måte de har forberedt på før selve operasjonen. På det ene sykehuset la de inn kateter mens jeg lå på operasjonsbordet og hadde fått bedøvelsen i ryggen. På det andre sykehuset kom en jordmorstudent inn på rommet og la inn kateter før de trillet sengen inn på operasjonssalen. 

Jeg synes helt klart det å få innlagt kateter ETTER at bedøvelsen var satt var det beste. Jeg kjente da ingenting, mens den gangen jordmorstudenten skulle legge det inn fikk hun det ikke til. Hun stakk og stakk uten å lykkes og til slutt måtte en jordmor komme og gjøre det. Jeg kjente en stikkende følelse i urinrøret lenge etter at kateteret ble fjernet dagen etter ks, og tror dette har med å gjøre at studenten stakk så mange ganger uten å lykkes. Så om jeg var deg ville jeg spurt om de kan sette kateteret etter bedøvelsen.

Selve operasjonen har vært en rolig fin opplevelse begge gangene, og begge babyene hadde full pott (10) på Apgar score etter fødselen. Ved siste ks steriliserte jeg meg samtidig, så det tok litt lengre tid enn det første, men tror ikke jeg lå der mer enn en time tilsammen. Deretter ble jeg kjørt til overvåkning og lå der i noen timer. Prøvde å amme litt, men ved begge ks har de også tatt babyene med for å ta noen prøver mens jeg lå der. Etterpå ble jeg kjørt til rommet mitt der jeg fikk smertestillende med jevne mellomrom. Smertene har vært helt overkommelige. Har begge gangene fjernet kateteret dagen etter ks. Da har jeg dusjet og prøvd å gå litt. Det har vært minimalt med renselse begge gangene, så ingen store blødninger. Men akkurat det er kanskje det samme ved hks, jeg vet ikke. Alt i alt er planlagt ks en veldig fin opplevelse. De skjærte forresten i samme snittet begge gangene også, så har kun ett arr. 

Bare Spør om det er noe annet du kommer på . Masse lykke til :)

Anonymkode: ccfd8...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn til til preop for informasjon og blodprøver ca halvannen måned før UL-termin. Da fikk jeg beskjed om å ta nye blodprøver dagen før ks-dato. 

Ks-dato fikk jeg beskjed om 4 uker før UL-termin, at var om underkant av tre uker. Det ble derfor slik at jeg jobbet flere dager av permisjonen min. 

Her gikk vannet en uke før ks-dato så det ble et akutt planlagt ks. De sa at operasjon helst foretrekker at kateter er lagt på forhånd, det gikk veldig fint. Ble trillet til operasjon ca 7 timer etter at jeg ble innlagt. Selve ks har du jo vært igjennom. Jeg synes det var likt som under hastekeisersnitt. Fikk også snittet på samme sted som sist. Opp og dusje og gå 6 timer etter operasjon. 

Det som er greit å forberede seg på er jo at du får svært lite hjelp med amming, stell av baby, stell av deg selv og seng som flergangsfødende. Og etterrier I ks-arr blir verre for hver gang. Jeg var utslitt etter hastekeisersnitt og var nesten for sliten til barseltårene. Vet ikke om det var tilfeldig men jeg var ganske frisk, rask og opplagt etter planlagt ks og da kom barseltårene for fulle mugger. Og de varte! Det var helt forjævlig! 🤭 

Anonymkode: a364a...bf9

Skrevet

Jeg fikk keisersnitt en uke før termin, og var innlagt på sykehuset dagen før. Fikk kateter, ble trillet inn på operasjonsbordet, og alt var veldig fredelig og fint. 

Eneste som var ubehagelig var trangen til å ville besvime mens jeg lå der. Men da skrudde anestesifolkene på noe (?) som jeg fikk inn i armen, og da besvimte jeg ikke likevel😅 

For en fantastisk opplevelse det var ☺️💖

Og samtidig litt ubehagelig siden både jeg og samboeren ikke er sykehusvante. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...