origin Skrevet 26. mai 2022 #1 Skrevet 26. mai 2022 Hadde de tidligeste menneskene psykiske plager som vi har idag? Forsøker å finne noe om dette men klarer ikke finne noe om det
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #2 Skrevet 26. mai 2022 Selvfølgelig hadde de det Anonymkode: 90fa3...673 1
Gjest lurven Skrevet 26. mai 2022 #3 Skrevet 26. mai 2022 Ja det vil jeg tro. Men det ble nok aldri snakket om
Example Skrevet 26. mai 2022 #4 Skrevet 26. mai 2022 Biologisk har vi ikke endret oss så mye, men det er klart at miljø og livsstil har mye å si. Vi har i dag et samfunn hvor vi i større grad klarer å ta vare på de som ikke klarer å jobbe for eksempel. Tidligere var det mer den sterkestes rett og de svakeste døde. Jeg tror heller ikke man skal undervurdere det at vi har mer tid og mulighet til å reflektere rundt vår egen psykiske helse også. Livet er på mange måter blitt mer komplisert samtidig som velstanden har økt. Mennesker har flere valg i livet og vi ser i større grad andres suksess. Det er neppe tilfeldig at man ser økning (i tall) av psykiske lidelser samtidig som sosiale medier har kommet inn i livene våre. I tillegg til økt kunnskap, både blant fagpersoner, men også den gjengse mann og kvinne i gata.
Gibralfaro Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Veldig mange psykiske lidelser er vel først "oppdaget" eller definert i rimelig moderne tid, så tidlige mennesker visste kanskje ikke hva som foregikk, eller hva som var årsaken når folk ble merkelige eller forandret seg, eller gikk berserk med pil og bue. Jeg tipper det var mennesker med slike lidelser som først ble brukt som advarsel til befolkningen eller barna om hva som kan skje, om de ikke følger gjeldende lover eller regler. Kanskje det også var en av påvirkningene som gjorde at folk trodde på religion, shamaner, medisinmenn o.l? Men det er heller ikke umulig at mange psykiske lidelser har kommet i takt med verdens og samfunnets utvikling, og har kommet som følge av menneskelig selvpåført stress og grådighet, sammenlignet med tidligere mennesker. De hadde nok også sitt å stri med, men jeg tipper de levde mye mere i harmoni enn hva folk flest gjør i dag, uten statusjaget som følger oss fra krybbe til grav, og spiser mange opp innvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå