Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det egentlig? Samboeren min har gått på AAP i 4 år, etter at han ble skadet i en ulykke. Han har ikke lenger mulighet til å jobbe med det han er utdannet som, eller ufaglært fysisk arbeid.

På AAP har det egentlig ikke skjedd noe, blitt sendt til masse undersøkelser på sykehuset, byttet saksbehandler 7 ganger, vært på et tiltak der de sa han måtte søke på masse jobber han ikke greier å utføre (f.eks. på lager med tungt fysisk arbeid.. arbeidsgiver ønsket han ikke inn dit da heldigvis pga. skaden), ja og så en haug sånne CV/jobbsøkerkurs, hvor de skriver om CV litt hver gang uten at det utgjør noe forskjell.

Han er også deprimert, trives ikke med å stå utenfor arbeidslivet, men NAV sier de ikke kan hjelpe med omskolering. Ventetid på DPS er veldig lang, så han har ikke fått snakket med noen der enda - kun noen fra kommunen som ikke har hjulpet. Skadene han fikk kan aldri bli helt bra, og selv om jeg jobber 100% tjener jeg bare 27000 i måneden -akkurat nok til å dekke utgifter til bolig/forsikringer/barnehage/bil/strøm/nett o.l. som er ca 25000 per måned litt avhengig av strøm/nettleie.

Er veldig nervøs for hva som skjer videre nå, han eier 50% av huset selv om det er jeg som dekker utgiftene - kan NAV kreve at vi må selge om han skal ha støtte selv om utgiftene er lavere enn leie i området? Kan de sette han til å gjøre tungt fysisk arbeid selv om han aldri har blitt avklart på AAP? Jeg søker nye jobber med litt høyere lønn, men det er snakk om 1500 i måneden eller så. Han ønsker seg veldig utdanning, men da han har fagbrev må han ta påbygg først - og da vil han få så lite i studielån/stipend at vi ikke får det til å gå rundt.

Han skulle få et møte med NAV for å snakke om disse tingene, men han har ikke hørt noe, og får bare beskjed om at de skal gi beskjed til veileder på telefon. Eneste han fikk melding om er at han ikke kan søke sosial stønad før AAP har gått ut. Den går ut om 2 uker.

Noen som har vært gjennom dette og kan fortelle litt?

Anonymkode: 3ce9f...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med den nye regjeringen mister man ikke AAP om man ikke er ferdig avklart. Karensåret er også borte.

Men han virker tafatt! Han må kreve mer fra NAV. Hva kan han gjøre nå?

Hvis han ønsker utdanning må han be om møte med NAV. Han virker som en kar som bare venter pa at de tar kontakt. Det blir feil.

Høres ut som dere burde selge huset og ordne dere en billigere måte å bo på

Anonymkode: 3c6ab...f4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan han ikke ta opp studielån og ta utdannelse?

Anonymkode: 96d2e...e87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan han ikke ta opp studielån/stipend? Dere må bare ordne dere med lavere utgifter disse årene- slik som alle andre må. Hvorfor skal skattebetalerne finansiere huset deres? 

Anonymkode: 89060...539

AnonymBruker
Skrevet

På AAP må man mase på nav. Hele tiden. Nav gjør ingenting for deg. Annet enn lange helsekøer er det ingen andres feil at man ikke er ferdig avklart innen tiden. Man må mase, mase og mase. Masse!

Anonymkode: 78489...25e

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde vært tatt takk i for flere måneder siden. Man må mase sjøl og ikke bare vente. Saken hans burde vært avklart innen nå siden AAP snart går ut. Man må purre og purre. Mange som har vært i denne situasjonen. Har det ikke vært snakk med legen hvordan utsiktene er og en uttalte fra fastlegen? Burde ha diskutert med lege for lenge siden og blitt avklart. 

Anonymkode: 803b7...681

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på AAP i 2 år, fikk ingen konkret plan eller tiltak som var å møte opp på Dps hver andre eller tredje uke. Foreslå selv å søke studier (omskolering) og fikk godkjennelse av nav og støtte av Lånekassa i tillegg til aap. Man må stå på litt selv også for å komme noen vei ☺️

Anonymkode: 5615b...2fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk på AAP i 2 år, fikk ingen konkret plan eller tiltak som var å møte opp på Dps hver andre eller tredje uke. Foreslå selv å søke studier (omskolering) og fikk godkjennelse av nav og støtte av Lånekassa i tillegg til aap. Man må stå på litt selv også for å komme noen vei ☺️

annet enn å møte på dps* skulle det stå 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...