Gå til innhold

Niesa mi selvskader og legger ut bilder på insta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er klar over det. Hun får hjelp av psykolog etter år med mobbing. Hun er 21 år. Jeg forstår at hun har det vondt, men jeg tenker det er så synd for henne at hun legger det ut slik… Åpner opp og bretter ut livet sitt som hun selv skriver «er ødelagt etter mobbingen». Viser arrene, som hun fortsetter å påføre seg selv. Nærmest ukentlig oppdaterer hun verden om sine innerste tanker.

Hun har også lagt ut bilde av seg selv og to venninner i bikinioverdel, alle tre har stygge kutt på armene. Jeg kan ikke annet og undre meg over hvorfor de gjør dette - bildet er tatt slik at armene deres tydelig vises. 

Foreldrene mener hun må ta avgjørelsen selv, og vil ikke si noe på det.

Jeg har egentlig ganske fin kontakt med henne. Vi snakker mye sammen, men hun deler altså det meste på internett. Jeg er redd for at hun trekker seg bort fra meg hvis jeg blander meg borti hva hun velger å legge ut slik. Som voksen tenker jeg at hun kan komme til å angre på dette senere, at alle har fått et innblikk i hennes følelser i ungdomsårene. Tenker med meg selv at jeg er glad for at det ikke var media da jeg var ung. Om jeg ikke holdt på med akkurat dette, er det sikkert mye jeg kunne funnet på å lagt ut som jeg hadde angrer sterkt på i dag.

Har noen erfaring fra ungdom som bretter ut livet sitt på sosiale medier? Tiktok ser jeg har veldig mye av dette… Hvordan kan man snakke med ungdom så de forstår at dette kan føles vanskelig senere i livet? 

Anonymkode: 2b991...81a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drev på med selvskading da jeg var yngre, og hadde venner som også gjorde det men som var veldig "på" med å skulle poste det og vise det frem, noen gjorde det litt for oppmerksomhetens skyld tror jeg samtidig som de åpenbart fortsatt slet. Det er jo et skrik om hjelp. Jeg prøvde å skjule det så godt jeg kunne og ville ikke at noen skulle finne det ut, så jeg tror det kommer veldig an på  hva slags personlighet man har og hvor komfortable man selv er med å dele slikt. Jeg ser ikke noe galt i å f.eks dele at man har det dårlig, og har slitt med det ene og det andre enten det er selvskading, overspising, anoreksi etc, men det kan være unødvendig ja. Spesielt om det blir veldig ofte.

Jeg ville ikke blandet meg fordi man er så utrolig sårbare på den tiden. Mange poster også slike poster ut av å skulle vise at andre ikke er alene, og at man er sterke som har kommet så langt etc etc.. Blir vel hennes dagbok på en måte? 

Siden hun er hele 21 år så er hun klar over hva hun selv poster og om hun angrer på det i fortiden så er det noe hun selv må ta konsekvenser for. Får eventuelt bare være støttende og ikke legge seg så mye bort i det, når man har det sånn så kan det minste ord eller blikk skade enda mer eller utløse en reaksjon

Anonymkode: 5b0c2...a13

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Foreldrene er klar over det. Hun får hjelp av psykolog etter år med mobbing. Hun er 21 år. Jeg forstår at hun har det vondt, men jeg tenker det er så synd for henne at hun legger det ut slik… Åpner opp og bretter ut livet sitt som hun selv skriver «er ødelagt etter mobbingen». Viser arrene, som hun fortsetter å påføre seg selv. Nærmest ukentlig oppdaterer hun verden om sine innerste tanker.

Hun har også lagt ut bilde av seg selv og to venninner i bikinioverdel, alle tre har stygge kutt på armene. Jeg kan ikke annet og undre meg over hvorfor de gjør dette - bildet er tatt slik at armene deres tydelig vises. 

Foreldrene mener hun må ta avgjørelsen selv, og vil ikke si noe på det.

Jeg har egentlig ganske fin kontakt med henne. Vi snakker mye sammen, men hun deler altså det meste på internett. Jeg er redd for at hun trekker seg bort fra meg hvis jeg blander meg borti hva hun velger å legge ut slik. Som voksen tenker jeg at hun kan komme til å angre på dette senere, at alle har fått et innblikk i hennes følelser i ungdomsårene. Tenker med meg selv at jeg er glad for at det ikke var media da jeg var ung. Om jeg ikke holdt på med akkurat dette, er det sikkert mye jeg kunne funnet på å lagt ut som jeg hadde angrer sterkt på i dag.

Har noen erfaring fra ungdom som bretter ut livet sitt på sosiale medier? Tiktok ser jeg har veldig mye av dette… Hvordan kan man snakke med ungdom så de forstår at dette kan føles vanskelig senere i livet? 

Anonymkode: 2b991...81a

Det er for å få oppmerksomhet og kanskje hjelp.

Jeg selvskader, men skjuler det så godt jeg kan. Ingen andre enn bestekompisen, legen og psykologen vet det. Vanskelig å forklare for kjæresten hvorfor jeg «kommer borti noe og skraper meg opp» hele tiden:( 

Anonymkode: 10557...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

EUPF sikkert.

Anonymkode: 6e93e...d13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal være redd for å dytte henne bort med å prate om dette, jeg :) Hun prøver jo å få noen reaksjoner og oppmerksomhet og det får hun jo med insta. Noe er ikke helt bra, hun trenger litt mer omsorg og bli sett i det "virkelige" liv kanskje? Hun veit sikkert selv at dette er destruktivt, og ingen sier noe om det, lar henne holde på. Tror det kan være fint å ha en person som strekte seg mot henne og tok opp dette. Ta det derfra. Kanskje du får en reaksjon, men jeg tror det vil føles godt for dere begge og så står i allefall døra di på gløtt. Kanskje hun forteller deg noe.

A kind gesture can reach a wound that only compassion can heal.

Anonymkode: e72f0...69b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at du bør snakke med henne om dette. Som anonym over meg også skriver, om det er oppmerksomhet hun ønsker, gi henne det, ikke lat som ingenting. 

Anonymkode: 871e7...11c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...