Penpotetus Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Hei, Jeg skal (endelig) kjøpe meg trønderbunad. Den er grønn med gyllent forkle, og gyllent mønster i vesten. Jeg skulle jo ønske det fantes noe forgyllet sølv som hørte til bunaden, fordi jeg selv er mest glad i varme, gyldne toner og fordi jeg synes det passer best med fargene på bunaden. Spørsmålet mitt er om det hadde gått an å forgylle sølvet som hører bunaden til? Eller er dette ordentlig fy-fy? Er det veeldig fy-fy å kjøpe sølv tilhørende andre bunader også, som er forgyllet? Jeg vil jo gjerne ha sølvet som hører til bunaden, men er ikke så veldig glad i sølv.. Kan ikke så mye om dette, så setter pris på svar! Legger ved bilde av bunaden tatt fra Google.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Har du arvet noe som er forgyllet, kan det brukes. Men å kjøpe nytt, som ikke hører til, er fyfy. Anonymkode: bec84...a7a 2
Penpotetus Skrevet 25. mai 2022 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du arvet noe som er forgyllet, kan det brukes. Men å kjøpe nytt, som ikke hører til, er fyfy. Anonymkode: bec84...a7a Okei. Men å forgylle søljer som hører til bunaden, da?😇 gråsone kanskjeee?
cassio Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Din bunad, du kjøper de søljene du vil eller forgyller den som egentlig hører til. Bunadspolitiet har ikke makt til å arrestere deg 😁 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Kjør på med forgylling eller andre søljer dersom du ønsker det. Tradisjonelt sett har bunad vært et «levende» plagg som symboliserer individet og tilhørighet, og blitt til etter prinsippet om at «man tar det man har». Jeg har bunad fra Østerdalen med søljer fra lenger nord i landet, og er stolt av det. Det passer meg og min slektstilhørighet. Dagens bunadspoliti som prøver seg med at bunaden er som en «uniform» kan ta seg en bolle, og beviser at de ikke har peiling på norsk bunadshistorie. Anonymkode: d421b...34b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Penpotetus skrev (4 minutter siden): Okei. Men å forgylle søljer som hører til bunaden, da?😇 gråsone kanskjeee? Det er jo faktisk et ganske interessant spørsmål 😄 Jeg er opptatt av historie og bunadens betydning. I hvilken grad var det fra gammelt av valgfritt? Har det blitt brukt andre materialer til kvinnebunad, som f.eks messing? Jeg ser på husflidens sider at herrebunaden har enkelte elementer i messing. Hadde materialet en bestemt betydning? Fra gammelt av kunne det gjerne være mye symbolikk i sømmene, fargevalget og smykkene. Jeg ville bladd meg gjennom noen bunadbøker om jeg var deg. Jeg synes man til en viss grad fint kan endre litt på bunaden, så lenge man vet hva man gjør. Anonymkode: bec84...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du arvet noe som er forgyllet, kan det brukes. Men å kjøpe nytt, som ikke hører til, er fyfy. Anonymkode: bec84...a7a Dette er heldigvis helt feil. Anonymkode: d421b...34b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er heldigvis helt feil. Anonymkode: d421b...34b Nei. Anonymkode: bec84...a7a 1
Penpotetus Skrevet 25. mai 2022 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kjør på med forgylling eller andre søljer dersom du ønsker det. Tradisjonelt sett har bunad vært et «levende» plagg som symboliserer individet og tilhørighet, og blitt til etter prinsippet om at «man tar det man har». Jeg har bunad fra Østerdalen med søljer fra lenger nord i landet, og er stolt av det. Det passer meg og min slektstilhørighet. Dagens bunadspoliti som prøver seg med at bunaden er som en «uniform» kan ta seg en bolle, og beviser at de ikke har peiling på norsk bunadshistorie. Anonymkode: d421b...34b Dette var godt å høre. Jeg vil jo følge tradisjon, samtidig vil jeg føle at bunaden og søljene passer meg som individ. Jeg tror ikke jeg ville følt at bunaden var "min" hvis jeg skulle hadde søljer som jeg ikke føler er litt meg i det hele tatt. Tilhørligheten blir jo for meg bunaden i seg selv, og om jeg da tilpasser søljene slik at de passer meg og det jeg føler meg vel i føles det bedre enn å ta noe jeg ikke trives med fordi jeg må.
Penpotetus Skrevet 25. mai 2022 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er jo faktisk et ganske interessant spørsmål 😄 Jeg er opptatt av historie og bunadens betydning. I hvilken grad var det fra gammelt av valgfritt? Har det blitt brukt andre materialer til kvinnebunad, som f.eks messing? Jeg ser på husflidens sider at herrebunaden har enkelte elementer i messing. Hadde materialet en bestemt betydning? Fra gammelt av kunne det gjerne være mye symbolikk i sømmene, fargevalget og smykkene. Jeg ville bladd meg gjennom noen bunadbøker om jeg var deg. Jeg synes man til en viss grad fint kan endre litt på bunaden, så lenge man vet hva man gjør. Anonymkode: bec84...a7a Det er veldig interessant, og jeg har søkt rundt på nettet uten å finne noe om forgylling av søljer som i utgangspunktet ikke skal være forgyllet. Det virker ikke som at dette er noe kjent fenomen, iallefall! Hvor kan man få tak i slike bunadsbøker? Kan være moro å ta en titt!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #11 Skrevet 25. mai 2022 Penpotetus skrev (3 minutter siden): Det er veldig interessant, og jeg har søkt rundt på nettet uten å finne noe om forgylling av søljer som i utgangspunktet ikke skal være forgyllet. Det virker ikke som at dette er noe kjent fenomen, iallefall! Hvor kan man få tak i slike bunadsbøker? Kan være moro å ta en titt! Biblioteket kan muligens ha noen? Eventuelt noen scannede, gamle bøker på nasjonalbiblioteket? Jeg har inntrykk av at det er langt mer fokus på stoffvalg, søm og fargevalg enn sølvet i slike bøker, så informasjon om søljer kan nok være vanskelig å finne…. men jeg ønsker deg lykke til 😊 Anonymkode: bec84...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #12 Skrevet 25. mai 2022 Kjøp forgylt prinsessesølje istedet, den passer fint til alle bunader. Og om noen spør er den arvet (vanlig sølje å arve) Anonymkode: afdc6...321 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå