AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Hva gjør dere dersom noen nær deg kommer med en påstand som rett og slett er feil. Kommer du med fakta, eller lar du de leve i den troen? Eksempelvis : et familiemedlem ønsker å gå ned i vekt og forteller om en granola hen har laget selv. I granolaen er det brukt 500g honning, fordi "honning ikke er like usunt som sukker". Men honning er sukker. Skal du ned i vekt er det ingen poeng i å bytte ut sukker med honning.... Lar du de leve i troen, eller retter du på dem? Anonymkode: bed0b...117 1
Mamasitas Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør dere dersom noen nær deg kommer med en påstand som rett og slett er feil. Kommer du med fakta, eller lar du de leve i den troen? Eksempelvis : et familiemedlem ønsker å gå ned i vekt og forteller om en granola hen har laget selv. I granolaen er det brukt 500g honning, fordi "honning ikke er like usunt som sukker". Men honning er sukker. Skal du ned i vekt er det ingen poeng i å bytte ut sukker med honning.... Lar du de leve i troen, eller retter du på dem? Anonymkode: bed0b...117 Honning er nok ikke like usunt som raffinert sukker nei, den inneholder flere mineraler som kroppen har godt av. Men ja du har rett, det er sukker det også. Så man må være like bevisst over mengden man inntar som ved alt annet kaloririk mat. Jeg bruker litt honning på barnas havregrøt, og i teen. Nettop fordi det er hakket "bedre" enn vanlig sukker. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 En halv kilo honning. Da lurer jeg på hvor stor mengde granola denne personen har laget. 10 kg? Uansett regner jeg med at personen ikke konsumerer en halv kilo honning per porsjon. Anonymkode: bd19a...f21 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 8 minutter siden, Mamasitas said: Honning er nok ikke like usunt som raffinert sukker nei, den inneholder flere mineraler som kroppen har godt av. Men ja du har rett, det er sukker det også. Så man må være like bevisst over mengden man inntar som ved alt annet kaloririk mat. Jeg bruker litt honning på barnas havregrøt, og i teen. Nettop fordi det er hakket "bedre" enn vanlig sukker. Lurer på om du gikk glipp av poenget i iveren om å kritisere rafinert sukker. Dette dreier seg om å spise honning i stedet for sukker, for å gå ned i vekt. Selvsagt like håpløst. Men TS, folk er håpløse, hvis de liksom ikke er klar over at sukker ikke kan byttes ut med honning for å oppnå vektreduksjon, så er løpet kjørt, og du kan like greit bare legge inn årene. Anonymkode: 184aa...28a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Hadde ikke giddet å blande meg i andres kosthold, med mindre det var egne barn. Kan jo være hun kun bruker er par teskjeer granola i yoghurten om morgen, bare har laget en stor mengde for å lagre. Anonymkode: 2d789...081 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Ts nevnte ett eksempel hva om vi da tar covid vaksinen? Anonymkode: 27e15...d21 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 Jeg kunne sikkert kommet med en liten kommentar for å si fra, det kan jo være personen faktisk ikke vet det og er takknemlig om jeg sier fra, men om personen begynner å krangle, trekker jeg meg for tilbake. Gidder ikke å krangle om andres diett altså. Anonymkode: 0469f...c86
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 Jeg tror ikke jeg ville klart å holdt meg, og ville sagt at "honning inneholder nesten like mye kalorier som sukker, men du får likevel i deg gode næringsstoffer fra honning som du ikke får fra sukker. Så, ja det er sunnere, men det er like kaloririkt." Det kan være at vedkommende ikke var klar over det. Og om vektnedgang er målet så bidrar jo gjennom å kommentere at vedkommende når målet sitt. Men det kommer an på hvor nær relasjon man har. Hadde ikke giddet med en kollega, feks. Anonymkode: 741a7...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 Mest sannsynlig hadde jeg sagt ifra av refleks 🤣 men vet at jeg ikke burde si noe med mindre personen spør om råd. Anonymkode: ac7f1...e0d
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Jeg retter nesten alltid på folk i slike tilfeller. Ser ikke hvorfor jeg ikke skulle gjøre det. Jeg forventer også det samme tilbake av andre, at de korrigerer meg dersom det er snakk om enkle faktafeil eller misforståelser. Anonymkode: eb40c...93b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Jeg retter på folk, og forteller dem hva som er riktig. Her på KG nytter ikke det, ingen her innrømmer feil, selv om det er nok av bevis på at dem har feil. Anonymkode: 889fd...776 1
17.11 Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg retter nesten alltid på folk i slike tilfeller. Ser ikke hvorfor jeg ikke skulle gjøre det. Jeg forventer også det samme tilbake av andre, at de korrigerer meg dersom det er snakk om enkle faktafeil eller misforståelser. Anonymkode: eb40c...93b Enig. Jeg ser ikke på det som frekt å opplyse folk om fakta, det er bare ment hjelpsomt. Men jeg ser an både mottaker og tema da, for det er ikke alt jeg orker å krangle om, og det er ikke alle det nytter å si ifra til.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Kommer litt ann på mennesket. Viss det er et menneske som ellers er oppegående og tar til seg informasjon, så retter jeg på det. Forventer da også at det mennesket retter på meg viss jeg kommer med rare påstander. Viss mennesket er stokk dum, unnskyld utrykket, og kommer med feile og rare påstander stadig vekk, da orker jeg ikke rette , bare jatter jeg med. Retter kanskje i begynnelsen av bekjentskapet før jeg skjønner at her er ingen hjemme uansett. Men orker nesten ikke omgåes slike folk, føler nesten jeg blir dum selv av å være rundt de. Anonymkode: b35ce...da4 1
Flintis Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 (endret) Med unntak av egne barn og ektefelle lar jeg være å rette på folk. De får leve i uvitenhet og jeg vil ikke være til bry. På Kvinneguiden hender det jeg retter. Jeg har også innrømmet feil og beklaget dette. Endret 26. mai 2022 av Flintis 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå