AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Del Skrevet 25. mai 2022 Spis normalt sunt. Nei, ikke karbohydrater, aldri karbohydrater. Eller jo, litt karbohydrater må til - men slow carbs! Aldri fast carbs. Hva er en slow carb? Hvor mange slow carbs er det i dagens frokost? Egentlig kan man spise hva man vil, så lenge man teller kalorier, og finner ut hva man trenger i løpet av en dag basert på sin BMR, pluss daglige aktivitet. Kanskje 1850 kcal daglig for å gå ned i vekt, om man veier 70 og vil ned til 60? Egentlig burde man jo veie 55. Det er ingen grunn til å veie mer, hvis man er gjennomsnittlig høy. Hvorfor veier du ikke 55? Eier du ikke viljestyrke? Hvis du bruker viljestyrken din til intermittent fasting 16 timer i døgnet, trenger du ikke telle kalorier. Du kan spise hva du vil i åtte timer. Men du må huske å trene før du spiser, selv om du er så sulten at du kunne gnagd på veggen. Hvis du er så sulten gjør du det feil. Du må spise mer proteiner. Av høy kvalitet, ikke lav kvalitet. Kjøtt, men det må være økologisk kjøtt. Eller, kjøttfri husholdning, tenk på miljøet! Hvis du trener før du spiser, må du huske å ikke drive høyintensitets kardiovaskulær aktivitet, da trigger du en adrenalinrespons og dette hindrer autofagien som skjer med intermittent fasting. Du må rett og slett gjøre lavintens aktivitet i to timer. Gå en tur, altså. Før du spiser. Hver dag. 10 000 skritt eller mer. Helst delt i to, du bør ikke gå mer enn 5000 skritt i slengen. Husk at du bør legge deg før ti. Du må opp klokka fem og gjøre yoga, og drikke kale shake - med mindre du gjør intermittent fasting, da. Men fasting er ikke for alle. Husk også at dersom du drikker kale shake må du ha oppi MCT-olje, for ellers... Og så videre. I det uendelige. Det er ikke rart du er feit. Det er ikke rart kiloene klamrer seg til deg, som om du forventer en nært forestående sultkatastrofe. Du stresser deg jo i hjel over disse tingene. Du går opp, ned, gir opp, begynner på nytt - aldri med varige resultater, og med kronisk knust selvtillit. Hvorfor kan du ikke se ut som "that girl" på Instagram? Hvorfor er det så lett for dem, og ikke for deg? Hvorfor er ikke du tynn? Her er årsakene, slik jeg ser det: 1) Gener. Noen er bare heldigere. Det suger, men det er sant. 2) De tynne liker det de gjør. De nyter turene i skogen, de gleder seg til yoga og de liker faktisk å drikke den kale shake'n hver morgen - men du? Du liker det ikke. Og da er det feil for deg, men rett for dem. Ikke mål deg opp mot noen som gjør noe de liker, hvis du ikke liker det samme som dem! Det finnes en løsning for deg også... men du er nødt til å like den, hele veien. Ingen får til - helt frivillig, og over lang tid - noe de hater. 3: Spiseforstyrrelser. Altfor mange av disse tynne, vakre pikene har spiseforstyrrelser. De har ofte hatt det siden de var så små at de skulle tenkt på helt andre ting, og er like avhengige av synlige ribbein som narkomane er av rusen sin. 4: Nevnte jeg rus? Svært mange influencere og lignende ruser seg også. Adderall (amfetamin mot ADHD) er vanlig blant unge mennesker i USA, spesielt - og amfetamin hindrer sult og gir mer energi, for eksempel til joggeturer klokka seks om morgenen. Og den største, vanskeligste og verste grunnen til at du ikke er tynn - eller i alle fall, så tynn som du sunt kan være, er denne: 5) Du oppfører deg som en robot, og ikke som et dyr. Les det igjen. Ville et dyr telt kalorier? Kontrollert porsjonene sine? Spist med fire timers mellomrom? Nei. Et dyr spiser når det er sultent. Så fort det er mett, stopper det. Det dømmer ikke seg selv om det er gått tolv timer eller tolv minutter siden forrige måltid. Og videre, et dyr beveger seg fordi det er morsomt, eller fordi det må - aldri av noen andre årsaker. Dyr leker, eller forsøker å komme seg fra A til B. Hva er jogging for deg? Hvis det ikke er en lek, og ikke er noe du må gjøre, ser ikke dyret i deg noen grunn til å fortsette. Så, om du vil bli tynn (og hvorfor skal du absolutt være tynn?) - lytt til deg selv. Lytt når kroppen er sulten - spis. Lytt når den er mett - sett maten fra deg, selv om tallerkenen fremdeles er halvfull. Bevég deg når du har lyst, når det er gøy, når det er enkelt - som et barn. Vi lærer tidlig at vi skal spise opp maten på tallerkenen, og slik setter vi til side kroppens signaler for å ikke få kjeft fra mor eller far. Vi får gjerne også kjeft om vi spiser for mye, eller på rare tidspunkter, og i voksen alder fører dette til at hodet ikke lytter til kroppen sitter fast i. Du kan endre dette! Det tar en liten stund, men det går. Takk for at du leste dette. Ha en fin kveld! Anonymkode: dfcd0...82c 7 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Del Skrevet 25. mai 2022 Disclaimer: Hvis du er alvorlig syk eller noe annet er gærent som hindrer deg i å føle metthet, sult eller behov for bevegelse, må du selvsagt høre på legen din. Denne posten er rettet mot de som bare er litt feite av seg, uten noen tydelig grunn, og som skulle ønske de ikke var det. Anonymkode: dfcd0...82c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Del Skrevet 25. mai 2022 Takk! Nyttige tanker. En dose realisme. En bemerkning da: Ikke alle dyr stopper når de er mette. Hvis man har hatt hund av typ labrador eller vorsteh så vet man at noen dyr spiser til de kaster opp og så spiser de det en gang til😅 Men, poenget er brukbart likevel. Anonymkode: 6970a...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Del Skrevet 25. mai 2022 Sånn sett bort fra manglende kunnskap og kilder, så pent skrevet. Men helt feil Anonymkode: 37750...04b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn sett bort fra manglende kunnskap og kilder, så pent skrevet. Men helt feil Anonymkode: 37750...04b Hva er feil, tenker du? Anonymkode: 6970a...cbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Nyttige tanker. En dose realisme. En bemerkning da: Ikke alle dyr stopper når de er mette. Hvis man har hatt hund av typ labrador eller vorsteh så vet man at noen dyr spiser til de kaster opp og så spiser de det en gang til😅 Men, poenget er brukbart likevel. Anonymkode: 6970a...cbb Vel, dette er jo hunder vi mennesker mater. En villhund som får løpe rundt som den vil og spise når den finner mat, er kanskje noe mindre glupsk? Gitt at den ikke sulter, selvsagt. En velfødd villhund, om de finnes. Anonymkode: dfcd0...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg tenker det er mye sannhet i det du sier. Anonymkode: 93712...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er feil, tenker du? Anonymkode: 6970a...cbb Lurer på det samme, hva som er feil her. Anonymkode: dfcd0...82c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker det er mye sannhet i det du sier. Anonymkode: 93712...7bb Takk! Det tenker jeg også. Anonymkode: dfcd0...82c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 25. mai 2022 #10 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk! Nyttige tanker. En dose realisme. En bemerkning da: Ikke alle dyr stopper når de er mette. Hvis man har hatt hund av typ labrador eller vorsteh så vet man at noen dyr spiser til de kaster opp og så spiser de det en gang til😅 Men, poenget er brukbart likevel. Anonymkode: 6970a...cbb Ikke alle labradorer spiser til de spyr, noen av rasen gir seg når de er mett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #11 Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg tror også det er mye sannhet i dette. Vekt og problemer med vekt er mye mer sammensatt enn at det løser seg enkelt ved å lytte til rådene som står i kursiv. Anonymkode: adac5...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #12 Del Skrevet 25. mai 2022 Oi, skjønner at det må være vanskelig å være tynn/slank dersom folk problematiserer det så mye som det du gjør. Jeg er tynn eller slank alt etter hvem som definerer (BMI 19), og kjenner meg ikke igjen i noe. Jeg spiser det jeg vil, men ikke store mengder, jeg trener fordi det er bra for helsen min. Noen ganger har jeg lyst til å spise mer enn det jeg vil og trene mindre enn det jeg vil, men da tenker jeg alltid at noen ganger er det verdt å bruke litt viljestyrke for å trives med meg selv in the long run. Så det blir alt i alt en sømløs balanse som ikke krever så mye av meg. Amerikanske influencere som ruser seg er helt fremmed for meg. Anonymkode: 08154...508 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 25. mai 2022 #13 Del Skrevet 25. mai 2022 Hvis jeg skulle spist kun etter sult- og metthetsfølelse så hadde jeg vært ganske overvektig. Jeg elsker mat, og har en stor apetitt. Men istedet passer jeg på hva jeg spiser, samt trener en del noe som gjør at jeg kan spise litt mer. Mesteparten av tiden har jeg 19-20 i BMI, men har også vært undervektig en periode og for noen år siden overvektig i noen måneder. Jeg liker for øvrig å trene. Samtidig er det pga depresjon periodevis et ork. Da må jeg jobbe for å holde det gående. Hvis jeg lar vær å trene hver gang jeg ikke har lyst så blir jeg ikke godt nok trent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #14 Del Skrevet 25. mai 2022 Med mat på alle kanter til alle tider og en stoooor apetitt må jeg her spise med fornuften. Jeg er slank. Jeg tenker det er mye lettere å holde seg slank enn å gå ned som overvektig. så jeg jobber for å ikke legge på meg aktivt, hver dag. For det å slanke seg virker så umulig vansklig. Jeg teller kalorier. Jeg kan spise hva jeg vil, men innenfor dagens kalorier. Det er som ett regnskap der jeg kjøper måltid med tilgjengelige kalorier. Om jeg hadde spist etter lyst imbilder jeg meg at jeg hadde spist og spist og spist. Jeg kan spise en kjempemiddag og fortsatt ha plass til mer. Aldri sulten , aldri mett. Stadig lyst på noe. Tenker det stemmer litt biologisk også. At vi er laget for stadig jakte på mat og søtt. Og når det er tilgjengelig hele tiden... Selv om ingen sult og metthet nok er noe som er rart med meg, tenker jeg å stadig ha lyst på noe er mer forstålig Anonymkode: 203de...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #15 Del Skrevet 25. mai 2022 Er du overvektig Ts? Var dette et frustrasjonsinnlegg eller bare generell debatt? Jeg er tynn. Jeg mister fort vekt. Jeg har liksom en maksvekt jeg når, deretter går det nedover igjen. Jeg har vært tynn hele livet. Jeg har spist som en hest. Jeg spiste opp hele brødet hjemme, ikke bare 2 brødskiver. Når jeg gikk på svømming og turning så kokte jeg en gryte med nudler. Alle pakkene i pappesken(12 stk), på McDonald’s spist jeg 12 burgere en gang vi hadde vært på ferie. Ekkelt å tenke på nå ja. Det syntes ikke. Jeg var veldig aktiv som barn. Mens de andre syklet, ville jeg heller løpe ved siden av. Jeg klatret, løp og ja.. elsket å være aktiv. Jeg ble jo stillere med årene, men likevel holdt jeg meg slank. I dag er jeg 31. Får på meg buksene jeg brukte som 16-åring. Jeg gjør ingenting for det. Jeg har alle år spist hva jeg ville. Jeg drakk brus, energidrikk, spiste pizza, nudler, snop i tenårene. Jeg fikk svi for det, måtte legge om kostholdet, men ikke pga vekt. I dag så spiser jeg det jeg har lyst på, og jeg har bare lyst på vanlig mat. Egg, salater osv. Lager meg hjemmelaget pizza. Kjøper italiensk pizza av og til. Elsker fersk pasta. Spiser gjerne is nesten hver dag. 400 gram, med sjoko saus. Dette er om kvelden, fordi jeg startet for 2 år siden på adhd medisin. Den ødelegger all matlyst, men jeg som er så tynn, må tvinge i meg, selv om det er noe herk. Men jeg får IKKE energi av det. Så jeg forstår ikke hvordan noen virkelig kan trene når de er påvirket av det. Jeg blir fullstendig passiv. Jeg tok pause fra medisinen fot 1 år siden og jeg følte meg som en maskin, der jeg var i aktivitet hele dagen. 30.000 skritt. Når jeg bruker det har jeg kanskje 1000, og mer når jeg er på jobb da. Jeg drikker en smoothie som er blanding av banan, 3 ferske store dadler, 1/2 sS cashewsmør, 1/2 ss peanutsmør, mandelmelk. Perfekt om man har kverket matlyst. Anonymkode: fa90e...b37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #16 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mat på alle kanter til alle tider og en stoooor apetitt må jeg her spise med fornuften. Jeg er slank. Jeg tenker det er mye lettere å holde seg slank enn å gå ned som overvektig. så jeg jobber for å ikke legge på meg aktivt, hver dag. For det å slanke seg virker så umulig vansklig. Jeg teller kalorier. Jeg kan spise hva jeg vil, men innenfor dagens kalorier. Det er som ett regnskap der jeg kjøper måltid med tilgjengelige kalorier. Om jeg hadde spist etter lyst imbilder jeg meg at jeg hadde spist og spist og spist. Jeg kan spise en kjempemiddag og fortsatt ha plass til mer. Aldri sulten , aldri mett. Stadig lyst på noe. Tenker det stemmer litt biologisk også. At vi er laget for stadig jakte på mat og søtt. Og når det er tilgjengelig hele tiden... Selv om ingen sult og metthet nok er noe som er rart med meg, tenker jeg å stadig ha lyst på noe er mer forstålig Anonymkode: 203de...9af Det er forskjell på sult og det å ha lyst på. Ts skriver spis når du er sulten, ikke hver gang du har lyst på. Anonymkode: a0a7d...942 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #17 Del Skrevet 25. mai 2022 Sannheten om det er jo at naturlig tynne folk rett og slett ikke kjenner på like mye cravings og sult. Og nei, følelsen sult og følelsen "cravings" er ikke lik for alle. Den er både genetisk og påvirket av hvordan (måltidsfrekvens) og hva du spiser. Anonymkode: 15366...188 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #18 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er forskjell på sult og det å ha lyst på. Ts skriver spis når du er sulten, ikke hver gang du har lyst på. Anonymkode: a0a7d...942 Det er mye lettere å la være å spise når man er sulten, enn når man virkelig har lyst på noe. Anonymkode: 15366...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #19 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spis normalt sunt. Nei, ikke karbohydrater, aldri karbohydrater. Eller jo, litt karbohydrater må til - men slow carbs! Aldri fast carbs. Hva er en slow carb? Hvor mange slow carbs er det i dagens frokost? Egentlig kan man spise hva man vil, så lenge man teller kalorier, og finner ut hva man trenger i løpet av en dag basert på sin BMR, pluss daglige aktivitet. Kanskje 1850 kcal daglig for å gå ned i vekt, om man veier 70 og vil ned til 60? Egentlig burde man jo veie 55. Det er ingen grunn til å veie mer, hvis man er gjennomsnittlig høy. Hvorfor veier du ikke 55? Eier du ikke viljestyrke? Hvis du bruker viljestyrken din til intermittent fasting 16 timer i døgnet, trenger du ikke telle kalorier. Du kan spise hva du vil i åtte timer. Men du må huske å trene før du spiser, selv om du er så sulten at du kunne gnagd på veggen. Hvis du er så sulten gjør du det feil. Du må spise mer proteiner. Av høy kvalitet, ikke lav kvalitet. Kjøtt, men det må være økologisk kjøtt. Eller, kjøttfri husholdning, tenk på miljøet! Hvis du trener før du spiser, må du huske å ikke drive høyintensitets kardiovaskulær aktivitet, da trigger du en adrenalinrespons og dette hindrer autofagien som skjer med intermittent fasting. Du må rett og slett gjøre lavintens aktivitet i to timer. Gå en tur, altså. Før du spiser. Hver dag. 10 000 skritt eller mer. Helst delt i to, du bør ikke gå mer enn 5000 skritt i slengen. Husk at du bør legge deg før ti. Du må opp klokka fem og gjøre yoga, og drikke kale shake - med mindre du gjør intermittent fasting, da. Men fasting er ikke for alle. Husk også at dersom du drikker kale shake må du ha oppi MCT-olje, for ellers... Og så videre. I det uendelige. Det er ikke rart du er feit. Det er ikke rart kiloene klamrer seg til deg, som om du forventer en nært forestående sultkatastrofe. Du stresser deg jo i hjel over disse tingene. Du går opp, ned, gir opp, begynner på nytt - aldri med varige resultater, og med kronisk knust selvtillit. Hvorfor kan du ikke se ut som "that girl" på Instagram? Hvorfor er det så lett for dem, og ikke for deg? Hvorfor er ikke du tynn? Her er årsakene, slik jeg ser det: 1) Gener. Noen er bare heldigere. Det suger, men det er sant. 2) De tynne liker det de gjør. De nyter turene i skogen, de gleder seg til yoga og de liker faktisk å drikke den kale shake'n hver morgen - men du? Du liker det ikke. Og da er det feil for deg, men rett for dem. Ikke mål deg opp mot noen som gjør noe de liker, hvis du ikke liker det samme som dem! Det finnes en løsning for deg også... men du er nødt til å like den, hele veien. Ingen får til - helt frivillig, og over lang tid - noe de hater. 3: Spiseforstyrrelser. Altfor mange av disse tynne, vakre pikene har spiseforstyrrelser. De har ofte hatt det siden de var så små at de skulle tenkt på helt andre ting, og er like avhengige av synlige ribbein som narkomane er av rusen sin. 4: Nevnte jeg rus? Svært mange influencere og lignende ruser seg også. Adderall (amfetamin mot ADHD) er vanlig blant unge mennesker i USA, spesielt - og amfetamin hindrer sult og gir mer energi, for eksempel til joggeturer klokka seks om morgenen. Og den største, vanskeligste og verste grunnen til at du ikke er tynn - eller i alle fall, så tynn som du sunt kan være, er denne: 5) Du oppfører deg som en robot, og ikke som et dyr. Les det igjen. Ville et dyr telt kalorier? Kontrollert porsjonene sine? Spist med fire timers mellomrom? Nei. Et dyr spiser når det er sultent. Så fort det er mett, stopper det. Det dømmer ikke seg selv om det er gått tolv timer eller tolv minutter siden forrige måltid. Og videre, et dyr beveger seg fordi det er morsomt, eller fordi det må - aldri av noen andre årsaker. Dyr leker, eller forsøker å komme seg fra A til B. Hva er jogging for deg? Hvis det ikke er en lek, og ikke er noe du må gjøre, ser ikke dyret i deg noen grunn til å fortsette. Så, om du vil bli tynn (og hvorfor skal du absolutt være tynn?) - lytt til deg selv. Lytt når kroppen er sulten - spis. Lytt når den er mett - sett maten fra deg, selv om tallerkenen fremdeles er halvfull. Bevég deg når du har lyst, når det er gøy, når det er enkelt - som et barn. Vi lærer tidlig at vi skal spise opp maten på tallerkenen, og slik setter vi til side kroppens signaler for å ikke få kjeft fra mor eller far. Vi får gjerne også kjeft om vi spiser for mye, eller på rare tidspunkter, og i voksen alder fører dette til at hodet ikke lytter til kroppen sitter fast i. Du kan endre dette! Det tar en liten stund, men det går. Takk for at du leste dette. Ha en fin kveld! Anonymkode: dfcd0...82c Det mangler noe vesentlig her .......det at vi har blitt mye tykkere som befolkning de siste årene. Over halvparten av nordmenn er overvektig. For 20 år siden så man knapt overvektige. Og selv da var det stort press på den ideale kroppen og utseende, og det florerte av slanke modeller i både blader og på tv. Har genene våres endret seg så mye? Hadde nærmest alle spiseforstyrrelser eller tok dop? Likte alle å trene og drikke shakes? Hva er det som har endret seg så drastisk de siste årene? I hvertfall maten! I dag får du nærmest ikke tak i rene råvarer uten masse sprøytemidler. En appelsin i dag inneholder ikke i nærheten av like mye vitaminer som for 20 år siden. Den kan ligge i kjøleskapet i ukesvis uten å råtne. Mon tro om en årsak er at kroppene våres skriker etter mer, fordi maten vi spiser ikke er næringsrikt nok lengre, og dermed lettere å overspise. Vi har også enorm stor tilgang på lettvint prossesert mat. I en travel hverdag tyr mange til slike lettvindte løsninger (forståelig nok), men dette medfører bare enda mer stress på kroppen og i hodet, mindre energi og mer sykdom. En ond sirkel. Maten vi spiser, Inaktivitet, stress, for lite søvn osv påvirker psyken, kroppen og hormonene våres. Hormonene styrer sult, forbrenning, matvalg, lyst osv. Vi får i oss, generelt, veldig mye hormonforstyrrende stoffer. Mat, shampoo, såpe, forurensning, sminke, deo....... Det er ikke rart at folk søker etter hjelp. Man bør telle kalorier når det har gått for langt. Man må spise sunt. Man må bevege på seg. I tillegg bør man bruke litt sunn fornuft når det kommer til alle råd og dietter. Anonymkode: c1581...4b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #20 Del Skrevet 25. mai 2022 *lagret i bokmerkemappen "helse"* Anonymkode: 2651f...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå