Gå til innhold

Hvor finner jeg mest proteiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som vet hvor jeg finner en oversikt/tabell over proteininnhold i matvarer? Ønsker tallverdier pr 100 g.

Jeg har så lyst til å trene opp muskelmassen min for å forhåpentligvis bli rask på ski i vinter. Trener styrke 3 ganger i uka, ca. 20 min hver gang. Jogger og sykler i dagene mellom.

Det er vel rett Etter trening en bør få i seg proteiner...? Det sies så mye rart.

Har ikke lyst til å kjøpe proteinpulver, vil heller spise vanlig mat. Men hva..?

Samtidig ønsker jeg å få bort en del kroppsfett. Merker nå midt i 20-åra at jeg har fått kosehåndtak på siden av magen.... :forvirret: Aldri vært noe problem før... Hvordan gjør en det med mat før og etter trening når en ønsker både og? Altså miste fett og øke muskelmassen. Jeg er redd for å ha i meg noe proteinrikt etterpå som kanskje ødelegger for fettforbrenningen..... Inntil videre har jeg i meg to store spiseskjeer cottage cheese etter all trening.

Endret av Jotunjenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.nutritiondata.com

Spis etter styrketrening.

Skrevet

Du bør få i deg rundt 1.5-2g protein/kg kroppsvekt hvis du samtidig trener endel styrke. Ellers bør du trene TUNGT, slik at du kanskje klarer 3 sett à 10 repetisjoner. Tren også lange økter utholdenhet.

Etter trening er faktisk sjokomelk, for eksempel Tine Melk Smak (lite tilsatt) sukker ganske bra.

Nøtter er en bra proteinkilde, men har også endel sunt fett. Ellers er selvsagte proteinkilder som egg, tunfisk, kylling og torsk bra. Protein fra belgfrukter er også OK, men ikke så lett opptagelig i kroppen.

Skrevet

Finnes det en tilsvarende internettside på norsk, mon tro? Det hadde i alle fall vært supert.

Skrevet

Er ikke vanlig skummet melk like bra som sjokomelk da?

Skrevet
Er ikke vanlig skummet melk like bra som sjokomelk da?

Etter trening er sjokomelk bedre enn skummet melk, fordi det i tillegg til proteiner gir en liten dose karbohydrater. Så det blir mer alt-i-ett.

Gjest GreenSky
Skrevet

Er ikke sikker på det nøyaktige proteininnholdet, men jeg tenker mye på protein i det daglige kostholdet siden jeg er veganer. Si fra hvis du ønsker tips om grøntfor med høyt proteininnhold.

Skrevet

Ja, takk! Jeg spiser mye grønt, så jeg vil gjerne høre hva som er proteinrikt.

Skrevet (endret)

Noe av det beste når jeg trener er de absurde drikkene jeg lager med hurtigmikseren etter trening. Trikset for å få med proteiner i disse er å ha i egg.

En banan, to egg, noen spiseskjeer kakao, litt sukker, litt melk - åååhhh!!

Proteiner er forskjellige. Vegetabilske proteiner har generelt dårligere aminosyreoppbygning enn for eksempel egg og kylling, som er det beste.

På iform-forumet er det mange som har gjort dette til en vitenskap. Jeg tror du dummer deg ut med å holde igjen på matinntaket rett etter trening. Skal treninga ha oppbyggelig effekt, er det da du må spise!

Endret av Ananas
Skrevet

http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0001

Om du går inn på hver enkelt matvare finner du og aminosyresammensetningen (de “byggesteinene” i proteinet Ananas nevner). Grei om du liker dansk bedre enn engelsk (har ikke sett www.nutritiondata.com tidligere, tror jeg får gå den litt etter i sømmene og se om den er mer brukervennlig, ved første øyekast ser den svært bra ut).

Noe av det mest rene og billige proteinkildene jeg har i kosten er TVP, det er en form for tørket soyaprotein. Det er ikke særlig godt rent på smak, spesielt de store bitene kan være litt spesielle på smak, men jeg har hatt perioder hvor jeg har eksperimentert med svært høyt proteininntak og kokte småsmuldret brunt TVP i pastasaus. Ble en slags gryterett av det. Hadde ingen særlige problemer med å få i meg alt fra 50 til 150 gram protein i et måltid. Hvor sunt det eksperimentet var er jeg i ettertid litt usikker på :ler:

Skrevet
http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0001

Om du går inn på hver enkelt matvare finner du og aminosyresammensetningen (de “byggesteinene” i proteinet Ananas nevner). Grei om du liker dansk bedre enn engelsk (har ikke sett www.nutritiondata.com tidligere, tror jeg får gå den litt etter i sømmene og se om den er mer brukervennlig, ved første øyekast ser den svært bra ut).

Noe av det mest rene og billige proteinkildene jeg har i kosten er TVP, det er en form for tørket soyaprotein. Det er ikke særlig godt rent på smak, spesielt de store bitene kan være litt spesielle på smak, men jeg har hatt perioder hvor jeg har eksperimentert med svært høyt proteininntak og kokte småsmuldret brunt TVP i pastasaus. Ble en slags gryterett av det. Hadde ingen særlige problemer med å få i meg alt fra 50 til 150 gram protein i et måltid. Hvor sunt det eksperimentet var er jeg i ettertid litt usikker på :ler:

Skrevet
Du bør få i deg rundt 1.5-2g protein/kg kroppsvekt hvis du samtidig trener endel styrke. Ellers bør du trene TUNGT, slik at du kanskje klarer 3 sett à 10 repetisjoner. Tren også lange økter utholdenhet.

Jeg tror 2 g nesten er litt overkill, og er mest for proffidrettsutøvere innen styrkeidretter. 1.5 bør nok holde massevis, men selv det kan være litt for mye (ref. sos.- og helsedirektoratet). Men liker du maten er ikke det akkurat så nøye, og så lenger du ikke overstiger 2 g så er det få negative bivirkninger.

• 1 år senere...
Skrevet
Noen som vet hvor jeg finner en oversikt/tabell over proteininnhold i matvarer? Ønsker tallverdier pr 100 g.

Jeg har så lyst til å trene opp muskelmassen min for å forhåpentligvis bli rask på ski i vinter. Trener styrke 3 ganger i uka, ca. 20 min hver gang. Jogger og sykler i dagene mellom.

Det er vel rett Etter trening en bør få i seg proteiner...? Det sies så mye rart.

Har ikke lyst til å kjøpe proteinpulver, vil heller spise vanlig mat. Men hva..?

Samtidig ønsker jeg å få bort en del kroppsfett. Merker nå midt i 20-åra at jeg har fått kosehåndtak på siden av magen.... :forvirret: Aldri vært noe problem før... Hvordan gjør en det med mat før og etter trening når en ønsker både og? Altså miste fett og øke muskelmassen. Jeg er redd for å ha i meg noe proteinrikt etterpå som kanskje ødelegger for fettforbrenningen..... Inntil videre har jeg i meg to store spiseskjeer cottage cheese etter all trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...