Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men er dette en dårlig ide? Fikk høre at det er en "tullejobb" men det er fire års utdanning da. Tjener ikke fett, forventet lønn er rundt fire hundre i året, men man kan starte for seg selv senere osv...

Hva tenker du om det? Blir jo ikke noe jeg starter på i år. Men jeg tenker jo litt på det.

Anonymkode: ebdd1...943

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tjener jo sikkert litt hvis du selger til bryllup, begravelser osv, sikkert ikke en dum ide.

Anonymkode: 5579b...f1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tjener jo sikkert litt hvis du selger til bryllup, begravelser osv, sikkert ikke en dum ide.

Anonymkode: 5579b...f1b

Ja, det er også det som er inspirerende å gjøre dagen deres ekstra fin i bryllup og gi den siste hilsen og kanskje trøst i en begravelse som jeg tenker mye på 😊 Blomster gjør noe ekstra i alle anledninger.

Skrevet

Hvis du er glad i blomster og har litt stilsans, kan det nok være en god idé. Som noen sier, kan du jo starte for deg selv hvis du vil, men det er MYE jobb å drive selv. Spesielt når man selv helst vil ha fri, som til høytidene og når det er sesong for konfirmasjon, bryllup osv. 

Jeg er på utkikk etter kurs i blomsterdekorasjon (altså kurs, ikke hele utdanningen), men klarer ikke å finne noe, så hvis du vil tjene penger på å holde kurs når du er ferdig utdannet, melder jeg meg på :)

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg er en god idé om du er glad i blomster. Du lærer visst utrolig mye der, hadde en bekjent som er blomsterdekoratør. Sier hadde, for jeg har ikke sett vedkommende på mange år.

Anonymkode: 9eecc...9d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i blomsterbutikk og fikk 211 kr og jeg hadde ikke fagtilegg eller noe sånt. Det tilsvarer 411.000 kr i året. De som var nestleder og leder i butikken tjente selvsagt mer. 

Anonymkode: ac0e3...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Om du har en annen utdannelse og god økonomi som du kan falle tilbake på, så kan du selvsagt gjøre dette utifra ren interesse. Men jeg tviler veldig på at dette er yrket som kommet til å suse oppover behovsstatistikken. Selv kjøper jeg gjerne mindre buketter og setter sammen. Blir mye mer personlig. Ikke nødvendigvis så mye rimeligere enn å kjøpe ferdig, men de fleste mitt fargesans, kan sette sammen en bukett.

Anonymkode: f050b...99d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blomsterdekoratør. 60% stilling. dårlig lønn og hardt arbeid.. tunge løft. 175,- i timen. Kan aldri ta meg fri føler jeg. Alltid hektisk rundt høytider. Julaften kommer så er jeg så sliten at jeg sover i en stol mens de andre pakker opp gaver. Annen hver lørdag fast på jobb. 

Anonymkode: 15bf6...49c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er blomsterdekoratør. 60% stilling. dårlig lønn og hardt arbeid.. tunge løft. 175,- i timen. Kan aldri ta meg fri føler jeg. Alltid hektisk rundt høytider. Julaften kommer så er jeg så sliten at jeg sover i en stol mens de andre pakker opp gaver. Annen hver lørdag fast på jobb. 

Men har du noen fysiske utfordringer siden du jobber 60%? Eller er du i den stillingen ffordi du synes jobben i seg selv er så slitsom?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i blomsterbutikk og fikk 211 kr og jeg hadde ikke fagtilegg eller noe sånt. Det tilsvarer 411.000 kr i året. De som var nestleder og leder i butikken tjente selvsagt mer. 

Anonymkode: ac0e3...a4a

Ja, ikke sant? Jeg kan likegodt jobbe på rema da. Ikke like gøy da.

AnonymBruker
Skrevet

Om du har en annen utdannelse og god økonomi som du kan falle tilbake på, så kan du selvsagt gjøre dette utifra ren interesse. Men jeg tviler veldig på at dette er yrket som kommet til å suse oppover behovsstatistikken. Selv kjøper jeg gjerne mindre buketter og setter sammen. Blir mye mer personlig. Ikke nødvendigvis så mye rimeligere enn å kjøpe ferdig, men de fleste mitt fargesans, kan sette sammen en bukett.

Til begravelse da? Setter du sammen selv da og? 

Anonymkode: 339fd...4da

AnonymBruker
Skrevet

Det er 6 utlyste stillinger i Norge fra 50%. Kanskje ikke den beste utdannelsen å ta akkurat nå. Var heller ikke noe utdannelse jeg valgte da jeg var ung. Ikke lett å få jobb for 20 år siden heller.

Anonymkode: 88f85...269

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke bare fargene som skal passe sammen. Blomster er jo generelt pene, så fargene og "toppen" er vel det minste problemet. Hele buketten/dekorasjonen skal jo helst se pen ut. Og personlig kan det vel bli selv om man bestiller, det er jo bare å beskrive hva man ønsker.

Det jeg for eksempel sliter mest med, og gjerne vil lære meg, er å få stilkene til å stå i den pene formen de alltid gjør når man får laget en bukett av profesjonelle. Jeg klarer aldri å binde dem sammen før stilkene faller fra hverandre, og jeg synes ikke det er like pent når de bare er "kjørt" nedi en vase.

Ellers har sikkert profesjonelle blomsterdekoratører mange andre tips som er greie å ta med seg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre kreative yrker som dere anser som bedre/lettere å få jobb? Ble veldig usikker nå.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men har du noen fysiske utfordringer siden du jobber 60%? Eller er du i den stillingen ffordi du synes jobben i seg selv er så slitsom?

Får ikke mere enn 60% stilling. Skulle gjerne hatt 100% for å slippe å telle på kronene... kan aldri på ferie, det straffer seg økonomisk resten av året. Slitsomt for som den eneste ansatt så blir det mye tungt arbeid. Å det skal helst gjøres raskt og effektivt! Finn seg annen jobb? Da blir det bomringen her å der. Pendling som koster. Føler meg fastlåst.

AnonymBruker
Skrevet

Sats på et annet yrke! Blomsterdekoratør er på tur til å dø ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...