Gå til innhold

Pocherte egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan pocherer man egg?

Jeg har prøvd det et par ganger og innbilte meg at de skulle bli runde :roll: men det hang så vidt sammen og så ikke så veldig delikat ut..

Må man koke egget i en form eller noe for at det skal se litt bedre ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De blir ikke helt runde, men hvitten skal samle seg godt rundt plommen om du gjør det riktig:

Ha litt eddik og salt i vannet. Kok opp og la temperaturen holdes akkurat under kokepunktet. Knekk eggene forsiktig. Legg egget rooooooooolig i vannet. Lurt å bruke en liten øse el. Bruk et par spiseskjeer for å samle hvitten rundt plommen.

La egget trekke ca. 4-5 min.

Endret av Lula
Skrevet

Jeg innbiller meg at jeg har hørt at man skal røre i vannet, slik at det blir en "virvel." Deretter slipper man egget i midten av virvelstrømmen for at den samler seg.

(Har aldri prøvd selv, da.)

Skrevet
Jeg innbiller meg at jeg har hørt at man skal røre i vannet, slik at det blir en "virvel." Deretter slipper man egget i midten av virvelstrømmen for at den samler seg.

(Har aldri prøvd selv, da.)

Det har jeg også lest, og sett utført på matprogram på tv. Men har ikke prøvd selv jeg heller.

Skrevet

Oi da.. hørtes litt vanskelig ut. Men jeg får vel bare prøve.

Takk for svar :)

Skrevet (endret)

For at hviten skal samle seg "rundt" plommen, og det skal bli pent så må eggene være helt ferske. Du får de aldri runde, men desto ferskere egg, desto bedre samler hviten seg rundt plommen.

Eggets ferskhet ser du når du knekker et egg i en bolle e.l., hvis hviten er "fast" og holder seg rundt plommen i ett litt tykt lag er det ferskt. Flyter hviten helt utover og er veldig tynn er det gammelt.

Personlig har jeg aldri brukt å "virvle" vannet, men kanskje det funker også. :)

(ser nå at hovedinnlegget er noen dager gammelt, så jeg håper du fikk det til til slutt :) Hvis ikke, så kan kanskje dette hjelpe neste gang!)

Endret av Caro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...