Gå til innhold

Gravid og har Herpes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden ble jeg smittet av herpes type 2. Husker jeg fikk et førstegangsutbrudd, men etter det har det vært svært sjeldent. De er ikke så ille, men jeg merker de. Nå er jeg gravid å lurer på om noen vet hvordan det blir med tanke på fødsel? Jeg har lest litt å forstått at det kan være veldig farlig for barnet å få dette. Noen med erfaring ?? Kjenner jeg får litt panikk.. 

Anonymkode: 30f13...58a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har utbrudd når fødselen starter, blir det keisersnitt, fikk jeg høre. Jeg har lest på forumet her i lignende tråder at noen får medisiner som brukes forebyggende de siste ukene før termin, men det varierer nok fra sykehus til sykehus og hyppighet på utbruddene. Jeg ble sjekket grundig da jeg kom inn på føden, og siden det bare stod herpes i helsekortet og ingenting om utbrudd, ble jeg spurt ved hvert vaktliste. (Så hvis du ikke har utbrudd når fødselen starter, få det nedskrevet i helsekortet så du slipper å svare på det ørten ganger.🤭) Jeg hadde ikke utbrudd da, så det ble en vanlig fødsel sånn sett. Men jeg ble forklart at de må ta keisersnitt hvis jeg har utbrudd, derfor var de veldig opptatt av å få avklart dette.

Anonymkode: 760ea...cab

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være veldig farlig ja. En venninne visste ikke at hun hadde det og la ikke merke til at hun hadde utbrudd, så barnet ble smittet under fødselen. Det holdt på å gå skikkelig galt, men endte godt. Babyen måtte gå på medisiner hele første året tror jeg.

Men når man vet at man har det så kan man være obs. Noen får jo også hyppigere utbrudd under graviditeten. Ta det opp med jordmor  :)

Anonymkode: 91c43...566

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk herpesutbrudd etter termin og før fødsel. Hadde ikke tenkt tanken på at det kunne skje, for førstegangsutbruddet var fire år før og jeg hadde ikke hatt noe mer utbrudd. Men på slutten av svangerskapet var jeg nok sliten og mer sårbar for at viruset fikk slå igjennom. 
For min del var det for sent å starte på medisiner, jeg var en uke over termin og hadde ikke tid til å ta tablettene i fire dager før fødsel. Så da ble det keisersnitt. 
Når du vet at det kan være sjanse for at du kan få herpesutbrudd ville jeg snakket med lege/jordmor og så kan du gå på tablettkur i slutten av svangerskapet for å forhindre utbrudd. :) 

Anonymkode: 094e8...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...