AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Har trent tung styrke fast i noen år, og nå som gravid blir jeg stadig sterkere i f.eks benpress. Her tar jeg nå 90 kg. Er dette ok? Eller bør jeg trappe ned på belastning? Vil helst fortsette å trene tungt så lenge jeg føler jeg blir sterkere, men er dette skadelig for fosteret? Er snart 5 mnd på vei Anonymkode: e8533...e9a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Oi, her ville jeg spurt en proff! Wow du er sprek forresten 😊 @Sandum.PT Anonymkode: f0cb4...0df 1
IDGAF Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 (endret) Jeg har hørt at man kan fortsette med samme belastning som gravid (så lenge man ikke får smerter eller blir svimmel, såklart), men at man ikke skal øke belastningen. Altså kan du vedlikeholde, men ikke øke. Men ville ha spurt en proff, ja! Tror jeg har lest at benpress ikke er anbefalt på grunn av buktrykket, men usikker på om det stemmer. Endret 25. mai 2022 av IDGAF 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Oi, her ville jeg spurt en proff! Wow du er sprek forresten 😊 @Sandum.PT Anonymkode: f0cb4...0df Hadde vært fint å få svar fra en proff takk! IDGAF skrev (10 minutter siden): Jeg har hørt at man kan fortsette med samme belastning som gravid (så lenge man ikke får smerter eller blir svimmel, såklart), men at man ikke skal øke belastningen. Altså kan du vedlikeholde, men ikke øke. Men ville ha spurt en proff, ja! Tror jeg har lest at benpress ikke er anbefalt på grunn av buktrykket, men usikker på om det stemmer. Hva er grunnen til dette? Bare føler at det er synd å ikke øke dersom man naturlig nok blir sterkere men vil ta best mulig vare på fosteret! Har måttet gi slipp på knebøy og markløft pga bekkenet, så per i dag er det kun benpress som ikke gir smerter PS: Har en personlig trener på treningssenter peiling på ting som dette da? Er to menn her, vet ikke om de kan temaet TS Anonymkode: e8533...e9a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Vær forsiktig med buktrykk blant annet pga. bekkenbunn. Graviditet er en stor belastning på bekkenbunnsmuskulaturen i seg selv, så å overdrive trening som gir buktrykk er ikke lurt. Anonymkode: bf558...5f3 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde vært fint å få svar fra en proff takk! Hva er grunnen til dette? Bare føler at det er synd å ikke øke dersom man naturlig nok blir sterkere men vil ta best mulig vare på fosteret! Har måttet gi slipp på knebøy og markløft pga bekkenet, så per i dag er det kun benpress som ikke gir smerter PS: Har en personlig trener på treningssenter peiling på ting som dette da? Er to menn her, vet ikke om de kan temaet TS Anonymkode: e8533...e9a En pt kan ha peiling. Min går på kurs for akkurat det om dagen. Anonymkode: 8a1f9...6e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 Jeg fortsatte med tung styrke helt til fødselen og det gikk veldig fint for meg🥰 Ingen smerter noe sted, ingen bekkenløsning osv. Lyttet til kroppen og tok det med ro når det var behov! Kunne trene alle øvelsene jeg normalt sett trente, selv om noen øvelser etter hvert måtte tilpasses. Gikk f.eks. fra 150kg i mark før graviditeten til 100kg (for 5-10 reps) på slutten, og fra 120 i bøy til 70 (for 5-10 reps) på slutte . Pullups tok jeg også hele veien, selv om jeg til slutt var nede i to reps. Så dette var jo lette vekter for meg, selv om det for mange andre kanskje fremdeles er snakk om tunge vekter. Passet på å ikke skape buktrykk og hadde mye fokus på kjerne- og bekkenbunnstrening. Nå er det noen måneder siden fødselen og jeg er på god vei tilbake til styrken jeg hadde før graviditeten🤩 Så lytt til kroppen og bruk fornuften, så går det veldig fint å trene gjennom graviditeten - faktisk er det bare sunt for kroppen din! Anonymkode: cd975...375 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær forsiktig med buktrykk blant annet pga. bekkenbunn. Graviditet er en stor belastning på bekkenbunnsmuskulaturen i seg selv, så å overdrive trening som gir buktrykk er ikke lurt. Anonymkode: bf558...5f3 Hva er definisjonen av å overdrive i denne sammenheng? For meg som har trent fast i noen år, er det risikabelt å trene beinpress slik som beskrevet i HI? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg fortsatte med tung styrke helt til fødselen og det gikk veldig fint for meg🥰 Ingen smerter noe sted, ingen bekkenløsning osv. Lyttet til kroppen og tok det med ro når det var behov! Kunne trene alle øvelsene jeg normalt sett trente, selv om noen øvelser etter hvert måtte tilpasses. Gikk f.eks. fra 150kg i mark før graviditeten til 100kg (for 5-10 reps) på slutten, og fra 120 i bøy til 70 (for 5-10 reps) på slutte . Pullups tok jeg også hele veien, selv om jeg til slutt var nede i to reps. Så dette var jo lette vekter for meg, selv om det for mange andre kanskje fremdeles er snakk om tunge vekter. Passet på å ikke skape buktrykk og hadde mye fokus på kjerne- og bekkenbunnstrening. Nå er det noen måneder siden fødselen og jeg er på god vei tilbake til styrken jeg hadde før graviditeten🤩 Så lytt til kroppen og bruk fornuften, så går det veldig fint å trene gjennom graviditeten - faktisk er det bare sunt for kroppen din! Anonymkode: cd975...375 Flott å lese at du kunne trene baseøvelser! Da regner jeg med at beinpress er ganske trygt? Kan jeg spørre hva buktrykk er? Hvordan passer man på å ikke skape dette? Lykke til videre med trening TS Anonymkode: e8533...e9a
Sandum.PT Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Takk for tag! 😊 Dette er det lenge siden jeg hadde noe om, så min kunnskap her er nok ikke bedre enn det man kan Google seg frem til selv vil jeg tro. Bedre å ikke svare enn å si noe som er feil! 😊 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Sandum.PT skrev (23 minutter siden): Takk for tag! 😊 Dette er det lenge siden jeg hadde noe om, så min kunnskap her er nok ikke bedre enn det man kan Google seg frem til selv vil jeg tro. Bedre å ikke svare enn å si noe som er feil! 😊 Skjønner! Sliter med å finne ut hvem jeg kan spørre. Google er veldig delt. Annenhver artikkel sier JA til beinpress som gravid og NEI 😅 så er like forvirret. TS Anonymkode: e8533...e9a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 Kanskje du skal høre med jordmoren din? Anonymkode: 549d3...309
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde vært fint å få svar fra en proff takk! Hva er grunnen til dette? Bare føler at det er synd å ikke øke dersom man naturlig nok blir sterkere men vil ta best mulig vare på fosteret! Har måttet gi slipp på knebøy og markløft pga bekkenet, så per i dag er det kun benpress som ikke gir smerter PS: Har en personlig trener på treningssenter peiling på ting som dette da? Er to menn her, vet ikke om de kan temaet TS Anonymkode: e8533...e9a Sterkere kan du bli uten å øke hele tiden, det er ikke bra å øke da det kan skade fosteret, ja. Og man skal ikke trene mage. Men disse tingene burde du ta med jordmor o.l - det burde du ha gjort for lenge siden, iom at du er 5 mnd på vei og har trent fast lenge. Trening er jo en ting som påvirker kroppen, så det er jo naturlig å ta opp det når man blir gravid. Anonymkode: fc04c...fc8
IDGAF Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sterkere kan du bli uten å øke hele tiden, det er ikke bra å øke da det kan skade fosteret, ja. Og man skal ikke trene mage. Men disse tingene burde du ta med jordmor o.l - det burde du ha gjort for lenge siden, iom at du er 5 mnd på vei og har trent fast lenge. Trening er jo en ting som påvirker kroppen, så det er jo naturlig å ta opp det når man blir gravid. Anonymkode: fc04c...fc8 Skade fosteret er vel litt å ta i. Det skal veldig mye til, så tror nok mor synes det er ubehagelig lenge før babyen merker noe!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjønner! Sliter med å finne ut hvem jeg kan spørre. Google er veldig delt. Annenhver artikkel sier JA til beinpress som gravid og NEI 😅 så er like forvirret. TS Anonymkode: e8533...e9a Spør Kvinnehelse_fysio om råd, evt om tips til en erfaren person å rådføre deg med. Kanskje også prøve å sende en DM til Ingrid "i Dubai", hun har nok mye erfaring med temaet. Anonymkode: f44a4...f95
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spør Kvinnehelse_fysio* om råd, evt om tips til en erfaren person å rådføre deg med. Kanskje også prøve å sende en DM til Ingrid "i Dubai", hun har nok mye erfaring med temaet. Anonymkode: f44a4...f95 *På instagram* Anonymkode: f44a4...f95
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sterkere kan du bli uten å øke hele tiden, det er ikke bra å øke da det kan skade fosteret, ja. Og man skal ikke trene mage. Men disse tingene burde du ta med jordmor o.l - det burde du ha gjort for lenge siden, iom at du er 5 mnd på vei og har trent fast lenge. Trening er jo en ting som påvirker kroppen, så det er jo naturlig å ta opp det når man blir gravid. Anonymkode: fc04c...fc8 Hehe, det er ikke pga fare for fosteret man skal unngå hard trening i svangerskapet 😅 Anonymkode: f44a4...f95 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sterkere kan du bli uten å øke hele tiden, det er ikke bra å øke da det kan skade fosteret, ja. Og man skal ikke trene mage. Men disse tingene burde du ta med jordmor o.l - det burde du ha gjort for lenge siden, iom at du er 5 mnd på vei og har trent fast lenge. Trening er jo en ting som påvirker kroppen, så det er jo naturlig å ta opp det når man blir gravid. Anonymkode: fc04c...fc8 Gi meg gjerne kilder på at øking ikke er bra for fosteret å joda, mage kan man trene helt til magemusklene begynner å dele seg. Anonymkode: 054d7...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 Vær hvertfall obs på kynnere. Hvis du får mange og ofte bør du roe ned kraftig. Jeg lyttet ikke til kroppen og endte med å føde for tidlig. Anonymkode: 7924c...7e7
Kicki_90 Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 Som nevnt tidligere, sjekk ut kvinnehelsefysio på instagram. Det har kommet en del nytt på området graviditet og trening den siste tiden, og hun er oppdatert på det siste. Min erfaring er å trene som vanlig frem til ting blir ubehagelig. Benpress, markløft, knebøy, benk (kan byttes mot skråbenk) går helt fint, frem til kroppen sier fra. Magen kan også trenes, mange fine kjerneøvelser som er viktige for gravide. Får du utbuling på magen, liten topp som stikker opp mellom magemusklene så kan du enten gå ned i vekt på øvelsen eller bytte den ut. Det tyder på at magemusklene deler seg og ved å fortsette arbeider du med delingen, mens man ønsker det motsatte. Ved kynnere så roer du ned og lytter til kroppen, finn evt. noe annet enn tung styrketrening om det trigger kynnere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 16.09): Sterkere kan du bli uten å øke hele tiden, det er ikke bra å øke da det kan skade fosteret, ja. Og man skal ikke trene mage. Men disse tingene burde du ta med jordmor o.l - det burde du ha gjort for lenge siden, iom at du er 5 mnd på vei og har trent fast lenge. Trening er jo en ting som påvirker kroppen, så det er jo naturlig å ta opp det når man blir gravid. Anonymkode: fc04c...fc8 Jeg har derimot hørt at man skal trene mage. Jordmor sier at man kan trene som normalt hvis man er vant til dette fra før, noe jeg er i høyeste grad. AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 18.37): Gi meg gjerne kilder på at øking ikke er bra for fosteret å joda, mage kan man trene helt til magemusklene begynner å dele seg. Anonymkode: 054d7...bcc Har forstått det samme som deg. AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 18.38): Vær hvertfall obs på kynnere. Hvis du får mange og ofte bør du roe ned kraftig. Jeg lyttet ikke til kroppen og endte med å føde for tidlig. Anonymkode: 7924c...7e7 Hvordan kjennes kynnere? Kicki_90 skrev (På 26.5.2022 den 18.48): Som nevnt tidligere, sjekk ut kvinnehelsefysio på instagram. Det har kommet en del nytt på området graviditet og trening den siste tiden, og hun er oppdatert på det siste. Min erfaring er å trene som vanlig frem til ting blir ubehagelig. Benpress, markløft, knebøy, benk (kan byttes mot skråbenk) går helt fint, frem til kroppen sier fra. Magen kan også trenes, mange fine kjerneøvelser som er viktige for gravide. Får du utbuling på magen, liten topp som stikker opp mellom magemusklene så kan du enten gå ned i vekt på øvelsen eller bytte den ut. Det tyder på at magemusklene deler seg og ved å fortsette arbeider du med delingen, mens man ønsker det motsatte. Ved kynnere så roer du ned og lytter til kroppen, finn evt. noe annet enn tung styrketrening om det trigger kynnere. Vet ikke om Instagram er en plass man skal hente viktig kunnskap fra? 😅 Har du kilder på dette? Igjen, hvordan vet man om man har kynnere? TS Anonymkode: e8533...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå